Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer

Auteur Topic: Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer  (gelezen 36691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 1 april 2005, 11:00:45
Hoi Henk

Ik weet niet in hoeverre de diverse cursussen landelijk gezien, gerergeld zijn of geautoriseerd zijn om dit te mogen doen, dus daar kan ik geen uitspraak over doen

Maar als dat inderdaad wettelijk goed geregeld is en goede scholing  en als er voldoende ervaring is bij de hulpverlener is
zie ik geen probleem
ook hier dan, niet bekwaam= niet bevoegd ;)
je bent dan als persoon juridisch aanspraakelijk voor eventuele gevolgen

dat zijn wij (para) medische hulpverleners ook, maar dan vallen we binnen het tuchtrecht


Er is in Nederkland nog nooit een omstander veroordeeld omdat hij probeerde iemands leven te redden en daarbij iets niet goed deed. Dat heeft iets met "de barmhartige Samaritaan" te maken. Wij hebben een arts onder onze leden, die is wel aansprakelijk voor zijn handelen en valt onder het medisch tuchtrecht.
Zelf als wij verkeerde eerste hulp in zijn bijzijn verlenen kan hij in moeilijkheden raken. (Dus velenen wij geen verkeerde eerste hulp meer )

Henk


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #21 Gepost op: 1 april 2005, 23:17:29
. (Dus velenen wij geen verkeerde eerste hulp meer )

Henk

zou je dat wel doen, dat val je dacht ik onder het civiele recht.
Nu hoorde ik vandaag tijdens een cursus ( dat ging o.a. ook over voorbehouden handelingen)
Dat wat niet onder de wet BIG valt, wel kanvallen onder de wet WGBO of de wet kwaliteit zorg. (voor (para)medisch)
Misschien is er iemand hier op het forum die verstand heeft van juridische aspecten?
zo lijkt het wel een grijs gebiedje!

Maar om op de qoute te reageren: je hebt in ieder geval als hulpverlener niet de intentie omdat te doen ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 2 april 2005, 01:51:41
zou je dat wel doen, dat val je dacht ik onder het civiele recht.
Nu hoorde ik vandaag tijdens een cursus ( dat ging o.a. ook over voorbehouden handelingen)
Dat wat niet onder de wet BIG valt, wel kanvallen onder de wet WGBO of de wet kwaliteit zorg. (voor (para)medisch)
Misschien is er iemand hier op het forum die verstand heeft van juridische aspecten?
zo lijkt het wel een grijs gebiedje!

Maar om op de qoute te reageren: je hebt in ieder geval als hulpverlener niet de intentie omdat te doen ;)

Het is als volgt: Als er iemand zwaar gewond ligt leeg te bloeden en je doet niets dan gaat ie dood. Doe je wel wat en het gaat niet goed gaat ie ook dood, maar je hebt wel wat geprobeerd. De angst die vroeger werd gekweekt bij eerste helpers : niet verplaatsen overal afblijven alleen iemand een telefooncel laten opzoeken om te alarmeren resulteerde in stijf van angst staande EHBO'rs die met trillende handen overal vanaf zaten te blijven, terwijl ze hadden moeten handelen. Goed zo hoor, je hebt niets verkeerd gedaan!

Je spoort iemand niet aan tot handelen door 'm voor te houden watie allemaal fout zou kunnen doen. Niet over het SO heenstappen, anders trakteer je op taart, niet te ver comprimeren, anders trakteer je op taart, niet verplaatsen anders trakteer... enz enz. Nee: kom op zeg, je kān het, goed zo! Daar komen daadkrachtige zelf verzekerde handelende EHBO'rs van. Doen wat nodig is om iemand het leven te redden. Dat is zonder al die opgeheven vingertjes al moeilijk genoeg.

Ik heb al eerder aangehaald dat ik zelfs ooit de krant gehaald heb door iemand uit het water te halen wat volgens de politie niet mocht. Ik had er af moeten blijven want de surfer had wel ruggeletsel kunnen hebben.
Nee nee, ik mag U niet uit het water halen helaas, want misschien zit U wel met rugletsel op Uw plank te zwaaien... Die beschuldiging heb ik nooit meer gehoord daarna want ze werden in het zelfde stukje helemaal afgebrand. Door de jongen zelf, zijn ouders en de ambulancedienst waar hij persé in mee moest van de polisie.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #23 Gepost op: 2 april 2005, 11:47:29
Henk, valt dat stukje nog ergens terug te lezen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 2 april 2005, 12:51:07
Ik heb het nog wel in het archief, maar ik moet even zoeken...

Henk


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #25 Gepost op: 2 april 2005, 14:51:52
Zie het a.u.b. niet als een aanval of wat dan ook tegen ehv-ers ed. maar wat ik me naar aanleiding van gisteren afvroeg is het hier in nederland allemaal wel een beetje vaag geregeld
Wat ik beschreef van (para) medisie , wat niet in de Big staat, is wel in een andere wet te vinden ( in het geval je wat verkeerd doet) maar verder blijf het voor mij een grijs gebiedje ::)
dus ik hoop dat er iemand is die de wolken voor de zon weg kan krijgen.
(gelukkig hebben we hier nog geen amerika tafrelen)

ps. jullie doen  :-* werk hoor! (begrijp me niet verkeerd!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #26 Gepost op: 2 april 2005, 21:40:59
SEH zuster, je hebt gelijk er is zeker een behoorlijk groot grijs gebied.

Binnen de muren van het ziekenhuis mag er minder dan op straat. Een ambuverpleegkundige doet dingen die een andere verpleegkundige niet doet/mag. Wat mij opviel aan de wet BIG is dat er uitgebreide voorbehouden worden gemaakt voor het handelen van ambulanceverpleegkundigen.

Aan acute verpleegkundige zorg, zowel op straat als op de SEH worden hoge eisen gesteld en die zijn via de wet BIG en de kwaliteitswet zorginstellingen (die ook voor de CPA en ambudiensten geldt) ook af te dwingen.

Politie, brandweer en reddingsbrigade hebben een duidelijk andere positie.

Dat brengt me op de WGBO. Een kenmerk van de wet geneeskundige behandel overeenkomsten is dat er een rekening wordt gestuurd.
En dat is een essentieel verschil tussen eerste hulp door een ambuteam vergeleken met eerste hulp door de politie, brandweer of reddingsbrigade, want die is voor de betrokkenne gratis.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 5 april 2005, 14:07:12
Vandaag een mooi artikel in het Haarlemsdagblad:
http://www.haarlemsdagblad.nl/Index/0,4376,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.haarlemsdagblad.nl%2FPagina%2F0%2C7100%2C10-1-6458--2526843-1488--%2C00.html

Prachtig zo'n url!...artikel sluit denk ik wel aardig aan op het tot nu toe besprokene!  :D
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 5 april 2005, 15:19:58
Vandaag een mooi artikel in het Haarlemsdagblad:
http://www.haarlemsdagblad.nl/Index/0,4376,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.haarlemsdagblad.nl%2FPagina%2F0%2C7100%2C10-1-6458--2526843-1488--%2C00.html

Prachtig zo'n url!...artikel sluit denk ik wel aardig aan op het tot nu toe besprokene!  :D

Ik lees dat zelfs ballon beademing toegepast gaat worden. Jammer dat alleen Mark noch twijfelt.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #29 Gepost op: 5 april 2005, 15:29:53
Altijd handig om de publiciteit te zoeken als er knelpunten zijn en nieuwe ontwikkelingen aan komen!
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!