Jeugdbrandweer als kweekvijver.

Auteur Topic: Jeugdbrandweer als kweekvijver.  (gelezen 6485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2005, 19:10:29
nee niet  :-\ maar ik vind het nogal vreemd als je moet teren op de kennis van nieuwe brandwachten die net een opleiding hebben gevolgd, want ik de huidige brandweeropleidingen toch meer als goede basis en de rest leer je van je oudere collega's en in de praktijk.....althans bij ons dan toch.

Dat de jeugdbrandweer een goede kweekvijver is zal best wel.
toch is er niks mis mee met de nieuwe ervaringen van nieuwe brandwachten,de 2 nieuwe brandwachten bij ons maken ons regelmatig deelgenoot in wat ze hebben geleerd en ik moet zeggen dat dat ook waardevol is  ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2005, 19:35:07
dat wordt dan verkeerd begrepen, ik vindt dat je elkaar kan aanvullen, nieuwe technieken jong, ervaring, je collega's, voor alles moet een eerste keer zijn.

bovendien is de jeugdbrandweer een ideale manier om aan elkaar te ''snuffelen'' en kennis te laten maken met het werk van de brandweer zonder het te ''romantiseren'', waardoor toch een bewustere keuze gemaakt kan worden of je het aan kan of niet.
anders om of de ''kinderen'' geschikt zijn voor de brandweer.

regelmatig stel ik mijn bescheiden bedrijfsruimte beschikbaar voor het oeffenen, de buren zijn niet meer onder de indruk van z'on grote rode wagen voor de deur, we zitten gewoon in een woonwijk.
Nemo me impune lacessit


LindaB

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2005, 16:41:14
Bij ons zijn er in de 8 jaar dat de jeugdbrandweer nu bestaat ook al aardig wat leden doorgestroomd. Zelf ben ik op die manier ook op mijn 18e bij het korps gekomen. Tevens ben ik nu zelf begeleider van de jeugdbrandweer.
Ik vind de leeftijd van 18 jaar geen probleem. Het is moeilijk om de grens te leggen. Wat al eerder gezegd werd. En ik snap best wat er bedoeld wordt dat de oudere van de jongere kunnen leren, omdat veel dingen nou eenmaal veranderen en die nu in de cursussen gegeven worden. Deze dingen kunnen de jongeren dan weer overdragen naar de rest van het korps.

P.S. bij ons is de jeugdbrandweer zelf kleiner geworden nu, omdat we een te grote instroom zouden krijgen.