Jeugdbrandweer als kweekvijver.

Auteur Topic: Jeugdbrandweer als kweekvijver.  (gelezen 6499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Gepost op: 9 februari 2005, 18:39:39
Bij ons in het korps zijn de laatste jaren veel leden van de jeugbrandweer doorgestroomt naar de "grote mensen" brandweer. Ik ben zelf daar ook een voorbeeld van.
Ze hebben zo toch al een stukje kennis van het reilen en zeilen binnen de brandweer.

Nu ben ik benieuwd of andere korpsen hier ook goede ervaringen mee hebben of misschien dat het helemaal niet zo loopt zoals ze eigenlijk gehoopt hadden.




Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2005, 21:32:08
Bij ons stromen maar niet zo gek veel jeugdleden direct naar de 'grote' brandweer door.
Wel zijn er de afgelopen paar jaar aardig wat jeugdleden op latere leeftijd alsnog doorgestroomd naar een vrijwilligersfunctie.

Op zich vrij logisch... op 18-jarige leeftijd is er voor de jeugdleden vaak nog veel onzeker wat betreft opleiding/werk/toekomst ed.
Daarom hebben een stel oud-jeugdleden eerst hun opleiding afgemaakt en toen eenmaal bleek dat ze in de regio een baan kregen zijn ze alsnog vrijwilliger geworden.

Gr
Erik


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2005, 22:54:34
Persoonlijk vind ik 18 jaar ook nog wel een beetje jong om bij de brandweer te gaan eerlijk gezegd. Het ontbreekt vaak nog aan een hoop werk en levenservaring wat in mijn ogen toch ook wel belangrijk is.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2005, 00:36:00
ze missen mischien de nodige ervaring, daarom beginnen ze ook en doen die zo op, en inzicht in het leven, ach, ze hebben wel de meest verse kennis, ze hebben immers net de opleidingen achter de rug of volgen die nog, wat bij de oudere vaak al een heel eind is weggezakt, zo helpt de jongere de oudere en anders om.

overigens heb ik de jongere eventuele slachtoffers vaak beter op zien vangen dan de oudere, ze zijn jong en pakken de kennis toch veel makkelijker op dan oudere( ben zelf 54 en heb er toch moeite met leren nu)
als voorbeeld AED, C2000.
Vaak zijn zij een stuk leniger en hebben vaak meer conditie, het heeft ongetwijfeld dus ook voordelen.
Nemo me impune lacessit


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2005, 08:42:17
tjah als je als brandweer je kennis opdoet van de opleidingen en de ouderen daarvan kunnen leren  :-\

Bij ons is de minimum leeftijd ergens in de twintig gesteld en heeft met deze dingen te maken.

Dat ze jong zijn en de kennis makkelijker op pakken is weer iets anders. Ik blijf er bij dat 18 jong is en op papier volwassen is, maar in de praktijk leeftijd dat iemand echt volwassen is bij mannen toch vaak later ligt. Dit terzijde.

Hoe goed bedoelt ook en hoe gemotiveerd iemand ook is vind ik het toch te jong.


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2005, 10:28:21
Persoonlijk denk ik ook dat de leeftijd 20 of ouder zal zijn. Vanwege de opleidingen en de plaatsen waar ze wel of niet naar gaan verhuizen vanwege het werk of toekomstige lief.... ;)


fireman77

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2005, 11:38:40
Persoonlijk vind ik 18 jaar ook nog wel een beetje jong om bij de brandweer te gaan eerlijk gezegd. Het ontbreekt vaak nog aan een hoop werk en levenservaring wat in mijn ogen toch ook wel belangrijk is.

Tuurlijk is dat best jong, maar dat verschilt per persoon natuurlijk. Kijk de ้้n is natuurlijk op zijn achttiende al weer wat verder in zijn ontwikkeling dan een iemand anders. En voor dat ze echt aangenomen worden ze eerst getest of ze wel geschikt zijn voor de brandweer.

En levenservaring dat leer je door verschillende dingen te ervaren en als ze ineens twintig zijn hebben ze wel die levens ervaring??

Nee, ik vindt achttien jaar een goede leeftijd om te beginnen.


ikke

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2005, 11:50:50
bijna alle jeugdleden die vorig jaar 18 zijn geworden zijn ook doorgestroomt, ze mochten dit seizoen nog bij de jeugd blijven om ons wat te leren :P ben benieuwd wat er blijft hangen!
Overigens van de mensen die dit jaar 18 worden hebben er al een aantal besloten om niet meteen door te stromen, maar wellicht later ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2005, 17:10:55
tjah als je als brandweer je kennis opdoet van de opleidingen en de ouderen daarvan kunnen leren  :-\


je reageert nogal  :-\ over de kwaliteit van de opleiding die de jongeren/ouderen krijgen, regelmatig wordt bij meerdere korpsen geconstateerd dat de kennis bij de ouderen wat is weggezakt, bovendien is er het nodige kwa aanpak herzien, en juist dat wordt geleerd, of je nou jong of oud naar de cursus gaat, dat maakt niet uit, bovendien is bij de meeste korpsen zo dat als je met 18 jaar binnen mag komen je eerst naar de cursus gaat, bij veel brw 2e bij een aantal zelfs brw1, nou dan ben je al snel 20 voor je mee mag, dus komt het met die leeftijd wel goed, bovendien sommige zijn met 18 al redelijk volwassen kwa aanpak, en sommige ouderen worden dat nooit, dus waar leg je de grens
Nemo me impune lacessit


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2005, 19:03:26
nee niet  :-\ maar ik vind het nogal vreemd als je moet teren op de kennis van nieuwe brandwachten die net een opleiding hebben gevolgd, want ik de huidige brandweeropleidingen toch meer als goede basis en de rest leer je van je oudere collega's en in de praktijk.....althans bij ons dan toch.

Dat de jeugdbrandweer een goede kweekvijver is zal best wel.