Oefening Paperclip GRIP 4 (duinbrand) Randweg - Noordwijk 16-05-2012

Auteur Topic: Oefening Paperclip GRIP 4 (duinbrand) Randweg - Noordwijk 16-05-2012  (gelezen 8015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Vanmorgen oefening Paperclip gehad in de Veiligheidsregio Hollands midden. Mijn bijdrage geleverd als CaCo op de GMK. Was super gaaf te doen
@robinverhage


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ik ben eigelijk ook wel benieuw naar deze meldingen:

p2kflex
06:29:05 16-05-12GROUP-1Gaarne contact GMK ZEESTRAAT NWT Gebouwbrand woning (Paperclip: ja)
1503011BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (OvD Bollenstreek)
p2kflex
06:25:43 16-05-12GROUP-1Prio 1 ZEESTRAAT NWT Gebouwbrand woning (Paperclip: ja)
1503024BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Piket Meldkamer)


dat is een straat een behoorlijk stukje verderop, ben benieuwd waarom deze bij de oefening hoort.
zit er eigenlijk iemand op het forum die wat meer kan vertellen over degelijke inhoud van deze oefening? ::)

In zulk soort oefening stoppen ze meestal wat onverwachte zaken om de dames en heren in het copi, rot, gbt en rbt bezig te houden.


DeWaasdorp

  • Hoofdagent Eenheid Den Haag / Hobby Fotograaf / Nieuwsjunk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • ''Toezicht waar nodig, Handhaven waar moet!''
In zulk soort oefening stoppen ze meestal wat onverwachte zaken om de dames en heren in het copi, rot, gbt en rbt bezig te houden.
Oke interessant, Is dit eigenlijk een speciaal soort examen of training voor nieuwe heren/dames van het copi, rot, gbt en rbt? of is het gewoon een doorsnee oefening om de geest helder te houden?
Always expect the unexpected!


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Er zijn wel wagens geweest, veel zelfs! maar dan alleen van de OvD E.d.
HovD West - 66598
AGS Haaglanden - HGL_9029
OvD Bollenstreek - 66591
HovD Oost - 66597
OvD-G west
OvD-G Oost
Verbindingscommandowagen - 66590
Haakarm Katwijk - 62984
Container Haakarm - 62990
Dat waren alle wagens wel.
http://i48.tinypic.com/2gv27np.jpg
http://i45.tinypic.com/2py947b.jpg

DIe 62984 Is geen haakarm van katwijk, maar een haakarm wagen gestationeerd in Gouda, waar de 990 boven op staat.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
(...)en volgens mij is een persbericht of een vooraankondiging (hetgeen wat hier normaal gesproken ook gebeurt) met oefening, ook niet al te veel moeite. Dat bedoelde ik te zeggen O0

En dat is nou juist het probleem: deze oefening moet tot op het laatste moment geheim blijven. Het is namelijk een meting van de stand van zaken in een regio en specifiek in een bepaalde gemeente. Zijn de gemeentelijke actiecentra (crisisteams) bijvoorbeeld goed voorbereid op een ramp? Door vooraf nog geen locatie te noemen kan het in principe iedere gemeente gebeuren dat de oefening daar plaatsvindt. Oftewel: je bent genoodzaakt je medewerkers getraind te houden! Ik gaf het al eerder aan, maar binnenkort is in de VRU oefening 'Prisma'. Ook daar zal vooraf niet bekend zijn in welke gemeente de 'ramp' plaats gaat vinden.

Oke interessant, Is dit eigenlijk een speciaal soort examen of training voor nieuwe heren/dames van het copi, rot, gbt en rbt? of is het gewoon een doorsnee oefening om de geest helder te houden?

Specifiek voor GBT/RBT en de gemeentelijke actiecentra (neem ik aan). Het CoPI en ROT oefenen vaker en zijn vaker actief bij incidenten en zijn wat dat betreft 'ervarener' dan het GBT (gemeentelijk beleidsteam, bij GRIP 3) en RBT (regionaal beleidsteam, bij GRIP 4). Bovendien krijgen de gemeentelijke actiecentra zo de kans om te bewijzen dat ze klaar zijn voor een echt incident (actiecentra zijn bijvoorbeeld opvang en verzorging, milieu en schaderegistratie)... O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
En dat is nou juist het probleem: deze oefening moet tot op het laatste moment geheim blijven. Het is namelijk een meting van de stand van zaken in een regio en specifiek in een bepaalde gemeente.

Daarmee kun je het dan ook geen oefening worden (dat is een te algemeen woord) maar meer een soort test van de rampenbestrijding en dat is logischerwijs inderdaad niet aan te kondigen, anders is het geen test meer :)


DeWaasdorp

  • Hoofdagent Eenheid Den Haag / Hobby Fotograaf / Nieuwsjunk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • ''Toezicht waar nodig, Handhaven waar moet!''
Oke, ik ben weer wat wijzer geworden nu! dank voor jullie uitleg O0
Always expect the unexpected!