Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer

Auteur Topic: Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer  (gelezen 36696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 5 april 2005, 15:54:46
De wet WGBO is alleen van toepassing als er tussen de patient en de behandelaar een factuur word gestuurd. maar zegt weer niets over voorbehouden handelingen.

ff resume voorbehouden handelingen staan alleen in de BIG wet en de wet op de Geneesmiddelen voorziening (WOG). Bij toelichting op de wet BIG staat dat bij bekwaamheid er in noodgevallen afgeweken mag van de voorbehouden handeling.

Het toedienen van medicijnen en ook zuurstof eerste hulp is geen voorbehouden handeling..
De interne spelregels in het ziekenhuis, of bij andere werkgevers, en vrijwilligers organisaties  kunnen dus afwijken van de wet daar zij meer voorbehouden handelingen namens die organisatie kunnen voorschrijven. Dus een strakker regiem..

De wijze waarop Zuurstof eerste hulp word gegeven door DAN gecertificeerde trainingen, mag iedereen die bekwaam gewoon geven.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 5 april 2005, 16:36:23
Vandaag een mooi artikel in het Haarlemsdagblad:
http://www.haarlemsdagblad.nl/Index/0,4376,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.haarlemsdagblad.nl%2FPagina%2F0%2C7100%2C10-1-6458--2526843-1488--%2C00.html

Prachtig zo'n url!...artikel sluit denk ik wel aardig aan op het tot nu toe besprokene!  :D



En wat heeft C2000 ermee te maken??? ???

Dat ik ook tegen C2000 ben (want ik kan niet meer meeluisteren met de brandweer) maar dat het gewoon toch doorgaat  >:(.
Zo ook bij beademen met zuurstof, de tegenstanders worden achterhaald door de praktijk, je houdt het niet tegen, het zal steeds meer ingevoerd worden bij de wat beter getrainde EH verlener.

Nu, ook in Zeeland: http://www.rbzd.nl/bewaking.htm

Henk

Mooi hè, dat verschijnsel tijd...


Henk


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #32 Gepost op: 5 april 2005, 18:16:52
Leuk stukje in het Haarlems dagblad. Maar alleen jammer dat bepaalde zaken anders worden opgeschreven dan door mij gezegd zijn. Bv opleiding van 10 dgn, ook heb ik mij meer uitgelaten over de module eerste hulp bij waterongevallen die in ontwikkeling is.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 5 april 2005, 20:04:35
Leuk stukje in het Haarlems dagblad. Maar alleen jammer dat bepaalde zaken anders worden opgeschreven dan door mij gezegd zijn. Bv opleiding van 10 dgn, ook heb ik mij meer uitgelaten over de module eerste hulp bij waterongevallen die in ontwikkeling is.
Dat zijn we inmiddels wel gewend van de pers. Inderdaad is het stukje zuurstof er erg uitgelicht. Onderliggend verhaal de module eerste hulp bij waterongevallen die landelijk ontwikkeld wordt, is een beetje tegen de achtergrond gedrukt, maar misschien kan jij ons daar meer over vertellen Reddertje?? 8)
[img]/img]


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 5 april 2005, 21:17:54
Prachtig zoals de wet er elke keer weer met de haren bijgesleept wordt om zaken te verhinderen.

Zou de juiste volgorde niet moeten zijn:

Billikt het in kunnen zetten van bepaalde hulpmiddelen de tijd, energie en geld die nodig is om dat op verantwoorde wijze te kunnen doen. En dan denk ik aan de volledige hulpverlening en niet alleen aan een  stukje.
(Billikte het verlengen van het leven van een coma patient, in een land van een snel verslechterende gezondheidszorg, de tijd, energie en geld die er door
Bush & co werd ingestopt).

Als dat zo is, dan is de volgende vraag, hoe het georganiseerd moet worden, hoe de mensen opgeleid moeten worden etc.

Waar is het nodig dat een arts e.e.a. moet authoriseren.

Dat is de positieve manier van omgaan met de wet.....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 6 april 2005, 09:46:41
Leuk stukje in het Haarlems dagblad. Maar alleen jammer dat bepaalde zaken anders worden opgeschreven dan door mij gezegd zijn. Bv opleiding van 10 dgn, ook heb ik mij meer uitgelaten over de module eerste hulp bij waterongevallen die in ontwikkeling is.

10 Dagen !! en hoeveel echte contact uren zijn er dan.
en wat zijn de vereisten waaraan de cursisten vooraf moeten voldoen en wat zit er in de leerstof ?

Een DAN Aquatic training, Zuurstof eerste hulp bij water ongevallen, Compleet werken met een Freeflow set heeft ongeveer 6 contacturen,
Voorwaarde : Iemand moet een geldig Eerste hulp diploma hebben en vaardig door de reanimatietoets komen.

Een DAN Oxygen provider training, Zuurstof eerste hulp bij DUIK ongevallen, Compleet werken met een Freeflow en demand systemen set ongeveer 8 - 12 uur.
Voorwaarde : Iemand moet een geldig Eerste hulp diploma hebben en vaardig door de reanimatietoets komen

Een DAN Oxygen provider ADVANCED training, Zuurstof eerste hulp bij DUIK ongevallen, Compleet werken met een Freeflow en demand systemen, MTV100 en Ballonbeademing set ongeveer 6 uur.
Voorwaarde : Iemand moet een geldig Eerste hulp diploma EN een DAN Oxygenprovider brevet van maximaal 1 jaar oud hebben en vaardig door de reanimatietoets komen

Dus in het ergste geval doe je alleen over de zuurstof eerste training 18 contact uren..

Een complete DAN First Responder opleiding, das inclusief AED en Harzard Marine Life duurd ongeveer 32 uur.. Dus geen 80 uur.. !!!!


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #36 Gepost op: 6 april 2005, 17:15:14
Peter,

ook van de 10 dagen klopt niet. Weet niet hoe de journalist daaraan komt. En nogmaals het gaat niet aleen om het zuurstof maar om de gehele module waterongevallen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 6 april 2005, 19:06:39
Peter,

ook van de 10 dagen klopt niet. Weet niet hoe de journalist daaraan komt. En nogmaals het gaat niet aleen om het zuurstof maar om de gehele module waterongevallen

toch nog een héél leuk stukje, reddertje, alleen de "kenners" ontdekken de onregelmatigheden.

Feit is dat jullie nòg betere eerste hulp gaan verlenen en dat komt er goed uit!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2007, 00:40:46
mmm, er is een begin bij de KNRM, hoewel, ik zie nog wel een paar verbeterpuntjes:

http://nl.youtube.com/watch?v=3zGXAsoK73A

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2007, 15:12:57
Welke verbeterpuntjes zie jij dan ?

Ik vind het een erg leuk filmpje..  

De KNRM werkt helaas nog met kleine cilinders (1 liter) met een DIN Kraan en een DIN Reduceer.., in plaats van een meer hufterproof Mobisil plus cilinder..

De hulpverlening op het filmpje werd correct uitgegeven.. Gezien het een leersituatie was, en er uitleg aan collega's werd gegeven, heb ik geen onregelmatigheid gezien..

Correcte statements,

  • 100% zuurstof, en bij Non-rebreating minimaal dus 15% zuurstof.. (Echter met 1 literflesjesx 200bar = 200 liter / 15 liter per minuut, is je inzet tijd erg beperkt..
  • De rebreathing maskers en neusbrilletjes zijn hopelijk al uit hun kits..
  • Beademing met  Merlin Mondmasker, 15 liter per minuut
  • Beademing met 100% zuurstof doet de KNRM nog niet...


Mijn advies aan de KNRM,  neem een 5 liter cilinder Mobisil+ unit, vast gemonteerd of eventueel in grote koffer, voor tijdens de transportfase en een twee litercilinder Mobisil+ voor het werken aan dek..  Erg hufterproof, kan nauwelijk iets mee fout..
De Reduceren die ze nu gebruiken, zijn door IGZ al een paar keer naar de prullebak verwezen.. En mijn inziens kunnen gebruikers te veel fouten maken, waardoor 200bar zuurstof langs de schroefdraad kan ontsnappen..

Ik vind het een prima initiatief van Ron Zegers, www.verdrinking.nl