Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer

Auteur Topic: Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer  (gelezen 36776 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #60 Gepost op: 6 december 2014, 20:24:45
Destijds is er stevig discussie gevoerd over risicovolle- en voorbehouden handelingen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1033669

Het lijkt mij niet handig deze discussie opnieuw te starten, maar aansluitend aan dit onderwerp is aardig dit debat nog eens na te lezen.

Hoge concentraties zuurstof zijn medicinaal en het toedienen hiervan hoort thuis in deskundige handen. Je kunt je serieus afvragen of men deze deskundigheid bereikt met een cursus van anderhalve dag en vanuit een algemeen niveau dat voor een ieder toegankelijk is.


Hertog Jan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #61 Gepost op: 13 januari 2015, 19:37:48

Ik heb de cursus 'Oxygen First Aid for Aquatic Emergencies' gevolgd i.v.m. het gebruik van zuurstof bij de reddingsbrigade.
Nu krijgen we te horen dat we geen zuurstof meer mogen toedienen omdat er een wijziging in de wet is.

Medicinale zuurstof is sinds 31 januari 2006 op Europees niveau aangemerkt als een recept plichtig geneesmiddel.
Het voorschrijven van een geneesmiddel is een voorbehouden handeling conform de wet BIG.

Aan de opleiding "Oxygen First Aid for Aquatic Emergencies" is, voor zover de inspectie voor de
Gezondheidszorg bekend is, geen kwaliteitsmerk of autorisatie afgegeven door een
relevante beroepsvereniging die maakt dat cursisten op basis van deze opleiding "wettelijke bekwaam" zijn.

Volgens de wet ben ik niet bevoegd voor het toedienen van zuurstof.

Hoe is dit bij de brandweer geregeld?


Bron:
http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1862
http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/upload/docs/20141112_beleidsstuk_zuurstof.pdf


Fire_oostzaan

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #62 Gepost op: 13 januari 2015, 23:04:57
Ik heb de cursus 'Oxygen First Aid for Aquatic Emergencies' gevolgd i.v.m. het gebruik van zuurstof bij de reddingsbrigade.
Nu krijgen we te horen dat we geen zuurstof meer mogen toedienen omdat er een wijziging in de wet is.

Medicinale zuurstof is sinds 31 januari 2006 op Europees niveau aangemerkt als een recept plichtig geneesmiddel.
Het voorschrijven van een geneesmiddel is een voorbehouden handeling conform de wet BIG.

Aan de opleiding "Oxygen First Aid for Aquatic Emergencies" is, voor zover de inspectie voor de
Gezondheidszorg bekend is, geen kwaliteitsmerk of autorisatie afgegeven door een
relevante beroepsvereniging die maakt dat cursisten op basis van deze opleiding "wettelijke bekwaam" zijn.

Volgens de wet ben ik niet bevoegd voor het toedienen van zuurstof.

Hoe is dit bij de brandweer geregeld?


Bron:
http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1862
http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/upload/docs/20141112_beleidsstuk_zuurstof.pdf


Ik zit zelf nog in de opleiding manschap a. Op dit moment zijn we bezig met de module levensreddend handelen. Wij leren hier om bij ieder slachtoffer zuurstof toe te dienen tenzij de patiënt aangeeft bekend te zijn met een chronische longaandoening. Verder hanteren wij bij elk zelfstandig ademend slachtoffer een zuurstoftherapie.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #63 Gepost op: 14 januari 2015, 21:03:29
Ook bij COPD'ers zou ik in de EHBO setting gewoon zuurstof geven, toch zeker tot ze terug minimum 90% sat hebben.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #64 Gepost op: 14 januari 2015, 21:32:50
Citaat van: Fire_oostzaan link=msg=1322648 date=1421186697
Verder hanteren wij bij elk zelfstandig ademend slachtoffer een zuurstoftherapie.

Waarom als ik vragen mag? Lijkt mij wat onzinnig..

Citaat van: Crepusculum link=msg=1323100 date=1421265809
Ook bij COPD'ers zou ik in de EHBO setting gewoon zuurstof geven, toch zeker tot ze terug minimum 90% sat hebben.

Neem aan dat de brandweer geen saturatiemeter bij de hand heeft en er wordt in afwachting ambulance 15 l/min gegeven. Titreren op de sat. gaat in dit geval dus niet op ;)

Citaat van: Hertog Jan link=msg=1322567 date=1421174268
Ik heb de cursus 'Oxygen First Aid for Aquatic Emergencies' gevolgd i.v.m. het gebruik van zuurstof bij de reddingsbrigade.
Nu krijgen we te horen dat we geen zuurstof meer mogen toedienen omdat er een wijziging in de wet is.

Zie mijn eerdere opmerkingen over de inhoud van deze cursus. Overigens is er geen wetswijziging geweest. Er heeft iemand van de landelijke organisatie een opstel geschreven over dit onderwerp.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #65 Gepost op: 14 januari 2015, 22:34:27
Citaat van: -Joost- link=msg=1323121 date=1421267570
Waarom als ik vragen mag? Lijkt mij wat onzinnig..

Neem aan dat de brandweer geen saturatiemeter bij de hand heeft en er wordt in afwachting ambulance 15 l/min gegeven. Titreren op de sat. gaat in dit geval dus niet op ;)

Zie mijn eerdere opmerkingen over de inhoud van deze cursus. Overigens is er geen wetswijziging geweest. Er heeft iemand van de landelijke organisatie een opstel geschreven over dit onderwerp.

Blij dat diegene een opstel heeft geschreven en dat er nu aan gewerkt word om aan de wettelijke regelgeving te gaan voldoen.
Anders krijg je weer dat men de put dempt etc..... 8)