Verboden per 01-05-2012: Stiletto's, Vlindermessen en Valmessen

Auteur Topic: Verboden per 01-05-2012: Stiletto's, Vlindermessen en Valmessen  (gelezen 25736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fire1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #60 Gepost op: 14 mei 2012, 16:03:22
ik heb even een vraagje
ik heb een buck 679 deze heb ik alleen bij me als ik op vakantie aan het backpacken ben maar mag ik deze nu nog hebben?
ik wil van het zomer namelijk geen gezeik bij de douane

details
http://www.knifecenter.com/item/BU679BKS/Buck-BuckLite-MAX-Large-Hunting-Knife-4-inch-420HC-Blade


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #61 Gepost op: 14 mei 2012, 22:50:37
ik heb even een vraagje
ik heb een buck 679 deze heb ik alleen bij me als ik op vakantie aan het backpacken ben maar mag ik deze nu nog hebben?
ik wil van het zomer namelijk geen gezeik bij de douane

details
http://www.knifecenter.com/item/BU679BKS/Buck-BuckLite-MAX-Large-Hunting-Knife-4-inch-420HC-Blade

Dit is een valmes en dus een verboden wapen als bedoeld in catagorie 1 van de WWM. Hoe het 'gezeik' met de Douane is weet ik niet, misschien dat forumlid Customs meer weet hierover.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #62 Gepost op: 14 mei 2012, 23:05:56
Dit is een valmes en dus een verboden wapen als bedoeld in catagorie 1 van de WWM. Hoe het 'gezeik' met de Douane is weet ik niet, misschien dat forumlid Customs meer weet hierover.

Denk 't niet..

Valmes( wiki):

Ook zijn er uitklapbare messen die niet zijwaarts openen maar waarbij het lemmet naar voren uit het handvat komt. Dit kan op zwaartekracht, zo’n mes wordt dan een valmes genoemd.



Dit mes is gewoon een fixed blade en mag je gewoon hebben.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Nameless

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #63 Gepost op: 9 juni 2012, 01:07:05
Ik heb echt totaal geen messenkennis... Ben een meisje (Wat klinkt dat klein..) van 17 en soorten messen interesseren me totaal niet. Maar nou lees ik dit en als ik mijn mes zo eens bekijk... Dan zou het wel eens een verboden mes kunnen zijn  :o

Hoe herken ik de verboden messen? Mijn mes lijkt op een stiletto, maar hij gaat niet automatisch open. Moet hem gewoon open trekken.
Zat er al aan te denken om hem in m'n tas te stoppen en mee te nemen naar het politiebureau om het daar na te vragen en hem daar te laten als hij verboden is, maar ik ben eigenlijk bang dat hij verboden is en ik dan een vette boete krijg voor het bezit ervan  :-\

En heb hem áltijd bij me... Wil niet met verboden spullen rondlopen, dus zal toch een boete moeten riskeren als niemand het me hier kan vertellen  :-\


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #64 Gepost op: 9 juni 2012, 01:32:42
En heb hem áltijd bij me... Wil niet met verboden spullen rondlopen, dus zal toch een boete moeten riskeren als niemand het me hier kan vertellen  :-\

Ik adviseer je toch echt om dat ding thuis te laten. Mag ik vragen wat je motivering is ? Een drop-out voor school, kan ik me nog in vinden mbt natuur/survival. Veiligheid ? Er zijn heel wat messendragers slachtoffer geworden van hun eigen mes...


Nameless

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #65 Gepost op: 9 juni 2012, 03:26:55
Veiligheid idd :) Maar heb hem zéker niet bij me om iemand te verwonden of doden. In geen enkel geval.

Heb het mes bij me omdat ik men (=voor de kar) met mijn pony en ze dan een dik leren tuig op krijgt, wat je niet makkelijk los kunt krijgen.. Onder normale omstandigheden ben ik al zo een half uur bezig om hem af te krijgen. Maar als m'n pony schrikt en te water raakt bijvoorbeeld, dan word ze naar beneden getrokken door de menwagen. Ze verdrinkt dan binnen enkele minuten als ik haar niet los krijg.
Dan heb ik dus mijn mes om haar los te snijden... Al is dat voor mijn veiligheid dan weer flink gevaarlijk, maarja ik zou m'n pony niet zomaar laten verdrinken.

Verder gebruik ik een leren riem op de wagen http://www.drunensruiterhuis.nl/beelden/producten/tuigen/veiligheidsriem.jpg , die zorgt dat ik niet van de wagen kletter als we in flink tempo over onregelmatig terrein gaan. Die zit links van mij vast, loopt voor m'n buik langs en die word rechts één keer om een buis gedraaid. Degene achterop houd het uiteinde dan vast. Maarja degene achterop kan ook altijd van de wagen vallen en als die riem dan vast komt te zitten, dan kan ik niet meer van de wagen af. Met het gevolg dat als de wagen omslaat (Kans daarop is best groot als er niemand meer achterop staat, omdat die moet meehangen in de bochten om te zorgen dat we niet omklappen), ik vast zit op de wagen en dan is m'n kans op overleven hééééél klein. Zelfs met mes is de kans dat ik dat overleef niet groot, want het gaat natuurlijk niet lukken om m'n mes uit m'n broekzak te vissen terwijl ik met m'n hoofd op de straat klap en meegesleurd word.

Heb dat mes dus alleen in de hoop mijn leven of dat van mijn pony te kunnen redden als het nodig is  :)
En waarom ik hem altijd bij me heb, ook als ik niet op de wagen zit... Ben bang dat ik hem vergeet als ik opweg ga met de wagen, dus wen mezelf aan om dat ding gewoon altijd bij me te hebben. En een mes kun je natuurijk ook in andere gevallen gebruiken, als ik zie dat iemand anders met een paard in de problemen is bijvoorbeeld.

Als ik naar plaatsen ga waar veel mensen zijn, dan leg ik hem onder de achterbank van de auto, zodat hij niet te zien is en hij ook niet gejat word. Ik wil veilig zijn, maar wil ook dat anderen dat zijn, houd daar dus wel rekening mee :)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #66 Gepost op: 9 juni 2012, 09:58:02
Kun je geen foto uploaden van je mes. Dan kan/kunnen de leden die er verstand van hebben er iets over zeggen of het mes strafbaar is. Kijkend naar de wet wapens en munitie zijn messen strafbaar als ze voldoen aan:
Citaat
Categorie I

    1°. stiletto’s, valmessen en vlindermessen;

    2°. andere opvouwbare messen, indien:

        a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of

        b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is