Onzichtbare gevaren tijdens en na een brand

Auteur Topic: Onzichtbare gevaren tijdens en na een brand  (gelezen 5922 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 26 april 2012, 18:48:29
We hebben het hier gehad over de plotselingen herontsteking van de brand door eventuele loze ruimtes. Kunnen diezelfde loze ruimtes ons als brandweer een onaangename verrassing bezorgen en dat de brand zich zich in ene in een hele andere ruimte bevindt, waar we hem niet zouden verwachten?


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #11 Gepost op: 27 april 2012, 00:50:02
Was iets dergelijks ook niet het geval bij een brand in een studentenwoning??
Brand had zich tussen het plafond verspreid en aangekomen op zolder bleek daar ineens brand te woedden terwijl de brandweerlieden dit niet verwachten...

Edit.. http://www.nbdc.nl/cms/show/id=432366
in Harderwijk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 19 november 2012, 21:35:08


Je ziet aan de beelden hoe heftig de explosie moet zijn geweest. Dit neemt bizarre vormen aan. Al zou het een simpele woningbrand zijn geweest, ik moet er niet aan denken dat er gewoon explosiegevaar is doordat er totaalmalloten met explosieven hobbyen. Deze persoon is niet alleen onverantwoord naar zijn gezin bezig geweest maar onverantwoord naar de hele buurt.
Voor de goede orde.
Nu was het vuurwerk, maar op menig zolder ligt het campinggasflesje te wachten op het nieuwe kampeerseizoen.
En dan wordt er bij brand aan de bewoners gevraagt of er nog gevaarlijke stoffen op zolder liggen. Waarop je een "nee" krijgt. Ze zijn gemakshalve dat gasflesje maar vergeten. Dus ook daar ligt een gevaar. Een schuur daar zou je het nog kunnen verwachten, maar een zolder.....


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #13 Gepost op: 20 november 2012, 09:03:20
Lijkt mij dat de volgende voorbeelden niet de pannen van het dak af doen vliegen.

Nou dat zou ik niet zo hard beweren. Doe dezelfde test maar eens in een gesloten ruimte waar de drukgolf niet alle kanten op kan. Als het dakbeschot zwakker is dan de rest gaat het echt die kant op.


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #14 Gepost op: 20 november 2012, 12:44:36
Nou dat zou ik niet zo hard beweren. Doe dezelfde test maar eens in een gesloten ruimte waar de drukgolf niet alle kanten op kan. Als het dakbeschot zwakker is dan de rest gaat het echt die kant op.

Filmpjes laten ook maar zien wat er gebeurt met de 190 grams blikjes, er zijn er genoeg die hun 2 a 2,8 kg cilinders op zolder hebben staan.

Die van mij staan op de meest veilige plek die ik kon verzinnen, op de grond in de uitpandige berging.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2012, 13:05:49
Zijn die flessen navulbaar?
Wanneer heb je ze nodig?
Hoeveel kost een vulling?

Als het antwoord op vraag 1 ja is en het antwoord op vraag B alleen maar tijdens de campeervakantie - wat is er dan op tegen om ze na de vakantie open te draaien in de buitenlucht met een stevig briesje?
En vlak voor de vakantie ze weer te vullen? Risico's beperken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2012, 13:41:06
Zijn die flessen navulbaar?
Wanneer heb je ze nodig?
Hoeveel kost een vulling?

Als het antwoord op vraag 1 ja is en het antwoord op vraag B alleen maar tijdens de campeervakantie - wat is er dan op tegen om ze na de vakantie open te draaien in de buitenlucht met een stevig briesje?
En vlak voor de vakantie ze weer te vullen? Risico's beperken.
antwoorden zijn:
Zijn die flessen navulbaar? Nee
Wanneer heb je ze nodig? als je buiten wilt koken of bij gasverlichtinh
Hoeveel kost een vulling? Kan niet gevuld worden is voor éénmalig gebruik betreft steekcartouche kost + € 2,00


In het holletje aan de bovenzijde word het steekventiel van het gasgebruikende produkt gestoken.
Na ingebruikname kan de cartouche/fles niet meer uitgenomen worden zonder dat de cartouch/fles verder leeg loopt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #17 Gepost op: 20 november 2012, 15:45:11
@Firefighter1970:

Ik had het niet over die kleine campingblikjes maar over die cylinders van ritger.

Filmpjes laten ook maar zien wat er gebeurt met de 190 grams blikjes, er zijn er genoeg die hun 2 a 2,8 kg cilinders op zolder hebben staan.

Daarnaast kun je je ook afvragen hoeveel je van die blikjes overhoudt na je vakantie en of de besparing van het bewaren van een x-aantal blikjes tot de volgende vakantie het risico waard is.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #18 Gepost op: 20 november 2012, 18:46:57
@Firefighter1970:


Daarnaast kun je je ook afvragen hoeveel je van die blikjes overhoudt na je vakantie en of de besparing van het bewaren van een x-aantal blikjes tot de volgende vakantie het risico waard is.

Deze blikjes worden ook gebruikt om te solderen en je zal in menig hobby schuur/zolder een x aantal van die dingen aantreffen


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #19 Gepost op: 20 november 2012, 23:40:53
@Firefighter1970:

Ik had het niet over die kleine campingblikjes maar over die cylinders van ritger.

Daarnaast kun je je ook afvragen hoeveel je van die blikjes overhoudt na je vakantie en of de besparing van het bewaren van een x-aantal blikjes tot de volgende vakantie het risico waard is.

Ben het er wel mee eens dat het eigenlijk het risico niet waard is om zo iets thuis te bewaren. Daarom is het ook jammer dat de goedkopere merken steeds populairder worden en die leveren 5 kg tankjes voor camping gebruik..

De Campingaz 907 2.75 kg kost trouwens 31,- euro navulling en de 904 1.8 kg 21,- euro navulling.