Wat zouden jullie doen als je dit aantrof?

Auteur Topic: Wat zouden jullie doen als je dit aantrof?  (gelezen 3722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Gepost op: 25 april 2012, 15:30:40
Dit trof ik aan in een verzorgingshuis. In het trappenhuis naast de nooduitgang en de brandweerlift staan rieten stoelen opgeslagen een container en een fiets. Dit terwijl er een bordje hangt met daarop: "verboden rijwielen te plaatsen ivm brandveiligheid". Wat zouden jullie doen?
Ik zie ook regelmatig zuurstofcilinders los tegen een muur staan. Wat zijn de regels hiervoor?




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2012, 15:35:06
Een mailtje sturen naar de (lokale) brandweer met de foto bijgevoegd, evenals een foto vanaf de muur waar het bord hangt, met het beeld dat je er niet langs kan richting de nooduitgang.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2012, 15:37:15
Een mailtje sturen naar de (lokale) brandweer met de foto bijgevoegd, evenals een foto vanaf de muur waar het bord hangt, met het beeld dat je er niet langs kan richting de nooduitgang.

Ik zou eerst het eens aankaarten bij het verzorgingstehuis. Doen zij er niks mee, dan is de brandweer altijd nog een mogelijkheid ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2012, 16:37:46
Ik zou eerst het eens aankaarten bij het verzorgingstehuis. Doen zij er niks mee, dan is de brandweer altijd nog een mogelijkheid ;)
Inderdaad, ik zou dit eerst in het verzorgingshuis bespreken. In ieder geval bv een briefje naar de directie over deze situatie. Ookal omdat deze situatie niet toevallig ontstaan, maar deze situatie structureel is. Er staan immers rieten stoelen of iets derg opgeslagen.
Ik neem aan dat dit verzorgingshuis ook over BHVers beschikt, die laten wel een enorme steek vallen.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 17:02:58
Mondeling mededelen aan de directie, dat dit een niet acceptabele - situatie is en de bewoners hierdoor opzettelijk in gevaar worden gebracht. Tevens mededelen een week de gelegenheid te geven om de zaak in orde te brengen. Zo niet.
Briefje zenden aan de afdeling Preventie met daarin de ondernomen actie.
Bij instappen begint de inzet.


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2012, 15:57:30
Het kan erger, zie hier de trap in het hostel waar ik woon. In bepaalde culturen is dit normaal, we krijgen de 'daders' niet overtuigd.
De organisatie reageert niet, de Noorse brandweer, brandweer van de stad, gemeente en politie reageren ook niet. Opruimen heeft geen zin, binnen minimaal twee dagen ligt het weer vol.  Wie weet hoe je dit aanpakt in Noorwegen? Ik voel me niet heel veilig zo.



Een van de laatste opties die wij nog weten is de daders laten voelen wat wij voelen. De deuren van de daders 's nachts blokkeren en het brandalarm laten afgaan.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2012, 16:12:46
Het is niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is voor mij. In ieder geval een hoop zooi op de trap.

Is het afval of wordt de trap als tijdelijke opslag gebruikt?

Zoals ik het nu begrijp zit jij aan de bovenkant van de trap en de rotzooi veroorzakers zitten aan de onderkant van de trap, correct?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2012, 16:17:06
Het is niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is voor mij. In ieder geval een hoop zooi op de trap.
Is het afval of wordt de trap als tijdelijke opslag gebruikt?
Zoals ik het nu gebruik zit jij aan de bovenkant van de trap en de rotzooi veroorzakers zitten aan de onderkant van de trap, correct?

Er zijn meerdere etages waar dit gebeurt. Wat maakt het uit of het opslag of afval is? Ik weet het niet precies.

Mijn vraag is, wat te doen als de trap vrijwel altijd geblokkeerd is? Hoe pak je het aan als niemand zich verantwoordelijk voelt?


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2012, 09:57:32
Wat maakt het uit of het opslag of afval is?

Nou, als het afval is dan zouden ze het fijn vinden als jij het naar de stort brengt, als het tijdelijke opslag is dan gaan ze dat niet grappig vinden als jij alles weggooit. In dat laatste geval, als je dat dan zou doen, dan stoppen ze vanzelf met hun spullen daar neer zetten omdat ze weten dat ze het dan kwijt zijn.

In Nederland zou je bij de huisbaas moeten zijn om dit soort dingen aan te pakken, als die niet meewerkt zou je naar een preventiemedewerker van de brandweer kunnen gaan, als die jouw mening deelt zal die kunnen zorgen dat het aangepakt moet worden. In heel ernstige gevallen kan die zelfs zorgen dat het pand niet meer bewoond/gebruikt mag worden in de huidige staat. Dan zal de huisbaas wel aan de gang moeten omdat hij anders zijn inkomsten ook kwijt is.

Hoe het in het buitenland zit weet ik niet, als de huisbaas niet meewerkt kan je naar de lokale overheid gaan en vragen bij wie je moet zijn om dat soort dingen aan te pakken.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid