Verplichting aanwezigheid BHV'ers tijdens overwerken?

Auteur Topic: Verplichting aanwezigheid BHV'ers tijdens overwerken?  (gelezen 14568 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nielsmenlo

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Beste forumlezers

Ik heb een vraag over het volgende bij ons wordt er overgewerkt maar onder de overwerkers zijn niet altijd bhv-ers. Deels wordt er overgewerkt door mensen met een kantoorfunctie. Deels door mensen die zich met het produceren van computers bezighouden.

Helaas is het bij ons zo dat alle bhvers (5 stuks) op een en dezelfde afdeling werken. En onze afdeling werkt niet altijd over als andere afdelingen overwerken. In zeer drukke periodes hebben we ongeveer 50 tot 60 personeelsleden op de werkvloer. Waarvan er door een stuk of 15 weleens wordt overgewerkt. Ik heb 2 vragen

1 Zijn we wettelijk verplicht om bijvoorbeeld teminste 1 bhver aanwezig te laten zijn.
2 Zijn er mensen die zelf een dergelijke situatie hebben , en hoe hebben zij dit opgelost. Anders dan meer bhv-ers werven




Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2012, 17:14:06
Het is omschreven in de arbowet, dus één moet aanwezig zijn en bekend zijn in het gebouw. Mag ook een gedelegeerde taak zijn aan een beveiligingsdienst, maar dat beveiligingsbedrijf moet wel in persoon aanwezig zijn en gecertificeerd bhv-er met gebouw- bekendheid. Tevens dient een overzicht van de aanwezige medewerkers bekend te zijn, en op welke afdeling men werkzaam is.
Ook dient de telefooncentrale en de brandmeldcentrale volledig te functioneren.
En toegang tot het gebouw bewaakt, opdat men de lijst met aanwezigen, up to date dient te houden.
Bij instappen begint de inzet.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2012, 18:19:47
Niet alleen BHV-ers van een en dezelfde afdeling maar meer gespreid over alle afdelingen.
Heeft bv. weinig zin om vertegenwoordigers een BHV curcus te laten volgen of mensen uit het management en directie's die gaan toch meestal rond 16:00 uur naar huis.
Er beter naar kijken op rooster zodat er wel altijd een BHV-er aanwezig is dus verschillende begin tijden.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Nielsmenlo

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2012, 10:16:27
Beste amstaf3 en Gijs

Ik vermoedde al dat er altijd een bhv-er aanwezig moet zijn als er overgewerkt moet worden. Dit is dus door jullie bevestigt O0 O0 hiervoor mijn dank.

Een oplossing op mijn 2e vraag zit er helaas nog niet bij. Bij de discussies die ik met niet-bhver-ers moest voeren over de noodzaak zijn in ieder gaval voorbij. Nogmaals mijn dank

Niels Moonen


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2012, 11:36:59
Heeft bv. weinig zin om vertegenwoordigers een BHV curcus te laten volgen of mensen uit het management en directie's die gaan toch meestal rond 16:00 uur naar huis.

Hm, das wel een harde stelling. Ik ben zelf middel management en vaak zijn de operationele medewerkers later op het werk en eerder naar huis. En dat geldt niet alleen voor mijn afdeling.

Maar goed, ontopic:

Bij ons heeft de beveiligingsmedewerker zoiezo BHV, dus is het altijd gedekt. Moet je als bedrijf natuurlijk wel beveiliging hebben.


Stel dat je nou geen BHV'ers hebt als er mensen overwerken, kan je met een buurbedrijf als dat er is een afspraak maken. Wij zijn als groot bedrijf met een AED etc. bekend bij de kleine bedrijfjes in de straat en worden ook wel eens opgeroepen om te helpen bij die bedrijven.

Is het volgens de regels? Nee. Werkt het? Vaak wel
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2012, 09:08:48
Is het volgens de regels?

Ja hoor. Het is toegestaan om met andere bedrijven samen te werken. Denk aan winkelcentra, bedrijfsverzamelgebouwen e.d.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2012, 14:33:54
Ja hoor. Het is toegestaan om met andere bedrijven samen te werken. Denk aan winkelcentra, bedrijfsverzamelgebouwen e.d.

Dat zijn vaak overkoepelende organisaties. Het winkelcentrum is ergens in beheer. Een bedrijfsverzamelgebouw ook.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2012, 18:00:31
Misschien een beetje laat maar samenwerken met andere bedrijven mag wel degelijk mits de zorg naar elkaar maar duidelijk is.

In de praktijk betekent dit dus een convenant waarin duidelijke afspraken staan, een aangepast BHV-plan, gebouwkennis en samen opleiden/oefenen.

En altijd blijft de werkgever verantwoordelijk voor de BHV.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2012, 22:38:31

In de praktijk betekent dit dus een convenant waarin duidelijke afspraken staan, een aangepast BHV-plan, gebouwkennis en samen opleiden/oefenen.

Waar staat beschreven dat je dezelfde opleidig moet hebben genoten?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2012, 20:23:25
Dezelfde opleiding is zeker geen verplichting maar je dient de procedures en werkwijze wel op elkaar af te stemmen. Samen dezelfde taal spreken en elkaar kennen.

De wetgever verwacht een slagvaardige organisatie afgestemd op de risico's van de bedrijven. Dus samen opleiden, herhalen en/of oefenen is dan wenselijk. Daar hoort dus ook kennis van de andere organisatie bij zoals risico's, procedures en gebouwkennis.

En je kan met de samenwerking kosten besparen door met 1 advies- en opleidingsbedrijf in zee te gaan.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le