Wat kun je doen?

Auteur Topic: Wat kun je doen?  (gelezen 3888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #10 Gepost op: 11 april 2012, 15:02:58
Ik rij met enige regelmaat over de N33 en ik vind het persoonlijk een rotweg, zeker om in te halen gezien de vele bochten/wendingen die het er niet overzichtelijker op maken. Ik heb er zelf nog nooit een vrachtwagen o.i.d. ingehaald aangezien ik het niet verstandig vond. Op welk stuk heb je ingehaald?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 11 april 2012, 21:21:48
Wat ik me nu afvraag als beroepschauffeur zijnde,
hoeveel tijd heb je kunnen winnen door de vrachtwagen in te halen eigenlijk ?
2..3 minuten ?

Hoeveel gas had je over om de vrachtwagen op een behoorlijke manier in te kunnen halen met je bus om de vrachtwagenchauffeur geen hartverzakking te bezorgen ?

Want ik zie dit soort praktijken dagelijks,
tot in den treure..
Soms denk ik weleens waarom ik eigenlijk rem maar uit reactie komt dan toch de beroepschauffeur naar boven,
na het zien van een gevulde maxicosi op de achterbank..

Heb op dat soort wegen eens respect voor langzamer verkeer ipv proberen er zo snel mogelijk langs te kunnen,
desnoods eronderdoor..
Nu ben je erachter gekomen dat er na die vrachtwagen weleens een verassing kan komen die je niet aan zag komen,
Relax en zet je CC ook eens op 80/85km/h..
Die grote jongen voor je ziet veel meer dan je denkt.  ;)

Ik zal proberen om hier de antwoorden op de vragen van iedereen neer te zetten.  ;D
(het zijn er wel veel)

Hoeveel tijd ik heb gewonnen weet ik niet, ik schat dat ik nog ca. 50 km moest rijden, hoeveel tijd ik verloren zou hebben als ik achter de vrachtwagen was blijven zitten met 75 km/u, soms 80 km/u weet ik ook niet. Dat wordt dan een hele rekensom die je ook niet voor waar aan kunt nemen want misschien was de vrachtwagen er na 20 km af gegaan.  ;)
Nadat ik ingehaald had kon ik weer eventjes door met 100 km/u, soms misschien net even harder, 110 misschien.
Eigenlijk heb ik daar ook niet zo op gelet. Ik rijdt ca. 100.000 km per jaar, soms 120.000.

De afstand tot de vrachtwagen voordat ik ging inhalen was ongeveer 20 meter schat ik. Veel minder is het zeker niet, eerder meer. Mijn snelheid met inhalen is ongeveer 110, met gas over tot 150.
Het was vanaf de rotonde Gieten richting Veendam, het eerste stuk... voor de afslag wildervank geloof ik dat het dan is.
Is eigenlijk moeilijk te zeggen achteraf, laten we het houden op ongeveer de helft van die afstand tussen Gieten en Wildervank? (schatting)
Het was een open gedeelte, vrij zicht tot wel een 2 km ver. (genoeg ruimte om in te halen)
Ik denk dat de weg heel flauw naar links afboog.

De auto die keerde op de weg moet in een dode hoek voor mij hebben gestaan aan de kant van de weg of in de berm.
Ik zat al op de linkerweghelft, want ik haal altijd ruim in. (dus niet tot vlak achter de vrachtwagen blijven rijden en dan ineens naar links)
Ik wil dat de vrachtwagenchauffeur mij op tijd ziet. Zo rijdt ik altijd, ben geen bumperklever, ook niet op de snelweg. (ik haal op z'n duits in)
Mijn bus is slechts een Ford Transit Connect. (dus meer een bestelwagen)  ;)

Hoe het kwam dat ik zo verrast was? Gewoon, ik had nooit verwacht dat iemand voor een vrachtwagen zijn auto op de weg zou keren vanuit een pechvak of berm.

Het was niet een kwestie van snel even inhalen, desnoods eronderdoor. Zo'n chauffeur ben ik (gelukkig) niet.
Ik had vanaf de rotonde al een poosje achter deze vrachtwagen gereden en vond dat ik daar volop de ruimte had. Waarom zou je er dan achter blijven zitten?
Ik heb zeker respect voor het langzame verkeer. Geef ze zelfs wel eens voorrang als ze dat niet hebben (dan bedoel ik dus vrachtwagens) om maar te voorkomen dat ze het zware gevaarte weer helemaal opnieuw in beweging moeten krijgen, houdt bochten vrij als ik weet dat ze uitzwenken of meer ruimte nodig hebben, dus daar zal het zeker niet aan liggen.  ;)

Ik rijdt dus ook al jaren en jaren (ik weet niet eens hoelang) schadevrij en bijna zonder bekeuringen. (1 voor parkeren, 1 voor snelheid +7km)

Ik hoop dat ik jullie een beeld heb kunnen geven en alle vragen heb beantwoord.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2012, 21:27:57
Als je een dash-cam hebt en de beelden laten duidelijk het strafbare feit zien. In het geval van artikel 5 is het meestal een opstapeling van meerdere strafbare feiten. Maar dan zal dat zeker als bewijs kunnen dienen. Hou er dan wel rekening mee dat je geheugenkaart waar de beelden op staan officieel in beslag genomen moet worden. Het gaat danwel om de beelden. Je kan ook zelf zorgen dat je de beelden op een cd-rom/DvD brandt. Dan zal deze in beslag genomen worden. Dit heeft te maken met het feit dat het anders niet als bewijs kan dienen. Puur een juridische kwestie dus. Maar dit versterkt wel degelijk je aangifte.

Ik denk dat het zelfs een heel erg belangrijk bewijsstuk is voor een artikel 5.

Het is jammer dat een beetje goede dashcam zo duur is anders had ik er misschien allang een gehad. Het is zeker wel het overwegen waard want je hebt daarmee wel een stukje bewijs. (blijkt dus)
Als ik in mijn rijke dagen kom wil ik hier toch serieus eens over nadenken. Dank je in ieder geval voor de info.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2012, 21:34:58
Geen dank! Besef wel dat het ondersteunend bewijs is. Het is dus niet zo dat de bestuurder alleen op basis van een filmpje veroordeeld kan worden.

Je zei dat je 20 meter achter de vrachtwagen reed met een snelheid van 80 km/u. Nu wil ik niet beweren dat dat bumperkleven is. Maar het is zeker geen 2 sec. afstand. Een simpele berekening die je hierop kan loslaten is de snelheid die je rijd daar de helft van in meters. Dus bij een snelheid van 80 km/u moet je dan 40 meter afstand hebben.

Ik ga ook niet zeggen dat dit de situatie anders had gemaakt. En deze berekening is ook niet de officiele berekening, maar wel een die eenvoudig is toe te passen en die ik ook altijd mee geef aan mensen. (Heb hem geleerd bij de verkeersdienst  ;))
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2012, 21:46:41
Geen dank! Besef wel dat het ondersteunend bewijs is. Het is dus niet zo dat de bestuurder alleen op basis van een filmpje veroordeeld kan worden.

Je zei dat je 20 meter achter de vrachtwagen reed met een snelheid van 80 km/u. Nu wil ik niet beweren dat dat bumperkleven is. Maar het is zeker geen 2 sec. afstand. Een simpele berekening die je hierop kan loslaten is de snelheid die je rijd daar de helft van in meters. Dus bij een snelheid van 80 km/u moet je dan 40 meter afstand hebben.

Ik ga ook niet zeggen dat dit de situatie anders had gemaakt. En deze berekening is ook niet de officiele berekening, maar wel een die eenvoudig is toe te passen en die ik ook altijd mee geef aan mensen. (Heb hem geleerd bij de verkeersdienst  ;))

Beste Pully,

Ik gaf in een ander gedeelte al aan dat ik dus geen bumperklever ben. Die 2 seconden houdt ik sowieso aan maar meestal is het meer. Dus zoals ik nu geschat heb zit ik dus verkeerd. Ik moet even naar buiten kijken (naar me tuin en de bomen daarachter.... haha), ik denk dat een afstand van 30 meter misschien meer in de buurt komt.

Ik zit soms wel eens in de auto, als ik me verveel  :P, en dan neem ik b.v. een lantaarnpaal, of een bermpaaltje en dan ga ik tellen... 21, 22, 23, 24...  ;D


V.w.b. die dashcam besef ik me heel goed dat het alleen ondersteunend is. (maar alle kleine beetjes helpen)  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2012, 21:52:33

Beste Pully,

Ik gaf in een ander gedeelte al aan dat ik dus geen bumperklever ben. Die 2 seconden houdt ik sowieso aan maar meestal is het meer. Dus zoals ik nu geschat is zit ik dus verkeerd. Ik moet even naar buiten kijken (naar me tuin en de bomen daarachter.... haha), ik denk dat een afstand van 30 meter misschien meer in de buurt komt.

Ik zit soms wel eens in de auto, als ik me verveel  :P, en dan neem ik b.v. een lantaarnpaal, of een bermpaaltje en dan ga ik tellen... 21, 22, 23, 24...  ;D

Zoals ik al zei, ik ga niet zeggen dat je een bumperklever bent. En nu je uitlegt dat je het tellen OOK doet. Want dat doe ik namelijk ook wel eens.  ;D  Ga ik er helemaal vanuit dat je geen klever bent. Het enige wat mij veel opvalt is dat mensen niet echt zitten te kleven, maar ook geen 2 sec afstand houden. En ik geef eerlijk toe dat ik soms er ook iets korter op zit, maar zeker niet echt kleef.

En ik heb ook gemerkt dat er veel mensen zijn die de afstanden niet goed kunnen inschatten. Maar zoals ik al zei. ik ga je niet beschuldigen van kleven. Het was eerder als tip bedoelt richting jou, maar door je uitleg zie ik nu in dat het eigenlijk overbodig was.  98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2012, 21:58:54
Zoals ik al zei, ik ga niet zeggen dat je een bumperklever bent. En nu je uitlegt dat je het tellen OOK doet. Want dat doe ik namelijk ook wel eens.  ;D  Ga ik er helemaal vanuit dat je geen klever bent. Het enige wat mij veel opvalt is dat mensen niet echt zitten te kleven, maar ook geen 2 sec afstand houden. En ik geef eerlijk toe dat ik soms er ook iets korter op zit, maar zeker niet echt kleef.

En ik heb ook gemerkt dat er veel mensen zijn die de afstanden niet goed kunnen inschatten. Maar zoals ik al zei. ik ga je niet beschuldigen van kleven. Het was eerder als tip bedoelt richting jou, maar door je uitleg zie ik nu in dat het eigenlijk overbodig was.  98uiye

Geeft niet, hoor.  ;) Maar voelde me wel geroepen e.e.a. te verduidelijken.  ;D
Vandaar even de extra aanvulling.  098uo 98uiye

Ik merk ook inderdaad dat er veel verschillende bestuurders zijn. Jammer dat ik op deze auto geen trekhaak meer heb zitten, anders konden er verscheidene gratis meerijden.  ;D :D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #17 Gepost op: 11 april 2012, 22:02:24
Ik merk ook inderdaad dat er veel verschillende bestuurders zijn. Jammer dat ik op deze auto geen trekhaak meer heb zitten, anders konden er verscheidene gratis meerijden.  ;D :D

Ik ken het!  ;D ;D

Maar daarom reageerde ik ook, om verduidelijking te krijgen. Enzo hebben we elkaar toch weer geholpen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.