Huisartsen krijgen zwaailicht en sirene (Zeeland)

Auteur Topic: Huisartsen krijgen zwaailicht en sirene (Zeeland)  (gelezen 5650 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2005, 18:35:53
Nope, niet voor gele zwaailichten, die geven alleen aan dat er iets speciaals gebeurt, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden.
Arts  www.alphalog.nl


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2005, 22:24:16
En hoor je dan dat voertuig, met zn gele zwaailichten en sirene, volgens de wet nog voorrang te geven? Of staat daar nog niks van in? :o

Ik neem aan dat je bedoelt dat in Zeeuws-Vlaanderen de HAP-wagens met gele zwaailichten uitgerust zijn?

De afspraken gelden tot nu toe alleen voor boven de Westerschelde (zie artikel). Daar rijden alle huisartsenpostwagens met blauwe zwaailichten en sirene, dus vormt dat geen probleem.
Als er in Zeeuws-Vlaanderen een dergelijke regeling komt neem ik aan dat daar ook blauwe zwaailichten op de voertuigen moeten komen, want met oranje zwaailichten bereik je uiteraard niets en is er ook geen sprake van OGS.

Gr
Erik


V-V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2005, 04:17:42
1.
Er is inderdaad al vaker over gepubliceerd, maar niet over de formele bekrachtiging van het geheel in de vorm van het concept-rapport waarover in het artikel gesproken wordt. Kwestie van goed lezen. Het is dus een vervolg op het vorige artikel enkele maanden geleden in de PZC.

2.
Zoals webster terecht zegt wordt de CPA helemaal niet uit de GMK (GMZ in dit geval) gehaald. De verwantwoording voor de CPA-taken lag voorheen bij de brandweer en komt nu, terecht, te liggen waar deze hoort, namelijk bij de RAVZ. De CPA blijft echter gewoon deel uit maken van de GMZ.

3.
In het artikel staat dat het om de voertuigen van de huisartsenposten gaat, maar er wordt inderdaad ook gesproken over een regeling waarbij het mogelijk wordt dat huisartsen ook naar spoedgevallen onder de eigen patienten (dus buiten de HAP-tijden) met OGS kunnen rijden. Ik ben erg benieuwd of we tegen die tijd allemaal personenauto's met blauwe zwaailichtjes door Zeeland zien crossen :-)
Dat bevordert de herkenbaarheid niet en zorgt voor gevaarlijke situaties (mits die huisartsen training krijgen in het rijden met OGS).

Ik ben nog steeds van mening dat men in Nederland eens goed naar het Duitse Notarzt-systeen zou moeten kijken....

Gr
Erik
En waarom moeten wij in Nederland naar het notarzt-systeem kijken??


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2005, 16:46:54
Ik neem aan dat je bedoelt dat in Zeeuws-Vlaanderen de HAP-wagens met gele zwaailichten uitgerust zijn?

De afspraken gelden tot nu toe alleen voor boven de Westerschelde (zie artikel). Daar rijden alle huisartsenpostwagens met blauwe zwaailichten en sirene, dus vormt dat geen probleem.
Als er in Zeeuws-Vlaanderen een dergelijke regeling komt neem ik aan dat daar ook blauwe zwaailichten op de voertuigen moeten komen, want met oranje zwaailichten bereik je uiteraard niets en is er ook geen sprake van OGS.

Gr
Erik

Jah daar heb je helemaal gelijk in, het zullen dus ook wel blauwe zwaailichten worden
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2005, 22:28:17
Ik denk dat het artikel een beetje verkeerd begrepen wordt.

Voorzover ik begrepen heb gelden de afspraken voor OGS enkel voor de HAP voortuigen.
Met eigen patienten wordt waarschijnlijk bedoeld dat als er gebeld wordt naar de HAP voor een spoedpatient dat de huisarts daarvoor met spoed gaat rijden en niet alleen als hij ter ondersteuning van een ambulance gevraagd wordt.

Dat huisartsen overdag met hun eigen auto ogs zouden gaan voeren is denk ik een misvatting.
Ik heb mijn vader er nog niet over gehoord. De gemiddelde huisarts (ik denk allemaal) zien dat helemaal niet zitten, en bovendien is het nutteloos, binnen het dorp zullen ze er niet veel tijdswinst mee halen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2005, 13:17:03
Ik denk dat het artikel een beetje verkeerd begrepen wordt.
Voorzover ik begrepen heb gelden de afspraken voor OGS enkel voor de HAP voortuigen.

dat klopt!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


ARNO

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • BRW Stede-Broec / Instructeur BHV
Reactie #16 Gepost op: 7 april 2005, 22:15:46
wie doet eigenlijk het huisartsen vervoer bij jullie in zeeland

groet arno


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #17 Gepost op: 7 april 2005, 23:34:10
In Zeeland (Walcheren, Zuid- en Noord Beveland en Scouwen Duiveland) rijdt Medi Expresse.



Christian