Decontaminatietent voor SEH VUmc

Auteur Topic: Decontaminatietent voor SEH VUmc  (gelezen 3650 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 3 mei 2012, 22:21:37
Decontaminatietent voor SEH VUmc
 
AMSTERDAM - De spoedeisende hulp (SEH) van het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam beschikt sinds kort over een decontaminatietent die bij een biologisch, chemisch, radiologisch of nucleaire calamiteit binnen tien minuten patiënten en zorgpersoneel bescherming kan bieden.

De negen meter lange tent bestaat uit drie delen. In het eerste gedeelte zal de patiënt worden uitgekleed, in het middengedeelte wordt de patiënt schoongemaakt en in het laatste gedeelte krijgt de patiënt schone kleren.

Deze tent stelt SEH-medewerkers in staat de patiënt te behandelen met de minimale kans zelf besmet te worden.

De tent is voorzien van een schone-luchtinstallatie en er zijn luchtdichte pakken voor het zorgpersoneel.
http://www.nationalezorggids.nl/ANP/Ziekenhuizen/9094/Decontaminatietent-voor-SEH-VUmc


Decontaminatietent houdt ziekenhuis ‘schoon’
3 mei 2012
Sinds kort beschikt de spoedeisende hulp over een decontaminatietent die kan worden ingezet bij biologische, chemische, radiologische of nucleaire incidenten. Het gebruik van deze tent moet voorkomen dat SEH medewerkers, patiënten en overige hulpverleners besmetting zouden kunnen oplopen.


De decontaminatietent met een lengte van negen meter is verdeeld in drie gescheiden compartimenten, één waarin de kleding van de patiënt wordt verwijderd, een tweede waarin de patiënt met water (of indien nodig een andere vloeistof als olie of groene zeep) schoon wordt gemaakt en de laatste waarin hij schone kleding krijgt, waarna verdere behandeling kan plaatsvinden op de SEH.  
De tent is binnen tien minuten op te zetten en voorzien van een schone luchtinstallatie, voor de medewerkers die in het 'vuile' deel moeten werken. Voor de SEH medewerkers zijn er luchtdichte pakken beschikbaar en het vuile water wordt afgevoerd naar een speciale container. Kortom: aan alles is gedacht.

Zekerheid
Maar hoe vaak zullen we die tent gebruiken? Ongelukken met chemische, biologische en radiologische stoffen komen - gelukkig - niet vaak voor. "Toch is het goed om een decontaminatietent te hebben en een goed getraind team dat hem kan gebruiken", aldus Joost van Galen, hoofd zorgeenheid spoedeisende hulp. "Over de snelweg rijden tankwagens met een chemische lading, in het westelijk havengebied zit chemische industrie, er vindt vervoer plaats van gevaarlijke stoffen over het spoor en we zitten ook nog eens dicht bij Schiphol. De kans dat er een keer iets gebeurt, is dus heel reëel."
Het hoeft bovendien geen ongeluk in de directe omgeving van VUmc te zijn. "Na de nucleaire ramp in de kerncentrale van het Japanse Fukushima meldden zich tien mensen bij onze spoedeisende hulp. Ze waren ten tijde van de tsunami in Tokyo en waren zo snel mogelijk teruggekeerd. Op Schiphol aangekomen wilden ze als eerste weten of ze een radioactieve besmetting hadden opgelopen. Gelukkig konden we snel vaststellen dat ze 'schoon' waren, maar wat als dat niet het geval was geweest? Of denk aan een brand waarbij mensen asbest op hun kleding hebben gekregen. Ook daar wil je je medewerkers niet aan blootstellen. Dankzij de decontaminatietent en de bijbehorende scholing zijn we er nu helemaal klaar voor."

http://www.vumc.nl/zorg/nieuws/decontaminatietent/




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2012, 22:23:26
Waarom pas decontaminatie bij het ziekenhuis? Want ambulancepersoneel levert toch geen besmette patiënten af (eigen veiligheid).
Of is dat voor incidenten bij/rondom het ziekenhuis.
Heeft ziekenhuis blijkbaar ook getraind personeel om met ademlucht in de decontaminatiestraat te werken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2012, 22:27:58
Waarom pas decontaminatie bij het ziekenhuis? Want ambulancepersoneel levert toch geen besmette patiënten af (eigen veiligheid).

Ik kan me voorstellen dat bij extreem grote incidenten er een aanloop komt van getroffen slachtoffers bij het ziekenhuis.... Dan wil je dus ook een dergelijke voorziening kunnen opbouwen bij je ziekenhuis.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2012, 22:34:40
Ik kan me voorstellen dat bij extreem grote incidenten er een aanloop komt van getroffen slachtoffers bij het ziekenhuis.... Dan wil je dus ook een dergelijke voorziening kunnen opbouwen bij je ziekenhuis.
De brandweer kan erg veel ontsmettingen doen terplaatse, moeten er echt veel mensen worden ontsmet zijn er regio,s bv Haaglanden die een deco-unit hebben die erg veel mensen kunnen ontsmetten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2012, 22:38:16
De brandweer kan erg veel ontsmettingen doen terplaatse,
Dat snap ik, maar ik doel meer op een ramp van ongekende proporties, denk aan een tsjernobyl of iets dergelijks...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2012, 22:50:03
Dat snap ik, maar ik doel meer op een ramp van ongekende proporties, denk aan een tsjernobyl of iets dergelijks...
Dan kan Defensie daar erg veel in betekenen. Die hebben zogehete NBC-eenheden, die daar speciaal voor ingericht zijn.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2012, 22:53:52
Probleem is dat er gewoon veel mensen zelf op eigen gelegenheid naar een ziekenhuis gaan. Een ambulance zal niet zomaar iemand van een besmet terrein een SEH binnen brengen. Juist voor zie zelfverwijzers heb je dus dit soort faciliteiten nodig.

(Bent u besmet? Linker deurtje s.v.p.)

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2012, 22:56:22
Probleem is dat er gewoon veel mensen zelf op eigen gelegenheid naar een ziekenhuis gaan.
Tja, dat gebeurde 2,5 week geleden ook bij de treinbotsing in Amsterdam, mensen die op eigen vervoer besloten om naar een ziekenhuis/huisarts te gaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2012, 23:31:07
Klopt en om diezelfde reden heeft het EMC in Rotterdam ook een 'ontsmettingsstraat', maar dan inpandig.

De capaciteiten van de brandweer en defensie zijn indrukwekkend, maar slechts een druppel op de gloeiende plaat bij grootschalige CBRN incidenten met veel (80%!) zelfverwijzers. Een brandweer-ontsmettingsstraat opbouwen bij de ingang van een ziekenhuis ipv bij het brongebied zou dan misschien een betere optie zijn.

Meer interessante info onder deze links:
Erasmus MC bereidt zich grondig voor op chemische ramp (NIFV)
Leidraad CBRN (ZiRop) .pdf

Heeft ziekenhuis blijkbaar ook getraind personeel om met ademlucht in de decontaminatiestraat te werken.

Deze bijzondere taak wordt meestal toebedeeld aan de BHV cq. bedrijsbrandweer; die bij sommige ziekenhuizen sowieso al zwaarder is opgeleid dan de gemiddelde BHV. Dit in combinatie met medisch personeel, maar de belangrijkste medische behandelingen kun je toch pas na ontsmetting uitvoeren.

In een eerdere jaargang van Incident stond hier een artikel over, maar ik kan zo gauw niet vinden welke. Wordt (misschien) verolgd... :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s