Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer

Auteur Topic: Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer  (gelezen 36577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 13 februari 2005, 13:01:46
Naar aanleiding van de discussie over de ballon in het voertuig IJRB stel ik voor de discussie over zuurstof eerste hulp en evt. Ballonbeademing hier voor te zetten..

Mede naar aanleiding van het congres on drowning en andere discussie die hier over liepen op dit forum, is het misschien handig hier een en ander samen te vatten..

mijn laatste reactie daar was..

Henk,
En wat gebeurd er met de uitgeademde lucht van het slachtoffer ???
Volgens mij gaat dit ook in de dode ruimte van het slachtoffer zitten dus vermengd de ingeblazen lucht van jou zich ook weer met co2 van het slachtoffer als je tenminste goed masseerd

Beste Sjors,

Voor lekenhulpverleners praten we over de hoogst mogelijke concentratie zuurstof (dus 100%) die je een slachtoffer geeft..

Om het precies weer te geven kan je ook van alles meten. Dit is echter niet relevant voor de eerste hulpverlener..

Citaat
De volgende zaken kan je meten, (en dit basis stof voor de ambulanceverpleegkundige)
Een FiO2 staat voor het fractie zuurstof weer in de ingeademde lucht. FiO2 staat voor "fractionele inspratoire zuurstof concentratie"

Een FiO2  van 1.00 geeft 100% zuurstof.
Een FiO2  van 0.95 geeft 95% zuurstof.
Een FiO2  van 0.21 geeft 21% zuurstof. (de patiënt ademt gewoon lucht.
FiO2 staat hierboven uitgelegd.

PO2 staat eigenlijk voor de partiele zuurstof druk/spanning in het bloedplasma.  Dus in het bloed opgeloste zuurstof.
PaO2 staat eigenlijk voor de partiele zuurstofdruk/spanning in het bloedplasma wat zich bevind in de arterie.  Dus in het bloed opgeloste zuurstof in het bloed in de slagaders.
SO2 saturatie van het hemoglobine

Het verschil tussen FiO2 geeft het zuurstof gehalte aan dat bij alvioli, (longblaasjes) terecht komt.

In de longblaasjes geeft het zuurstof door aan het bloedplasma en in het bloedplasma wordt het overtollige zuurstof doorgegeven aan de hemoglobine. In de weefsels nemen het zuurstof van het bloedplasma (PO2.) En het bloedplasma betrekt het zuurstof weer van de hemoglobine. (SO2).

Dus eigenlijk al voer je 100% zuurstof naar binnen, de werkzame bestanddeel is een klein beetje minder.., Maar voer je lagere concentratie zuurtstof naar binnen heb je ook minder werkzame stof..

Om dus precies op je vraag terug te komen de effectieve FIO is ongeveer 99.9%




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2005, 14:52:23
Als je beademd met 100% zuurstof, ademt de patient met ca 97% zuurstof uit, er wordt maar een paar procent uit gehaald. Dus de dode ruimte (ca 100cc) vult zich bij het uitblazen met ca 97 % zuurstof en ca 3 % co2. Bij het inblazen komt daar weer 100% zuurstof bij de de "verontreiniging" is te verwaarlozen, zeker op de liter inhoud 100% die je inblaast.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2005, 23:45:55
Je kan er nu een maal niet meer in stoppen dan 100%
grinnik.. ;D


First timer

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2005, 17:22:11
Naar mijn weten is het geven van zuurstof een voorbehouden handeling. Dat wil zeggen dat personen die hier niet voor opgeleid en BIG geregistreerd zijn meer kwaad dan goed doen en dan heb ik het nog niet eens over de wettelijke vervolging die ze risceren als het fout afloopt.
De zuurstofflessen die bij ons op de posten liggen zijn er voor als er medisch personeel aanwezig is die er wel voor opgeleid zijn in het gebruik van zuustof. Deze mogen ze dan wel gebruiken in opdracht van een arts (en dan bedoel ik geen dierenarst of tandarts)


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2005, 18:49:01
Het geven van medicinale zuurstof is geen voorbehoude handeling, je moet er wel een cursus voor doen.

Peter kan je hier alles over vertellen :D

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2005, 19:21:44
Naar mijn weten is het geven van zuurstof een voorbehouden handeling. Dat wil zeggen dat personen die hier niet voor opgeleid en BIG geregistreerd zijn meer kwaad dan goed doen en dan heb ik het nog niet eens over de wettelijke vervolging die ze risceren als het fout afloopt.
De zuurstofflessen die bij ons op de posten liggen zijn er voor als er medisch personeel aanwezig is die er wel voor opgeleid zijn in het gebruik van zuustof. Deze mogen ze dan wel gebruiken in opdracht van een arts (en dan bedoel ik geen dierenarst of tandarts)


Nou lees dit maar eens door, ik heb het voor je opgezocht: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2628.msg54960#msg54960

Laat maar eens lezen waar het staat dat zuurstof geven een voorbehouden handeling is in de zin van de BIG wet.

Henk


Arts-ass

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2005, 16:13:09
Het geven van zuurstof is geen voorbehouden handeling. Wel het voorschrijven van medicinale zuurstof. Dit wordt gezien als medicijn en moet dus door een arts worden voorgeschreven. Zoals bv. in protocollen en richtljinen worden vastgesteld. Indien dat is gebeurt en schriftelijk is goedgekeurd door een arts mag er wel zuurstof worden gegeven zonder aanwezigheid van een arts indien natuurlijk de gemaakte afspraken strikt worden uitgevoerd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2005, 18:12:57
Het geven van zuurstof is geen voorbehouden handeling. Wel het voorschrijven van medicinale zuurstof. Dit wordt gezien als medicijn en moet dus door een arts worden voorgeschreven. Zoals bv. in protocollen en richtljinen worden vastgesteld. Indien dat is gebeurt en schriftelijk is goedgekeurd door een arts mag er wel zuurstof worden gegeven zonder aanwezigheid van een arts indien natuurlijk de gemaakte afspraken strikt worden uitgevoerd.

Hoe zie je dat precies vorm gegeven in de zuurstof eerste hulp? "ik ben even een receptje halen..., HOU VOL!".

Ik denk dat de steeds terugkerende verwarring ontstaat door de protocollen in het ziekenhuis. Om de taken/verantwoordelijkheden van de anethesist te beschermen is zuurstof daar ondergebracht onder zijn verantwoordelijkheid. Zuurstof is "in het gewone leven" verkrijgbaar bij hoekloos onder verantwoordelijkheid van hun apoteker. Slechts vereist is bewzen bekwaamheid in het geven van zuurstof eerste hulp. Meer niet. Ik heb al DAN oxygen first responder gelukkig niet eerst een arts nodig om zuurstof toe te kunnen dienen.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2005, 21:41:20
Hoe zie je dat precies vorm gegeven in de zuurstof eerste hulp? "ik ben even een receptje halen..., HOU VOL!".

Ik denk dat de steeds terugkerende verwarring ontstaat door de protocollen in het ziekenhuis. Om de taken/verantwoordelijkheden van de anethesist te beschermen is zuurstof daar ondergebracht onder zijn verantwoordelijkheid. Zuurstof is "in het gewone leven" verkrijgbaar bij hoekloos onder verantwoordelijkheid van hun apoteker. Slechts vereist is bewzen bekwaamheid in het geven van zuurstof eerste hulp. Meer niet. Ik heb al DAN oxygen first responder gelukkig niet eerst een arts nodig om zuurstof toe te kunnen dienen.

Henk
ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit.Hoeveel ouderen van dagen zitten er wel niet thuis aan het zuurstof,ik neem aan dat er niet elke keer een arts komt omdat slangetje weer in iemands neus te peuteren


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2005, 22:33:09
Ik denk dat dit onderwerp altijd bij (para) medische personeel moeilijk te verteren is (zien de baro trauma's wellicht voor ogen, weinig ervaring met balloneren)
maar als de overheid de desbetreffende cursussen goed gekeurd heeft, dan mag je verwachten dat dat allemaal is uitgezocht.

Hier geldt denk ik (verbeter me als ik het fout zie/zeg)
dat als je DAN gedaan hebt alleen O2 mag toedienen bij duikeerste hulp en niet daar buiten.

groetjes