Verplichting aanwezigheid BHV'ers tijdens overwerken?

Auteur Topic: Verplichting aanwezigheid BHV'ers tijdens overwerken?  (gelezen 14577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2012, 19:58:27
Artikel 19 van de Arbo-Wet laat veel ruimte in de uitvoering en de controle op de uitvoering.

Naar mijn mening kunnen hier nog wat verbeterslagen gemaakt worden waarbij we zeker niet de rol van de bedrijven en de daar aanwezige ondernemingsraden moeten vergeten.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2012, 21:04:17
Eens!

Er is nu eenmaal veel ruimte voor de invulling. Of dat allemaal wenselijk is zeer de vraag. Veel ondernemers/directies denken dat ruimte krijgen om iets te regelen automatisch betekent dat er niets gedaan hoeft te worden.

Maar de eindverantwoording blijft altijd bij de ondernemer, directie, raad van bestuur, etc.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2012, 22:18:29
Laten we ook niet de plicht van de werknemer vergeten.


Citaat
Arbowet: Artikel 11 Algemene verplichtingen van de werknemers

De werknemer is verplicht om in zijn doen en laten op de arbeidsplaats, overeenkomstig zijn opleiding en de door de werkgever gegeven instructies, naar vermogen zorg te dragen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van de andere betrokken personen. Met name is hij verplicht om:

arbeidsmiddelen en gevaarlijke stoffen op de juiste wijze te gebruiken;

de hem ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen op de juiste wijze te gebruiken en na gebruik op de daartoe bestemde plaats op te bergen, een en ander voor zover niet krachtens deze wet is bepaald dat werknemers niet verplicht zijn beschermingsmiddelen als vorenbedoeld te gebruiken;

de op arbeidsmiddelen of anderszins aangebrachte beveiligingen niet te veranderen of buiten noodzaak weg te halen en deze op de juiste wijze te gebruiken;

mede te werken aan het voor hem georganiseerde onderricht bedoeld in artikel 8;

de door hem opgemerkte gevaren voor de veiligheid of de gezondheid terstond ter kennis te brengen aan de werkgever of degene die namens deze ter plaatse met de leiding is belast;

de werkgever en de werknemers en de andere deskundige personen, bedoeld in artikel 13, eerste tot en met derde lid, de personen, bedoeld in artikel 14, eerste lid, en de arbodienst, indien nodig bij te staan bij de uitvoering van hun verplichtingen en taken op grond van deze wet.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2012, 22:40:05
Helemaal met je eens, werknemers hebben ook een grote verantwoording.

Toch zal je als ondernemer/directie veiligheid serieus moeten nemen. Met duidelijk beleid als basis kom je heel ver. Veiligheidscultuur moet gedragen worden van hoog tot laag en andersom. En eigenlijk best gek dat mensen soms spelen met hun eigen veiligheid en gezondheid.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le