Brand transformatorhuisje blijkt opstarten noodstroom > vraagje

Auteur Topic: Brand transformatorhuisje blijkt opstarten noodstroom > vraagje  (gelezen 4945 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Goed, nav onderstaand persbericht een vraag. In dit geval is er niets aan de hand, maar wat als de stroom uitvalt door daadwerkelijk een brand in een transformatorhuisje met noodstroomvoorziening?

Hoe gaat de brandweer te werk met dit soort branden? Electriciteit + water = killing... Hoe weet de brandweer dat het veilig is om te gaan blussen etc? Bij een "normaal" trafohuisje lijkt het mij dat je bericht afwacht van de energieleverancier / netbeheerder dat de stroom eraf is. Maar wat als dan de noodstroomvoorziening aanspringt?

Citaat
Brand transformatorhuisje blijkt opstarten noodstroom

Hoogezand - De brandweer van Hoogezand kreeg maandagmiddag om 16.43 uur een melding van een brand in een transformatorhuisje bij de gemeentehuis van Hoogezand Sappemeer aan de Gorecht-Oost in Hoogezand.

Bij het opstarten van een noodstroomvoorziening kwam zwarte rook uit de pijp van de kast toen een voorbijganger de brandweer alarmeerde.

Een medewerker van de gemeente had al snel door dat er niks aan de hand was. De brandweer heeft een controle uitgevoerd waarna ze terug konden keren naar de kazerne.

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/18452/brand-transformatorhuisje-blijkt-opstarten-noodstroom.html


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #1 Gepost op: 17 april 2012, 16:03:42
noodstroomvoorziening + zwarte rook = ergens een brandstof bron (diesel).

Geen brandstof is geen stroom...

Zou ik denken met mijn simpele niet brandweer minded hersenen....


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #2 Gepost op: 17 april 2012, 16:45:53
In transformatoren e.d. zit er ook wel olie (dacht ik).


GWCVL

  • BHV / PL BHV / EHBO / Burgerhulpverlener
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #3 Gepost op: 17 april 2012, 20:41:29
In normale omstandigheden zijn de Transformator van de netbeheerder en het noodstroom aggregaat fysiek van elkaar gescheiden. De brandweer wacht totdat wij het sein geven dat alles spanningsloos is. Zo ook wat gebeurt in 2010 op de Mauritsplaats op een bouwterrein waar kortsluiting is geweest in een trafostation en heel veel zwarte rook was van het kunststof van de kabels en later van de transformatorolie. Grote brand rotterdam centrum


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #4 Gepost op: 17 april 2012, 20:50:49
Was hier ook zwarte rook bij opstarten noodstroom:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=30729.0