Redders bundelen opleidingskennis: cursus reddingwaterscooter

Auteur Topic: Redders bundelen opleidingskennis: cursus reddingwaterscooter  (gelezen 13346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Redders bundelen opleidingskennis
Vlissingen, 14 mei 2012
KNRM en strandwacht Vlissingen hebben de eerste cursus reddingwaterscooter operator en reddingzwemmer georganiseerd. In deze cursus zijn drie verschillende opleidingen gecombineerd tot één uniforme instructie.


De KNRM en de strandwacht van de gemeente Vlissingen hebben hun eerste gezamenlijke opleiding voor het varen met een reddingwaterscooter afgerond. In twee opleidingen werden zes nieuwe strandwachten opgeleid voor het bedienen van dit reddingvaartuig. De nieuwe opleiding is een samenvoeging van drie verschillende instructieboeken tot één nieuwe handleiding, die als uniforme lesstof zal dienen voor alle opleidingen met reddingwaterscooters in Nederland.

Opleiding reddingwaterscooter KNRM en strandwacht VlissingenDe strandwacht Vlissingen was de eerste die een cursus voor de reddingwaterscooter in Nederland introduceerde. Volgens Albert Dijkstra, hoofd strandwacht in Vlissingen is de nieuwe opleiding een aanwinst. Dijkstra: “In 2004 organiseerden wij tijdens het reddingsevenement Rescue Vlissingen voor het eerst een waterscootercursus ten behoeve van  het reddingwerk. De opleiding hiervoor kwam van Amerikaanse brandweerinstructeurs uit Ventura (USA), die de waterscooter reeds jaren met succes toepasten voor reddingswerk op zee. Na ons volgden verschillende vervolgopleidingen, met soms afwijkende reddingstechnieken. De discussie over de verschillen zijn we nu kwijt.”

De reddingwaterscooter wordt sinds 2010 ook gebruikt door de KNRM Lifeguards voor strandbewaking op de Waddeneilanden. De opleiding van de KNRM komt van de Britse zusterorganisatie RNLI. Ook Reddingsbrigade Nederland gebruikte voor haar waterscooters weer een andere handleiding. Vorig jaar zijn de handen inéén geslagen om te komen tot een uniforme opleiding. Instructeur Leon Boeije, die al tien jaar ervaring heeft met reddingwaterscooteropleidingen is erg tevreden over het nieuwe handboek. Boeije: “De grootste winst behalen we doordat de reddingstechnieken uniform en uitwisselbaar zijn voor alle instructeurs en strandwachten. Zodoende weet straks elke bestuurder en reddingzwemmer in een perfect samenspel een drenkeling snel te redden. Het maakt niet uit of het een strandwacht op de Waddeneilanden is of op Walcheren”.

Alle strandwachten, die de cursus reddingwaterscooter operator en reddingzwemmer met goed gevolg hebben doorlopen, ontvingen een KNRM-certificaat, waarmee zij bevoegd zijn om als bestuurder van de reddingwaterscooter op te treden. Inmiddels wordt ook gewerkt aan een instructeursopleiding, waarmee de KNRM in korte tijd het aantal docenten wil vergroten. Jaarlijks moeten ongeveer 50 nieuwe bestuurders worden opgeleid voor de reddingposten op de Waddeneilanden. De instructeurs kunnen ook worden ingezet voor de opleiding aan reddingsbrigadeleden elders in het land, zoals in Vlissingen. De opleiding duurt twee dagen. De vaardigheden moeten vervolgens in stand gehouden worden door regelmatig oefenen.
www.knrm.nl




spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2012, 15:40:08
Mooi voorbeeld van de samenwerking tussen KNRM en RedNed! Ben blij dat het nu deze kant op gaat


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2012, 14:31:24
Helaas....op aangeven van de directeur die niets met de KNRM te maken wil hebben heeft RN zich uit dit samenwerkingsproject teruggetrokken. Het was dus een feestje van KNRM en strandwacht Vlissingen alleen...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2012, 15:08:10
Helaas....op aangeven van de directeur die niets met de KNRM te maken wil hebben heeft RN zich uit dit samenwerkingsproject teruggetrokken. Het was dus een feestje van KNRM en strandwacht Vlissingen alleen...

Nou weet ik niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar het is ietsjesss anders gegaan.... ::)  

(Overigens zijn veel notulen, verslagen e.d. met betrekking tot dat onderwerp openbaar beschikbaar via RN, en er staat ook behoorlijk wat correspondentie op het forum, mocht je interrese hebben)

Maar dit is inderdaad weer eens een lokale onderneming, in IJmuiden komen ze er nog steeds niet uit... Wat dat betreft hebben we het in NHN aardig voor elkaar met z'n allen O0 (Wat overigens o.a. het resultaat is van de RVR pilot van RN)


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2012, 16:43:57
Uit eerste hand, mijn informatie klopt. De notulen e.d. waar jij op doelt bestaan gerust wel, omdat er in het begin inderdaad samenwerking is gezocht. De directeur RN heeft die samenwerking echter op het laatste moment stopgezet. De KNRM en strandwacht Vlissingen waren niet onder de indruk en zijn gewoon doorgegaan.

Laat onverlet dat het een goede zaak is dat er nu eindelijk een opleiding is in NL. Dat dit via de KNRM gaat is opmerkelijk maar gezien de houding van RN niet onbegrijpelijk. Overigens heb ik vernomen dat RN een eigen opleiding aan gaat bieden. Ja, die samenwerking is perfect ;)

In NHN lijkt het inderdaad goed voor elkaar. Misschien moeten de brigades daar maar eens zelf iets op gaan zetten. Ik heb het idee dat RN weinig toegevoegde waarde heeft.


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2012, 16:53:27


In NHN lijkt het inderdaad goed voor elkaar. Misschien moeten de brigades daar maar eens zelf iets op gaan zetten. Ik heb het idee dat RN weinig toegevoegde waarde heeft.

Geen slapende honden wakker maken aub 098uo


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2012, 21:57:52
Uit eerste hand, mijn informatie klopt. De notulen e.d. waar jij op doelt bestaan gerust wel, omdat er in het begin inderdaad samenwerking is gezocht. De directeur RN heeft die samenwerking echter op het laatste moment stopgezet. De KNRM en strandwacht Vlissingen waren niet onder de indruk en zijn gewoon doorgegaan.

Laat onverlet dat het een goede zaak is dat er nu eindelijk een opleiding is in NL. Dat dit via de KNRM gaat is opmerkelijk maar gezien de houding van RN niet onbegrijpelijk. Overigens heb ik vernomen dat RN een eigen opleiding aan gaat bieden. Ja, die samenwerking is perfect ;)

In NHN lijkt het inderdaad goed voor elkaar. Misschien moeten de brigades daar maar eens zelf iets op gaan zetten. Ik heb het idee dat RN weinig toegevoegde waarde heeft.

Excuses even wat miscommunicatie, ik dacht even dat je het over de "algemene" samenwerking had rond het RVR project van RN, waar de KNRM op het laatste moment is uitgestapt, nadat er gezamelijk een rapport was opgestelt en uitgegeven. Over dit specifieke project ben ik verder niet op de hoogte dus dan ga ik ervan uit dat jouw informatie klopt.

Binnen de nieuwe beroepsopleidingen van RN is/komt er inderdaad een optionele module voor waterscooters, alleen om dan zelf het wiel weer opnieuw uit te vinden lijkt mij niet zo'n geslaagd plan...

En wat het intiatief van brigades betreft ben ik het met je eens, veel mensen hebben een nogal afwachtende houding.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2012, 11:29:05
Toch jammer dat er dan niet één lijn is met opleidingen op het gebied van reddingen. Straks moeten ze samen een evenement bewaken en doet de KNRM het volgens A en KNBRD volgens B. Dat werkt niet. Als ik het zo lees is het vooral op bestuurlijk niveau niet al te best. Helaas.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2012, 08:37:01
Toch jammer dat er dan niet één lijn is met opleidingen op het gebied van reddingen. Straks moeten ze samen een evenement bewaken en doet de KNRM het volgens A en KNBRD volgens B. Dat werkt niet. Als ik het zo lees is het vooral op bestuurlijk niveau niet al te best. Helaas.
maar is dit door een cultuurverschil tussen de KNRM en de KNRBD. Of is dit het niet willen samenwerken?


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2012, 20:27:43
Het is geen cultuurverschil. Knrm lifeguards verschillen niet veel van een kust reddingsbrigade. Het is onwil van de directeur RN die elke vorm van samenwerking met de knrm torpedeert.