Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer

Auteur Topic: Zuurstof toedienen door reddingsbrigade en brandweer  (gelezen 36583 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2005, 23:23:26
Ik denk dat dit onderwerp altijd bij (para) medische personeel moeilijk te verteren is (zien de baro trauma's wellicht voor ogen, weinig ervaring met balloneren)
maar als de overheid de desbetreffende cursussen goed gekeurd heeft, dan mag je verwachten dat dat allemaal is uitgezocht.

Hier geldt denk ik (verbeter me als ik het fout zie/zeg)
dat als je DAN gedaan hebt alleen O2 mag toedienen bij duikeerste hulp en niet daar buiten.

groetjes

Nou, eeeh nee. Bij allerlei ongevallen. Koolmonoxide vergiftiging, reanimatie, near drawning. Wij mogen zelfs ballon beademing toepassen, als advanced oxygen provider. Als tweemansskill dan wel te verstaan. Dit wordt uit ten treure geoefend. Juist bij 100% zuurstof beademing is de kans op een baro trauma -mits verricht door een getrainde hulpverlener-, nihil. Je leert zo weing in te blazen dat de borst maar nèt in beweging komt, want dat is genoeg. Bovendien is de behandeling van een barotrauma....

Juist, zo snel mogelijk 100% zuurstof...  ;D

lees hier eerst maar eens

Henk


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2005, 23:33:23
Henk,

wellicht weet je nog vanuit het verleden dat ik erook wat negatief er tegen aan keek
tegenwoordig denk ik maar zo, dat als het ook inderdaad allemaal in nederland zo wettelijk geregeld is, dan ben ik de eerste die dat wil aannemen. :D

groetjes


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2005, 00:11:11
Oke, maar is dat onder protest of zie je ook voordelen.

Mits goed getrained,  met goede spullen..., hoe kijk je er tegenaan... Wat vind je zelf? :-\

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2005, 00:53:24
Ik ben een leek op zuurstof gebied (behalve dat ik het inadem  ;D) maar wat is het gevaar als het verkeerd wordt toegedient of wordt toegedient aan een slachtoffer die het niet nodig heeft?  ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2005, 10:32:11
Ik ben een leek op zuurstof gebied (behalve dat ik het inadem  ;D) maar wat is het gevaar als het verkeerd wordt toegedient of wordt toegedient aan een slachtoffer die het niet nodig heeft?  ???

Contra indicaties van zuurstof eerste hulp zijn:

Bepaalde astma patienten (die er meestal zo erg aan toe zijn dat ze alleen in ziekenhuizen liggen),

longemfyseem

hyperoxie

bron:

http://www.galiciatechnicaldiving.be/zuurstof.htm

Met ballon beademing kan verkeerd/te diep inknijpen van de ballon de longen beschadigen.

Zuurstof op zich kan geen enkel kwaad bij een gewoon gezond mens. er zijn zelfs zg "zuurstof bars" in disco's ed (VARA life met daarin onderwerp zuurstof) waar je tegen betaling even "aan de zuurstof mag hangen". Niet dat ik een voorstander daarvan ben, maar het toont wel aan hoe veilig zuurstof is.

Je moet wel uiterste hygiëne in achtnemen (altijd persoonlijke bescherming) en letten op het brandgevaar. Vet dat bv in aanraking komt met zuurstof kan spontaan gaan branden! Een brandende sigaret explodeert onder invloed van zuurstof. Dus als je met een sigaret in je mond met vette handen zuurstof gaat geven zou je wel een een interessante nieuwe casus kunnen worden voor de later arriverende professionele hulp.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2005, 11:57:43
Volgens mij is het als je van fles gaat wissellen met vette handen en de aansluitingen even denkt in te vetten dan wordt het echt spannend.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2005, 13:27:05
goed, lekker een van m'n stokpaardjes..
Onder het mom van de sprookjes maar de wereld uit..

Sinds januari 2003, worden in europa en in Nederland alle medische gassen geregistreerd als medicijn en moeten voldoen aan de richtlijnen van het College ter Beoordeling van geneesmiddelen. Dus ook Medicinale Zuurstof.  Dit betekend dat Medicinale Zuurstof bereid en gedistribueerd moet worden volgens de zelfde normen als een paracetamol of als welk ander medicijn.
Dat betekend bijvoorbeeld dat eigendomscilinders dus niet meer gevuld mogen worden, maar dat een apotheker verantwoordelijk is voor het bereiden van het medicijn en de  distributie van het medicijn. Medicinale zuurstof word zowel geleverd onder het NR of UR regiem.  Het CBG vind het onwenselijk dat medicinale zuurstof word gebruikt als partydrug in discotheken, daarom worden er een gebruikersverklaring gevraagd.

Wat betekend dat in de praktijk : Je eigendomscilinders zijn nagenoeg waardeloos en je een contract moet afsluiten met een leverancier van medicinale zuurstof voor het leveren van gevulde zuurstof cilinders. Deze leverancier dient dus een apotheker in dienst te hebben.. Nu was in praktijk een huurcontract vaak al goedkoper en effectiever dan een eigendomscilinder, dus vaak levert dit geen problemen op. Bij het afsluiten van het contract zal de leverancier een gebruikersverklaring vragen waarin staat waarvoor u de medicinale zuurstof gaat gebruiken zoals het gebruik voor een spoedeisende hulpkoffer en een certificaat van bekwaamheid vragen. Een DAN Zuurstof eerste hulp certificaat wordt bijna overal geaccepteerd

Medicinale zuurstof word geleverd in gasvormig vorm, in een cilinder met een gasdruk van 200bar...  In de thuiszorg en ziekenhuis kennen we ook andere systemen, die laten we nu even buiten beschouwing..

Een Cilinder met 200 bar gevuld met zuurstof kan door ondeskundig gebruik een gevaar zijn voor de omgeving en de gebruiker. Daarom word er in de opleiding van gebruikers veel aandacht gegeven aan de veiligheid van het werken met zuurstof sets.  Roken en Open vuur maar ook vetten zijn uit natuurlijk uit den boze. Maar een cilinder bewaren in een auto in de brandende zon  is niet verstandig

Is het verstrekken van medicinale zuurstof aan een slachtoffer een medische handeling en daarmee voorbehouden aan de professionals?
Nee, De enige wetten in Nederland die iets roept over medische voorbehouden handelingen is de BIG-wet (beroepen in de gezondheidszorg)en de weg WOG (wet op geneesmiddelen voorziening). Hierin staat niets over het verstrekken van zuurstof (of andere medicijnen) en is niet beschreven als medisch voorbehouden handeling. 
Bron : http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf,

Mag iedereen dan maar zo maar medicinale zuurstof verstrekken?.
Het antwoord hierop is tweeledig. Ja, maar je mag iemand niet zo maar schade berokkenen. Dus het is mogelijk dat wanneer je niet weet wat je doet, dat je schade veroorzaakt. Daarvoor kan je aansprakelijk gesteld worden. Een goede training kan je helpen.  Een DAN Certificering word meestal geaccepteerd als een bewijs van bekwaamheid.

Zijn er contra-indicaties voor het toedienen van 100% zuurstof ?,
NEE, Behalve veiligheidsnormen voor het gebruik  van zuurstof, (open vuur en roken in nabijheid van een zuurstof koffer) zijn er voor de patiënt geen contra-indicaties van zuurstof. 
Te allen tijde heeft het voorkomen van hypoxie voorrang bij het verlenen van (zuurstof) eerste hulp en geavanceerde hulp aan de patiënt.

Is het gebruik van een Beademingsballon (Bag Valve Mask, ambu-ballon)  een medische handeling en daarmee voorbehouden aan de professionals?
Nee, De enige wetten in Nederland die iets roept over medische voorbehouden handelingen is de BIG-wet (beroepen in de gezondheidszorg)en de weg WOG (wet op geneesmiddelen voorziening). Hierin staat niets het gebruik van beademingsballon en is niet beschreven als medisch voorbehouden handeling.
Wel leren we een aangepaste methode voor het gebruik van de Beademingsballon, namelijk maken we er een twee persoons vaardigheid van. Deze methode is namelijk veel eenvoudiger en vele malen effectiever te gebruiken door getrainde eerste hulpverleners en staat garant voor een goede seal en het voorkomen van het opblazen van de maag of longoverdruk verwondingen..



Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2005, 13:41:27
He kijk daar lig ik!!! Wat leuk om dat weer terug te zien. Leuke cursus, daar heb je wat aan. ;)

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2005, 19:13:47
He kijk daar lig ik!!! Wat leuk om dat weer terug te zien. Leuke cursus, daar heb je wat aan. ;)

Matthijs

was blijve legge, kreng!  ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2005, 10:15:45
Oke, maar is dat onder protest of zie je ook voordelen.

Mits goed getrained,  met goede spullen..., hoe kijk je er tegenaan... Wat vind je zelf? :-\

Henk

Hoi Henk

Ik weet niet in hoeverre de diverse cursussen landelijk gezien, gerergeld zijn of geautoriseerd zijn om dit te mogen doen, dus daar kan ik geen uitspraak over doen

Maar als dat inderdaad wettelijk goed geregeld is en goede scholing  en als er voldoende ervaring is bij de hulpverlener is
zie ik geen probleem
ook hier dan, niet bekwaam= niet bevoegd ;)
je bent dan als persoon juridisch aanspraakelijk voor eventuele gevolgen

dat zijn wij (para) medische hulpverleners ook, maar dan vallen we binnen het tuchtrecht

Het voordeel zie ik zeker wel binnen de duikwereld (alhoewel ik absoluut geen duik ervaring heb, ben blij dat ik mijn hoofd net boven kan houden ;) )
en bij inhalatie trauma's, hoe sneller hoe beter

groetjes Hetty