Nieuwe educatieve film over reanimatie (België)

Auteur Topic: Nieuwe educatieve film over reanimatie (België)  (gelezen 17269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2012, 12:08:53
In NL is dan al standaart 2 ambu's.

En is dat altijd nodig? Bij een reanimatie komt er hier sowieso een ambulance met 2 of 3 ambulanciers (of vaak al 1 vpk en een ambulancier of 2) en een MUG bestaande uit vpk+ spoedarts.

Nederlanders sturen graag 2 ambulance's, een heli, 2 politievoertuigen en een autopomp naar een rea, dat weten we. Of dat ook nodig is of betere overlevingskansen geeft?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2012, 12:48:49
Nederlanders sturen graag 2 ambulance's, een heli, 2 politievoertuigen en een autopomp naar een rea, dat weten we. Of dat ook nodig is of betere overlevingskansen geeft?
In Nederland wordt zelden een heli naar een reanimatie gestuurd, tenzij er sprake is van een kinderreanimatie of wanneer de verwachting is dat de ambulance er lang over gaat doen om ter plaatse te komen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2012, 13:00:24
En is dat altijd nodig? Bij een reanimatie komt er hier sowieso een ambulance met 2 of 3 ambulanciers (of vaak al 1 vpk en een ambulancier of 2) en een MUG bestaande uit vpk+ spoedarts.

Nederlanders sturen graag 2 ambulance's, een heli, 2 politievoertuigen en een autopomp naar een rea, dat weten we. Of dat ook nodig is of betere overlevingskansen geeft?

In principe worden er alleen - bij een 'standaard' reanimatie - 2 ambulances gestuurd. In veel regio's/gebieden rijdt de Politie mee, omdat zij a) met meer voertuigen zijn en b) (meestal) geen uitruktijd hebben daar de politie continue surveilleert. In sommige regio's rukt een kleine brandweereenheid of hele tankspuit uit omdat die blijkbaar nog eerder ter plaatse kunnen zijn dan de ambu en politie. Inzet van een heli kan behalve de aanrijtijd van de ambu ook de complexiteit van de calamiteit als reden hebben. Maar de heli vliegt niet bij elke reanimatie.

Bron: een ovdg


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2012, 13:03:51
Bij een reanimatie heb je veel handen nodig.

Borstcompressies = nr. 1
Aflossen borstcompressies = nr. 2
Intuberen en beademen = nr. 3
Monitor/defibrilleren = nr. 3 of 4
Infuus prikken en medicijnen toedienen = nr. 3 of 4

2 verpleegkundige is dus een prima oplossing met de chauffeurs als ondersteuning. Je hebt handjes nodig en snel hulp ter plaatse. In de praktijk zie je vaak brandweer of politie druk bezig met borstcompressies en de ambulance met de medische handelingen. Prima teamwork!

En inderdaad zie je bij een reanimatie zelden de traumaheli. Bij een kinderreanimatie gaat hij vaak primair (dus direct) vliegen omdat de protocollen dat aangeven.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


guest13155

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2012, 13:14:22
Bij een reanimatie heb je veel handen nodig.

Borstcompressies = nr. 1 als ze de lucas of autopuls gebruiken vervalt deze
Aflossen borstcompressies = nr. 2 Idem nummer 1
Intuberen en beademen = nr. 3
Monitor/defibrilleren = nr. 3 of 4 Gaat "automatisch", na intubatie is beademen kwestie van af en toe het ballonetje inknijpen
Infuus prikken en medicijnen toedienen = nr. 3 of 4

2 verpleegkundige is dus een prima oplossing met de chauffeurs als ondersteuning. Je hebt handjes nodig en snel hulp ter plaatse. In de praktijk zie je vaak brandweer of politie druk bezig met borstcompressies en de ambulance met de medische handelingen. Prima teamwork! In de praktijk heb ik dit nog nooit meegemaakt. Meestal komt het op wat tilassistentie neer. De eerste 5 minuten is even druk omdat alles aangesloten moet worden. Daarna gaat de heflt automatisch en heeft zelfs één van de verpleegkundige "alleen maar" een controlefunctie. Volgens mij rijden er alleen maar zoveel eenheden om te zorgen dat er altijd iemand vlug ter plaatse is.

En inderdaad zie je bij een reanimatie zelden de traumaheli. Bij een kinderreanimatie gaat hij vaak primair (dus direct) vliegen omdat de protocollen dat aangeven. Van de ambulanceverpleegkundige heb ik wel eens begrepen dat de heli in principe in allen protocollen van een niet standaard reanimatie zit.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2012, 13:47:10
Over de Lucaspomp of Autopuls zijn de meningen erg verdeelt en veel regio's hebben deze niet. Het is zeker geen algemeen verplichte uitrusting. Overigens vraagt het apparaat installeren ook nog de nodige vaardigheid en tijd.

Defibrilleren is bij de meeste monitoren zoals de ambulance deze in NL gebruiken bijna nooit volledig automatisch maar worden juist handmatig bedient. De protocollen praten ook niet over automatisch defibrilleren zoals bij de AED wel kan zijn.

Jammer dat je de samenwerking op deze wijze nooit hebt mogen ervaren. Ik maak dit gelukkig alleen maar mee en in verschillende regio's. Ambulance en brandweer in 1 post op sommige plekken wat prettig is omdat je elkaar kent en samen oefent. Ook posten die als First Responder uitrukken blijven assisteren na aankomst ambu. Eigen ervaring in een andere regio is dat ambulance, politie en brandweer goed samenwerken. Degende die het eerste aankomt begint direct met basisreanimatie en AED. Vaak is dat politie of brandweer. Ambu komt er meestal snel achteraan en die doet hun taken. Borstcompressies worden dan gegeven voor politie en brandweer in blokken van 2 minuten. Niet teveel mensen bij een incident maar wel goed afwisselen. "Super" om te zien hoe dat gaat. Ik heb dit jaar 5 reanimatie's gedaan en bij 4 zelf actief betrokken.

En je hebt gelijk dat het protocol aangeeft dat er 2 ambu's rijden voor een reanimatie. Soms kun je je afvragen of dat nodig is omdat er al handjes genoeg zijn. De andere diensten aansturen inclusief lekenhulpverlening zoals AED-alert heeft alles met de snelheid te maken. Iedere minuut niets doen na een hartstilstand is 10% overlevingskans eraf. Starten na 6 minuten is nog maar 40% kans dat een slachtoffer het sowieso gaat overleven. Bij bijvoorbeeld onderkoelde slachtoffers en kinderen kan dat gunstiger uitpakken en bij oudere, zieke mensen weer minder gunstig.  

Snelheid is en blijft dus belangrijk!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


guest13155

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:04:12
Sorry, maar ik ben het deze keer totaal niet met je eens.

Autopuls: patient optillen, plank eronder, band vast maken +/- 30 seconden en dan draait het. Hier nog nooit een wanklank gehoord.
Defribileren is een kwestie van het knopje indrukken om de schok te geven...
De samenwerking is bij ons ook perfect hoor, alleen vaak gewoon niet nodig omdat er genoeg handjes zijn. Misschien zit het verschil erin dat bij ons de ambulance bijna altijd eerder bij het incident is.

Overigens wel eens gezien dat de politie begonnen was, maar zodra de ambu er is gaat direct die plank eronder en zijn de bortscompressies dus overbodig. Mijn ervaring is dat de ambulance het dan prima alleen af kan. Beetje hand- en spandienst, maar niet veel meer.

Snelheid is en blijft dus belangrijk: juist dat bedoel ik, daarom toch gewoon met z`n allen blijven rijden. ALs je een keer als eerste ben kun je zomaar het verschil maken.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:22:24
Geen punt, ik hou wel van andere ervaringen, meningen en gedachtes  O0

Misschien is het bij mij en veel collega's "onbekend maakt onbemind"...?! De demo's die ik gezien heb maar niet allemaal even flitsend. En wat ik hoor over de ervaringen in het veld zijn er ook wisselende berichten. Nu ben ik geen deskundige in dit apparaat dus kan ik er verder geen oordeel over geven.

Eens dat als je de Lucaspomp of Autopuls altijd in kan zetten je veel handjes minder nodig hebt. Defibrileren is inderdaad niet de moeilijkste handeling.

Best bijzonder eigenlijk dat er in veel regio's weer afwijkingen zijn in de werkwijze. Dat zou in een klein land als NL toch eigenlijk niet moeten kunnen.

En gelukkig zijn we het eens over de snelheid van handelen. Wel denk ik dat bijvoorbeeld 4 politie- en/of brandweerwagens bij veel reanimatie's compleet overbodig zijn.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2012, 15:18:45
Bij een reanimatie heb je veel handen nodig.

Borstcompressies = nr. 1 als ze de lucas of autopuls gebruiken vervalt deze
Aflossen borstcompressies = nr. 2 Idem nummer 1
Intuberen en beademen = nr. 3
Monitor/defibrilleren = nr. 3 of 4 Gaat "automatisch", na intubatie is beademen kwestie van af en toe het ballonetje inknijpen
Infuus prikken en medicijnen toedienen = nr. 3 of 4

2 verpleegkundige is dus een prima oplossing met de chauffeurs als ondersteuning. Je hebt handjes nodig en snel hulp ter plaatse. In de praktijk zie je vaak brandweer of politie druk bezig met borstcompressies en de ambulance met de medische handelingen. Prima teamwork! In de praktijk heb ik dit nog nooit meegemaakt. Meestal komt het op wat tilassistentie neer. De eerste 5 minuten is even druk omdat alles aangesloten moet worden. Daarna gaat de heflt automatisch en heeft zelfs één van de verpleegkundige "alleen maar" een controlefunctie. Volgens mij rijden er alleen maar zoveel eenheden om te zorgen dat er altijd iemand vlug ter plaatse is.

En inderdaad zie je bij een reanimatie zelden de traumaheli. Bij een kinderreanimatie gaat hij vaak primair (dus direct) vliegen omdat de protocollen dat aangeven. Van de ambulanceverpleegkundige heb ik wel eens begrepen dat de heli in principe in allen protocollen van een niet standaard reanimatie zit.

je denkt er wel erg makkelijk over met deze kort door de bocht visie... vaak zijn e rheel wat extra handen nodig om een patient te vervoeren van de inicdentlocatie naar de ambulance, hoogwerker van brandweer is niet altijd nodig/mogelijk, ook op begane griond kan er al heel wat extra ''tilhulp'' nodig zijn. Een 2e ambu vpk is vaak nodig om extra infuus te prikken, medicatie op te trekken, begeleiding van direct betrokkenen van de patient zoals familie/partners etc die aanwezig zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2012, 15:20:30
Sorry, maar ik ben het deze keer totaal niet met je eens.

Autopuls: patient optillen, plank eronder, band vast maken +/- 30 seconden en dan draait het. Hier nog nooit een wanklank gehoord.
Defribileren is een kwestie van het knopje indrukken om de schok te geven...
De samenwerking is bij ons ook perfect hoor, alleen vaak gewoon niet nodig omdat er genoeg handjes zijn. Misschien zit het verschil erin dat bij ons de ambulance bijna altijd eerder bij het incident is.

Overigens wel eens gezien dat de politie begonnen was, maar zodra de ambu er is gaat direct die plank eronder en zijn de bortscompressies dus overbodig. Mijn ervaring is dat de ambulance het dan prima alleen af kan. Beetje hand- en spandienst, maar niet veel meer.

Snelheid is en blijft dus belangrijk: juist dat bedoel ik, daarom toch gewoon met z`n allen blijven rijden. ALs je een keer als eerste ben kun je zomaar het verschil maken.

Vraagje, waar ben je het nu precies niet mee eens? dat wordt niet duidelijk uit je antwoord.
en, wat is hier het ''bij ons'' ?? verklaart mogelijk al een hoop.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod