Ondersteuning aan beveiligers op festivals

Auteur Topic: Ondersteuning aan beveiligers op festivals  (gelezen 4460 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Gepost op: 3 mei 2012, 10:35:40
Op verschillende festivals ben ik actief met het ondersteunen van de beveiliging. Denk daarbij aan taken zoals op een nooduitgang letten, kaartjes scannen, polsbandjes om doen, evenementen verkeersregelaar (na instructie door de politie) en het zijn van "ogen en oren voor de profesionele beveiligers". Dat alles doe ik samen met een groepje vrienden als vrijwilliger. We hebben allemaal een veiligheid achtergrond (bezig met de opleiding integrale veiligheid, bhv'er, sommige zelfs brandwacht)

Dit werk willen we wat serieuzer aan gaan pakken. We willen misschien een kleine vergoeding vragen aan festival organisatoren en daarmee verdere opleidingen betalen. Ik zat me wat te verdiepen in die mogelijkheden en ik kwam uit bij de opleiding ESO. Alleen daarvoor moet je minimaal 150 uur stage lopen, dat is dan wel weer erg veel. Toen herrinderde ik me een gesprek wat ik had op Defqon1 met iemand die bij een nooduitgang stond, hij vertelde me dat hij een instructie had gehad en een toets en daarna aan het werk mocht.

Mijn vraag is dus: bestaat er een basisopleiding die slechts enkele dagdelen duurt? Of was de persoon waar ik dat gesprek mee had stage aan het lopen voor ESO, of kletste hij maar gewoon wat uit zijn nek.....


Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2012, 11:20:14
Ik dacht dat je ESO (Event Security Officer) of MBO beveiliging moest hebben om evenementen beveiliging te mogen doen, ivm de Blauwe pas.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2012, 12:06:01
De taken die je nu doet vallen onder service medewerker en daar heb je geen beveiligingsdiploma Lees ESO of BV2 voor nodig.

ESO = Event Security Officer  dan mag je alleen evenementen doen Blauwe Pas daar moet je idd. stage voor lopen en bij het SVPB examen MC WBWK
Zie het als bv. Horeca Portier enz. beperkte mogelijkheden de stage valt reuze mee meestal een evenement of 10 hangt ook een beetje van de opleider af
en een aantal theorie lessen


BV2 = MBO2 opleiding meestal 1 jaar incl. examen en stage dit leverd op een Grijze Pas
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2012, 13:32:19
Het gaat om ongeveer 4 of 5 evenementen per jaar. ESO is daar dus iets te veel voor lijkt me zo. Ik weet nu dus vooral wat er niet handig is.

Heeft er iemand ideeen wat een handige kleine opleiding of cursus zou kunnen zijn om dit werk nog beter te doen? BHV hebben de meeste al, dus we hebben al basis kennis van brandblussen en levens reddend handelen.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2012, 16:48:28
ipv BHV want dit zegt niet erg veel
een volledige EHBO opleiding aangevult met EHBU (eerste hulp bij drugs)
officieel verkeersregelaar

Maar het aller belangrijkste je gezonde verstand gebruiken
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2012, 04:41:12
Het gaat om ongeveer 4 of 5 evenementen per jaar. ESO is daar dus iets te veel voor lijkt me zo. Ik weet nu dus vooral wat er niet handig is.

Heeft er iemand ideeen wat een handige kleine opleiding of cursus zou kunnen zijn om dit werk nog beter te doen? BHV hebben de meeste al, dus we hebben al basis kennis van brandblussen en levens reddend handelen.

ik heb zelf mijn ESO papieren gehaald. en werk rond de 3 a 5 evenementen per jaar. Cursus duurde 6 weken (1 avond en 1 zaterdag per week, dus ongeveer 12 uur per week) en een stage van 100uur (vanwege het aftekenen van het praktijkboek).

normaal werk ik fulltime als verpleegkundige, dus dit is leuk om erbij naast te doen.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer