Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer

Auteur Topic: Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer  (gelezen 36714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #50 Gepost op: 28 augustus 2007, 21:37:25
Vandaag bij twee hulpverleningen Zuurstof laten toedienen door EHV. Perfect..... je zag de s.o. opknappen


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #51 Gepost op: 25 november 2014, 17:02:47
Gezien ik dit topic tegen kwam in mijn zoektocht naar verdere onderbouwing van het bericht van RedNed ga ik toch dit oude topic uit de sloot slepen. Er staat namelijk redelijk wat nuttige info in.

We gebruiken bij Reddingsbrigade Den Helder inmiddels al een tijdje zuurstof en ik heb ook een aantal situaties gezien waarbij de slachtoffers er zichtbaar op vooruit gingen. Nu is er door de bond het volgende document gepubliceerd: http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/upload/docs/20141112_beleidsstuk_zuurstof.pdf

Ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die dit iets meer kunnen onderbouwen dan dit stuk nu doet.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #52 Gepost op: 28 november 2014, 01:27:51
Wat in het document van de bond staat klopt. Wellicht is nog wat af te dingen op de wet BIG, want wij zijn geen zorgprofessionals, althans de meeste van ons niet.

Een en ander was eigenlijk al lang bekend, toch nuttig dat de bond dit nog een keer samenvat en verspreid.

De leesbaarheid houdt niet over en er is wat onduidelijkheid over het DAN certificaat, dat de bond eerder aanraadde. Maar DAN is nog steeds een van de opties.

Kortom goed dat de bond dit stuk uit heeft gebracht, steun en een duidelijk standpunt van onze koepel zijn nuttig.
In Kennemerland zijn we ver maar hebben we nog een stapje te maken, daar wordt aan gewerkt.
Zodra de zaken in Kennemerland rond zijn, zijn alle documenten voor andere regio's beschikbaar.

Overigens benieuwd wat de KNRM doet, te verwachten valt dat zij een van haar artsen zal laten tekenen dat het DAN certificaat volstaat, zover dat niet allang allemaal is geregeld.
Opvallend in het stuk van de bond is de opmerking van de inspectie over het DAN certificaat.
In ieder geval is duidelijk dat je met alleen een (DAN) certificaat er nog niet bent.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #53 Gepost op: 28 november 2014, 12:19:43
De feiten zoals weergegeven in dit document zijn al langer dan vandaag bekend, de discussie omtrent het onderwerp is hier op het forum al regelmatig voorbij gekomen.

Citaat van: Koen Wiegman link=msg=1311119
De leesbaarheid houdt niet over en er is wat onduidelijkheid over het DAN certificaat, dat de bond eerder aanraadde. Maar DAN is nog steeds een van de opties.

Los van de juridische discussie ben ik van mening dat de DAN cursus zeer beperkt is qua inhoud voor het toepassen van zuurstoftherapie door leken. Je ziet dit in de praktijk ook duidelijk terug in het verschil in handelen tussen verschillende personen, vaak ook afhankelijk van de achtergrond van deze of gene.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #54 Gepost op: 28 november 2014, 13:39:36
Van alle opleidingen en certificaten die ik ken heb ik wel wat puntjes die volgens mij beter kunnen.
Desalniettemin: DAN is gebaseerd op internationale expertise, geeft eenheid van handelen en is kant en klaar beschikbaar.
Volgens mij is het zaak zoveel mogelijk te gebruiken wat er al is. Daarbij is DAN voor de KNRM al de standaard.
Wat mij betreft komt er nog een document van de bond dat DAN aanbeveelt en ruimte laat voor een andere, wellicht betere opleiding.
Ik wil van onze bond graag richtlijnen en handvatten en verder het doorgeven van best practices uit het land. Dwingende voorschriften schieten al snel hun doel voorbij.
Sowieso ben ik blij met het recente document over de toepassing van zuurstof bij de brigades, weer een stapje vooruit.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #55 Gepost op: 4 december 2014, 10:52:48
Citaat van: -Joost- link=msg=1311167 date=1417173583

Los van de juridische discussie ben ik van mening dat de DAN cursus zeer beperkt is qua inhoud voor het toepassen van zuurstoftherapie door leken. Je ziet dit in de praktijk ook duidelijk terug in het verschil in handelen tussen verschillende personen, vaak ook afhankelijk van de achtergrond van deze of gene.

Joost ben erg benieuwd wat je mist in de DAN opleiding Qxygen first aid for Aquatic Emergencies.

De leerdoelen liegen er niet om en dekken volgens mij de lading  https://www.daneurope.org/web/guest/aqu

Tuurlijk is het leuk om iets te vertellen over bloedgassen, saturatie meten, intuberen of masker ballon beademing maar ik ben voor KISS.

Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #56 Gepost op: 6 december 2014, 00:46:31
Citaat van: Richard link=msg=1312307 date=1417686768
Joost ben erg benieuwd wat je mist in de DAN opleiding Qxygen first aid for Aquatic Emergencies.

De leerdoelen liegen er niet om en dekken volgens mij de lading  https://www.daneurope.org/web/guest/aqu

Tuurlijk is het leuk om iets te vertellen over bloedgassen, saturatie meten, intuberen of masker ballon beademing maar ik ben voor KISS.

Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd

Wat ik voornamelijk miste aan het geheel was enige vorm van nuance en achtergrond. Je vraagt hulpverleners met weinig tot geen exposure om zelfstandige beslissingen te nemen om wel of geen zuurstoftherapie toe te passen. Om die beslissing te kunnen nemen dien je daarin iemand wel op te leiden, door structuur en achtergrond te bieden, zonder daarbij té diep in de materie te duiken.

Zoals ik deze cursus heb ervaren (al enige tijd terug overigens) was de concrete boodschap: Geef iedere patiënt waarvan je denkt dat hij of zij het nodig heeft maar 15 liter zuurstof voor de kiezen, dat kan absoluut geen kwaad en dat mag allemaal zomaar. Vervolgens werd er nog een keer iets over longoedeem en hypoxie geroepen, zonder enige verdere uitleg over de ademhalingsfysiologie. Nog even wat masseren en een zuurstofmasker aansluiten en men had het papiertje op zak. Vervolgens zie je dat bij de echte patiënten soms maar "iets" gedaan wordt, zonder concrete redenatie.

Dan hebben we het nog niet eens over de binnenwaterbrigades waarbij je na een tweede avondje koffieleuten (Advanced Oxygen First Aid) met maskerballon beademing aan de gang zou mogen bij reanimaties.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #57 Gepost op: 6 december 2014, 09:32:47
Keurig verhaal Joost,

In het verleden is hier uitgebreid over gediscussieerd op het forum. Ik zou even moeten kijken naar het exacte onderwerp om de link te plaatsen. Dit verhaal sluit hierop in elk geval goed aan. Ook masker ballon beademing is in dit kader uitgebreid onderwerp geweest van discussie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #58 Gepost op: 6 december 2014, 09:42:07
Als ik het verhaal van de bond lees wordt geadviseerd om door een arts vast te stellen dat een brigade zuurstof mag toedienen en volgens welke kaders. Hiervoor moet vastgesteld wie er waarneer zuurstof mag toedienen (en met welke opleiding). Geadviseerd wordt om dit per rvr te doen.

Om het voor de vereninging makkelijk te maken is een landelijke opzet hiervoor om deze vervolgens per rvr vast te stellen samen met de ghor.

Dit is dan mijn verstaling voor een niet medisch juridisch geschoold person.

Ben erg benieuwd welke rvr hier al mee bezig is.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #59 Gepost op: 6 december 2014, 10:20:07
Citaat van: 9910001 link=msg=1312562 date=1417855327
Als ik het verhaal van de bond lees wordt geadviseerd om door een arts vast te stellen dat een brigade zuurstof mag toedienen en volgens welke kaders. Hiervoor moet vastgesteld wie er waarneer zuurstof mag toedienen (en met welke opleiding). Geadviseerd wordt om dit per rvr te doen.

Om het voor de vereninging makkelijk te maken is een landelijke opzet hiervoor om deze vervolgens per rvr vast te stellen samen met de ghor.

Dit is dan mijn verstaling voor een niet medisch juridisch geschoold person.

Ben erg benieuwd welke rvr hier al mee bezig is.

9910001

Kennemerland en NHN weet ik dat ze er mee bezig zijn.
Ik vind het raar dat de landelijk overkoepelende organisatie, RedNed niet een landelijke regeling organiseert.
Nu mag je straks in de ene regio 02 toedienen bij een drenkeling, en in de volgende regio mag alleen een gekwalificeerde vrijwilligers na overleg met de meldkamer 02 toedienen.
Ik sta trouwend wel achter de regels, maar dat terzijde