Evenementenbewaking WK Kitesurfen

Auteur Topic: Evenementenbewaking WK Kitesurfen  (gelezen 7022 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Gepost op: 14 mei 2012, 17:02:37
Ik zag dat er aankomend(e) week(end) de wk kitesurfen worden gehouden op Scheveningen. Lijkt me een fantastisch evenement om te zien.  ;D
Wat mij echter verbaasde is dat een reddingsbrigade uit Drachten de waterbewaking gaat uitvoeren, zie
http://www.rbdrachten.nl/?p=nieuws&nieuwsid=254&lang=nl&module=standaard bron reddingsbrigade Drachten.
Ik vraag me af of deze zoetwaterreddingsbrigade ook de gevaren van de zee kent en waarom de HVRB niet de bewaking op zich neemt.
Heeft er iemand een antwoord ??

Delta00




Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2012, 17:05:59
Zoiets is bij ons (Ouddorp) ook eerder voorgevallen, vorig jaar tijdens een groot kitesurfevenement aan de Brouwersdam. Dit werd ook bewaakt door een binnenbrigade, maar zij konden veelal niet bij kitesurfers komen met hun boot vanwege de ondieptes daar. Dus toen hebben we nog een heel groot deel zelf moeten helpen met de waterscooter...


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2012, 17:49:50
Dan vraag je je toch af wat de toegevoegde waarde is van zo'n binnenbrigade, met alle gevaren van de Noordzee.

Delta00


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2012, 18:10:42
ook raar  :-\


AlexEGM

  • RB Egmond / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2012, 18:16:19
Inderdaad. Ik zou natuurlijk als eerst keus de lokale brigade vragen, en dan de buurbrigades zoals rb Monster of Katwijk :\
de opleiding voor beach/binnenwater is niet voor niets anders  ???
Op alle door mij geplaatste foto's zit copyright


Jort

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2012, 19:08:36
Ik kan jullie uit ervaring vertellen dat er diverse leden van de reddingsbrigade uit drachten al vele jaren strandwacht lopen op het strand van west zeews Vlaanderen in Zeeland dus de kennis van de zee is er wel, maar hoe en wat verder weet ik niet. Ik weet ook niet of rb drachten afspraken heeft gemaakt met de hvrb.
Doe jij maar normaal, ik doe al gek genoeg!!!


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2012, 19:18:46
Ja maar je hebt zee en zee. Er zijn natuurlijk grote verschillen, zo zou de zee in Zeeuws Vlaanderen natuurlijk compleet anders kunnen zijn v.w.b. getijen, stromingen enz. dan het stuk bij Scheveningen.
De plaatselijke RB zou dan mijn inziens daar veel beter mee overweg kunnen, gezien hun kennis en ervaring plaatselijk van dat stuk zee.
Maar goed blijkbaar heeft dat evenementenbureau een keuze gemaakt die resulteert in de RB van Drachten.

Delta00


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2012, 19:30:59
Tja sommige brigades zien het belang van (lokale, regionale en landelijke) samenwerking en goede communicatie nog niet helemaal in...

Over communicatie gesproken; dat gaat onderling in Scheveningen ook een moeilijk verhaal worden aangezien de HVRB (samen met de rest van de haagse regio) op C2000 werkt... Dat wordt ook een via-via structuur dus ::)


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2012, 19:38:39
Tja ook dat nog is........................

Delta00


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2012, 23:41:23
Dit soort dingen spelen al jaren en wij zijn een van die brigades die regelmatig op 'grondgebied van een ander' te vinden zijn. Hier is een hele simpele reden voor: veel van die organisatoren werken op landelijke schaal of soms zelfs groter. De organisatie van zo'n evenement wil vaste partners die zekerheid, betrouwbaarheid en continuiteit bieden. En met in elke stad een andere Reddingsbrigade die op een andere manier werkt, andere eisen stelt, andere prijzen hanteert en vooral ook enorm van 'niveau' verschillen op allerlei gebieden (professionaliteit, kwaliteit, uitstraling, inzet) heeft zo'n organisator al snel gezien dat hij dat niet wil!

Zo'n organisator wil landelijk met 1 partij zaken kunnen doen. En dat biedt Reddingsbrigade Nederland op dit moment niet. Dus neemt zo'n organisator een lokale brigade die hem goed is bevallen mee 'on tour'. Dit vinden de anderen niet leuk, maar tegen ons zegt zo'n organisator: ik zoek 1 partij voor alles. Als jullie dat niet willen zijn, dan zoek ik een ander, maar ik ga echt niet in iedere stad met een andere brigade aan de slag....

Dan is de keus voor ons als brigade: of je gaat op het terrein van een ander aan de slag, of een andere brigade doet al die bewakingen, of nog erger een andere (commerciele) organisatie pakt het op.

In het ideaalplaatje gaan we landelijk als 1 organisatie op dit gebied werken en gaan de aanvragen voor dit soort grote organisatoren en evenementen via het Landelijk Bureau waarna zij zorgen voor passende inzet. Dit kan de lokale brigade zijn, maar ook een brigade met specifieke achtergrond/ervaring voor het type evenement (bv kitesurfen, duiken, speedbootraces etc.) of een combinatie daarvan.

Maar dan moeten we eerst met z'n allen kunnen garanderen dat we allemaal een zelfde minimaal niveau hebben, niet alleen wat we kunnen, maar ook hoe we ons gedragen, wat we uitstralen etc. En dat het LB ook weet wie wat kan en wie welk materiaal en mensen heeft.

Met deze post wil ik echt niet wijzen naar collega-brigades, maar wel iets verduidelijken waar wij als brigade op heel veel onbegrip stuiten bij collega's. Als wij bewaken in een andere stad roept de lokale brigade nog wel eens dat we het aan hen hadden moeten overlaten. Maar zo werkt het dus niet: als wij weigeren, huurt die organisator zeker weten alsnog niet hun in, maar een andere brigade of bedrijf.

Laten we in ieder geval zorgen dat het Reddingsbrigades zijn die het doen, zodat we in de toekomst kunnen gaan werken aan samenwerking en een betere verdeling. Als we nu elkaar de tent hierover uitvechten, gaat een derde er mee heen!

 98uiye 98uiye  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch