Nieuwe educatieve film over reanimatie (België)

Auteur Topic: Nieuwe educatieve film over reanimatie (België)  (gelezen 17274 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest13155

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2012, 15:29:51
Ja, apart hé?! Zoveel verschillen op zo weinig vierkante meter Nederland. Valt me in ander topics ook weleens op.

Het gaat er om dat de patient zo snel mogelijk de beste hulp krijgt en misschien verschillen de meningen of protocollen daarin nogal.

Wat personeel te veel heb je al snel is mijn ervaring. De reanimaties waar ik bij ben geweest is doorgaans 2x ambu, 2x politie en 1x first responder brandweer. Meestal gaat één politie eenheid snel weer als er handjes genoeg zijn. Deze hebben vaak werk genoeg. Als de patient niet op transport gaat, maakt de tweede ambu zich snel weer inzet gereed en in die tijd helpt de first responder eenheid de eerste ambu even met e.e.a. De eerste politie eenheid noteerd wat gegevens e.d. Als de huisrts er is gaat iedereen weer retour.

Joffry: Ik ben het niet helemaal eens met de "opzet" van de reanimatie van Alexander. Ik heb een andere ervaring in ieder geval.
Ik zie niet in waarom de plaats het verschil moet maken. Het ging in deze zin even om de ambulance die bij ons (bijna) altijd eerder t.p. is.
Extra handen voor transport is in mijn visie wat anders als de reanimatie, waar het hier over gaat.

Nogmaals: dat is mijn ervaring. Het blijkt dat er in de praktijk dus nogal wat verschil is tussen aantallen personeel en wie welke handelingen doet.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2012, 15:36:20
@ Lucht: wat is jouw rol dan bij reanimatie? Aan het symbool naast je forum naam denk ik brandweer. Je reactie vind ik wat kort door de bocht.

Zeker bij het opstarten van ALS is het erg praktisch als er twee ambulanceverpleegkundigen ter plaatse zijn. Er moet veel gebeuren. Bij lang niet iedere reanimatie wordt direct geintubeerd en wordt het slachtoffer door de verpleegkundige op de kap gehouden. De tweede pleeg kan dan zorgen voor IV toegang en diverse andere handelingen.

In lang niet alle regio's gaat brandweer en politie ter plaatse bij iedere reanimatie. De locatie van de reanimatie kan wel degelijk bepalen welke diensten er ter plaatse gestuurd worden.


guest13155

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2012, 15:40:57
@ Lucht: wat is jouw rol dan bij reanimatie? Aan het symbool naast je forum naam denk ik brandweer. Je reactie vind ik wat kort door de bocht.

Zeker bij het opstarten van ALS is het erg praktisch als er twee ambulanceverpleegkundigen ter plaatse zijn. Er moet veel gebeuren. Bij lang niet iedere reanimatie wordt direct geintubeerd en wordt het slachtoffer door de verpleegkundige op de kap gehouden. De tweede pleeg kan dan zorgen voor IV toegang en diverse andere handelingen.

In lang niet alle regio's gaat brandweer en politie ter plaatse bij iedere reanimatie. De locatie van de reanimatie kan wel degelijk bepalen welke diensten er ter plaatse gestuurd worden.

Dat klopt. Het komt misschien kort door de bocht over, maar het is mijn ervaring  98uiye

Als de autopuls werkt, blijven er (denk ik) alleen medische handelingen over. Dat is hard werken voor de ambu verpleegkundige(n), maar voor andere HV-ers houdt het dan tijdens de reanimatie meestal op tot moment van transport.

Nogmaals: iedereen mag het anders vinden en ik geloof graag dat het niet overal op deze manier gaat.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:05:19
Dat klopt. Het komt misschien kort door de bocht over, maar het is mijn ervaring  98uiye

Als de autopuls werkt, blijven er (denk ik) alleen medische handelingen over. Dat is hard werken voor de ambu verpleegkundige(n), maar voor andere HV-ers houdt het dan tijdens de reanimatie meestal op tot moment van transport.

Nogmaals: iedereen mag het anders vinden en ik geloof graag dat het niet overal op deze manier gaat.
Maar wat voorop blijft staan: de tijd is belangrijk, hoe eerder er goede compressies gegeven worden hoe beter de overlevingskans. Daarom rijdt in regio 13 de politie mee met AED, en in de randgemeenten de AED-groep, en in de stad de brandweer. Die zitten namelijk nog dichterbij, dus zijn ze er eerder.... en zo gauw het niet meer nodig is verdwijnen degenen de niet meer nodig zijn vanzelf
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


guest13155

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:09:23
Maar wat voorop blijft staan: de tijd is belangrijk, hoe eerder er goede compressies gegeven worden hoe beter de overlevingskans. Daarom rijdt in regio 13 de politie mee met AED, en in de randgemeenten de AED-groep, en in de stad de brandweer. Die zitten namelijk nog dichterbij, dus zijn ze er eerder.... en zo gauw het niet meer nodig is verdwijnen degenen de niet meer nodig zijn vanzelf

Dat is precies wat ik zeg. O0


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2012, 19:18:50
Ik zie ook altijd 2 verpleegkundigen enorm hard werken bij een reanimatie.

Monitor aansluiten, analyseren, tussendoor uitvragen van famillie of omstanders naar status patient. Als het kan intuberen, beademen met de ballon, eventueel kapbeademing, eventueel inbrengen van de maagsonde, leiding geven aan de reanimatie. Medicijnen optrekken zou de chauffeur nog kunnen doen maar doet vaak de 2e verpleegkundige. Die brengt infuus aan, wat vaak al moeilijk is en tijd kost bij geen of lage bloeddruk. En verder de tijdsbewaking voor het protocol toedienen medicatie, etc, etc.

Daarnaast is er soms afzetting nodig van plaats incident, opvang van betrokkenen, moet het oog kritisch blijven voor eventuele criminele oorzaken, etc. Deels voor de politie en soms voor het ambulance- en/of brandweerpersoneel.  

Reanimatie is altijd topsport en een geweldige uitdaging om het maximale eruit te halen. Gelukkig ervaar ik de samenwerking tussen de verschillende diensten al bijzonder prettig en zeer professioneel.

En wat opmerkelijk blijft is dat iedere regio weer een eigen invulling geeft en er inderdaad in een klein land al verschil van werkwijze is. Behandelprotocol mag dan landelijk zijn, de rest is dat zeker niet. En over snelheid en tijd hoeven we gelukkig niet te twisten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:40:26
Goh, ik zie hier in de regio toch ook altijd twee ambulancechauffeurs keihard werken  0098

(Wel) medicatie optrekken, gereedmaken voor intubatie en iv toegang, zonodig middels de botboor, cricoiddruk, gegevens verzamelen, communicatie, gereedmaken voor vertrek, infuussysteem gereedmaken, nog meer medicatie optrekken, borstcompressie, geintubeerde patienten beademen, beademingsmachine aansluiten, familieopvangen.... Ach, ik heb mijn punt wel gemaakt.....  098uo

Maar er kunnen nooit te veel hulpverleners opgeroepen worden bij een reanimatie. En ja, wanneer er iemand bij is (liefst twee) die kan reanimeren, en de intubatie verloopt vlot, dan heb je "eigenlijk" genoeg aan ambuteam.
Terwijl omstanders masseren zal de avp kapbeademing toepassen. De ach kan dan gereedmaken voor intubatie. Na het geven van cricoid, de stetoscoop plaatsen voor de controles en de fixatie van de tube kan er vervolgens door de avp begonnen worden met de iv toegang. Met een beetje geluk in de hals, dan kan hij aan het hoofd blijven zitten, anders kan de ach ballonbeademing toepassen op de geintubeerde patient (of aansluiten op de beademingsmachine).
Als je een beetje snel bent, er is hulp om te masseren en alles zit mee... Dan kan het met één ambu.

Maar tijdens een reanimatie willen wij zo SNEL mogelijk iemand ter plaatse met de AED, bij ons is dat de politie heel vaak. Ideaal.
Opstarten van de reanimatie, AED gebruik, informatie over de patient opzoeken, familie opvangen, afzettingen. En liefst twee wagens zodat er altijd twee agenten zijn die kunnen afwisselen.

De eerste tien minuten na de melding staat een huis vaak vol. Twee ambulances, een motorambulances, twee of drie politiewagens, de brandweer is inmiddels gewaarschuwd voor de patient rechtstandig uit de woning te halen. Prima! Zo snel mogelijk, defibrilleren, masseren, beademen en hulp voor de ALS procedures. Afschalen kan altijd nog!!!

Ohw ik vergeet de tientallen omstanders bijna in het verhaal op te nemen, want al sta je er met een ambulancefiets, ze komen overal vandaan.  :P

Traumaheli komt hier (Haaglanden) bij een reanimatie eigenlijk bijna nooit te pas. Ziekenhuizen voldoende in de buurt en eigenlijk zijn de meeste reanimaties heel recht toe, recht aan....

Nou, dat is een erg lang verhaal geworden, voor één korte boodschap: The more the merrier, it's all for the patiënt's interest  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


guest13155

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2012, 02:01:40
Goh, ik zie hier in de regio toch ook altijd twee ambulancechauffeurs keihard werken  0098

(Wel) medicatie optrekken, gereedmaken voor intubatie en iv toegang, zonodig middels de botboor, cricoiddruk, gegevens verzamelen, communicatie, gereedmaken voor vertrek, infuussysteem gereedmaken, nog meer medicatie optrekken, borstcompressie, geintubeerde patienten beademen, beademingsmachine aansluiten, familieopvangen.... Ach, ik heb mijn punt wel gemaakt.....  098uo

Maar er kunnen nooit te veel hulpverleners opgeroepen worden bij een reanimatie. En ja, wanneer er iemand bij is (liefst twee) die kan reanimeren, en de intubatie verloopt vlot, dan heb je "eigenlijk" genoeg aan ambuteam.
Terwijl omstanders masseren zal de avp kapbeademing toepassen. De ach kan dan gereedmaken voor intubatie. Na het geven van cricoid, de stetoscoop plaatsen voor de controles en de fixatie van de tube kan er vervolgens door de avp begonnen worden met de iv toegang. Met een beetje geluk in de hals, dan kan hij aan het hoofd blijven zitten, anders kan de ach ballonbeademing toepassen op de geintubeerde patient (of aansluiten op de beademingsmachine).
Als je een beetje snel bent, er is hulp om te masseren en alles zit mee... Dan kan het met één ambu.

Maar tijdens een reanimatie willen wij zo SNEL mogelijk iemand ter plaatse met de AED, bij ons is dat de politie heel vaak. Ideaal.
Opstarten van de reanimatie, AED gebruik, informatie over de patient opzoeken, familie opvangen, afzettingen. En liefst twee wagens zodat er altijd twee agenten zijn die kunnen afwisselen.

De eerste tien minuten na de melding staat een huis vaak vol. Twee ambulances, een motorambulances, twee of drie politiewagens, de brandweer is inmiddels gewaarschuwd voor de patient rechtstandig uit de woning te halen. Prima! Zo snel mogelijk, defibrilleren, masseren, beademen en hulp voor de ALS procedures. Afschalen kan altijd nog!!!

Ohw ik vergeet de tientallen omstanders bijna in het verhaal op te nemen, want al sta je er met een ambulancefiets, ze komen overal vandaan.  :P

Traumaheli komt hier (Haaglanden) bij een reanimatie eigenlijk bijna nooit te pas. Ziekenhuizen voldoende in de buurt en eigenlijk zijn de meeste reanimaties heel recht toe, recht aan....

Nou, dat is een erg lang verhaal geworden, voor één korte boodschap: The more the merrier, it's all for the patiënt's interest  ;)

Met wat meer woorden, mijn verhaal: gewoon lekker alles laten rijden, want beter mee verlegen als om verlegen. Wel met de kanttekening dat bij een "normale" reanimatie in pricipe de meeste HVers niets of weinig te doen hebben, omdat het toch allemaal handelingen beterft die ambulancepersoneel moet doen.

De hand- en spandiensten zijn, zoals eerder gezegd, iets anders als de daadwerkelijke reanimatie waar het hier om ging.


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #28 Gepost op: 9 december 2012, 19:49:33
Ik denk wel dat de Lucas en Autpulse een goede toevoeging is aan de ambulance uitrusting.
Kwestie van trainen om deze tijdens de reanimatie z.s.m. op te starten.
In vergelijking met 10 a 15 jaar geleden is het wel een zeer effectieve ontwikkeling.
 
En ook ik vind het een zeer mooi en duidelijk filmpje van de onderburen.
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2013, 02:14:59
In Belgie rijdt vaak het MUG (medisch urgentie team) bestaande uit een arts, verpleegkundige en soms apart een chauffeur mee naar dit soort meldingen waarbij medicatie gebruikt wordt.

De ambulance wordt in Belgie vaak door brandweermensen gereden en mogen maar beperkt medisch handelen.

MUG = Mobiele Urgentie Groep  ;)

Ik heb mij laten vertellen dat men bij jullie eerder een brandweerwagen meezendt omdat die sneller ter plaatse zijn. Idem dito met de politie.

Bij ons is dat absoluut niet het geval, hier is een ambulance gemiddeld 8 minuten na de melding ter plaatse, de MUG iets later. Politie naar een zuiver medische interventie sturen, is hier trouwens een heikel punt omdat men nogal strikt op het beroepsgeheim kijkt.

Combinaties die je hier vaak ziet:

- brandweerambu: 2 ambulanciers + MUG: 2 of 3 leden (1 arts, 1 verpleegkundige en vaak nog 1 stagiair-arts)
- PIT: 1 ambulancier en 1 verpleegkundige + MUG: 2 of leden
- brandweerambu + PIT + MUG

En dat alles binnen de 10 minuten. We komen van ver maar we nog wel eens de top in Europa  :)