Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 285682 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2008, 17:09:27
Ze hebben ook een 'betere' rij opleiding.  ;) Weet iemand in wat voor een auto het video team reed? Hij hield de mercedes aardig bij!  ;D

3.2 V6 met 250 pk en 4motion/quatro uit de VW/Audi stal
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2008, 18:43:43
Zonder alle feiten te kennen van deze casus: ik heb achtervolgingen voor minder zien afbreken. Ik vraag me ook af in hoeverre vóór de aanhouding van de verdachte al bekend was dat hij de bestuurder was. Als dat niet het geval was, lijkt me de "kerfstok" van deze meneer geen waarde hebben bij deze discussie. Ik vond de opmerking dat de goede reacties van het overige verkeer mede aanleiding waren om door te gaan met de achtervolging persoonlijk een beetje apart. Ik zou dit niet zo snel laten meewegen bij de afweging of ik zou moeten stoppen of doorgaan. Immers, het rijgedrag van de verdachte was gewoon levensgevaarlijk en hij bracht duidelijk zichzelf en andere weggebruikers in gevaar. Dat 10 andere bestuurders daar wonder boven wonder goed op inspelen, zou voor mij geen aanleiding zijn om dan maar door te gaan. De 11e weggebruiker hoeft immers helemaal niet zo goed in te spelen op het rijgedrag van de verdachte. Bovendien vraag ik me af of Spee op dezelfde manier had gepraat over de achtervolging als het wél fout was gegaan. Had hij dan ook gezegd "tja, de dienders hebben uitstekend gehandeld, want BIJNA alle andere bestuurders reageerden prima en bovendien was het een bekende van de politie met heel wat op zijn kerfstok, dus zijn ze doorgegaan met de achtervolging"?

Maar goed, achteraf praten is altijd makkelijk. En als je in de achtervolging zelf zit is het héél wat anders dan wanneer je achteraf voor de tv de beelden nog eens bekijkt. Wel complimenten voor het rijgedrag van de dienders in de onopvallende wagen.
greetz,  Enrique


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2008, 18:47:29
Ik denk dat als ze in zo'n geval de achtervolging vol zouden kunnen houden tot er "luchtsteun" is, heli of vliegtuig, en dat die dan het voertuig vanuit de lucht kan volgen, dan neemt dat een hoop risico weg, want dan is er geen politiewagen meer die met brullende sirene en zwaailicht achter hem zit, en zal hij ongetwijfeld te snel, maar wel met minder risico zijn weg vervolgen, waarbij de agenten dan op basis van de heli een val kunnen opstellen....
(je zag op een gegeven moment die bocht waar de weg afgesloten was, waar de mercedes plotseling een mogelijikheid zag om weer de snelweg op te gaan, als dat gewoon met 4 politiewagens was afgesloten, dan had het denk ik wel einde verhaal geweest...
Nu ook, maar qua verkeersveiligheid..... :-[
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2008, 18:52:58
Goed gedaan vros-mannen,
Ik vind het beeld te beperkt om er een oordeel over te vellen, door een voorruit ziet het er heel anders uit.
Ga zo door, eindelijk kunnen jullie doen waar jullie voor opgeleidt zijn.
 >:D ;D
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2008, 19:33:49
Het afsluiten van wegen met vier dienstauto's en het optrommelen van meer dienders ... Dat klinkt leuk, maar dat lukt je nooit. Regio's hebben wel een aantal noodhulpvoertuigen rijden, maar niet dermate veel dat je zomaar een aantal voertuigen uit de sterkte weg kan trekken. (Behalve in de grotere steden dan).

Over eventuele gevaarszettingen, ik vind dat lastig te bespreken hier. Mensen weten niet waar ze het over hebben en we hebben allen niet op de achterbank gezeten. Ik vond het op de 80 / 50 km weg wel ernstig hard gaan en er erg gevaarlijk uitzien. Wel vol lof over het rijgedrag van de surveillanten!!

Als laatste; Na het zien van dit filmpje ben ik van mening, dat elk hulpverleningsvoertuig uitgevoerd moet worden met wigwag  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2008, 22:54:58
Het afsluiten van wegen met vier dienstauto's en het optrommelen van meer dienders ... Dat klinkt leuk, maar dat lukt je nooit. Regio's hebben wel een aantal noodhulpvoertuigen rijden, maar niet dermate veel dat je zomaar een aantal voertuigen uit de sterkte weg kan trekken. (Behalve in de grotere steden dan).

Over eventuele gevaarszettingen, ik vind dat lastig te bespreken hier. Mensen weten niet waar ze het over hebben en we hebben allen niet op de achterbank gezeten. Ik vond het op de 80 / 50 km weg wel ernstig hard gaan en er erg gevaarlijk uitzien. Wel vol lof over het rijgedrag van de surveillanten!!

Als laatste; Na het zien van dit filmpje ben ik van mening, dat elk hulpverleningsvoertuig uitgevoerd moet worden met wigwag  ;)

Zeker, dat valt soms nog meer op als blauw-blauw......  ::)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2008, 15:41:59
Naar mijn menig had de achtervolging inderdaad afgebroken moeten worden.
Het doel en de risico's voor het overige verkeer heiligden de middelen niet meer.

Ik geloof best dat die agenten goed konden rijden, maar het gevaar zit hem met name in de mercedes die daar allerhande vreemde toeren uithaalt.
Het gezegde "een kat in het nauw maakt rare sprongen" is ook hier van toepassing.
Hoe het in een dergelijke situtaie mis kan gaan zien we reglematig op de filmpjes van de Amerikaanse politie, daar veroorzaakt de vluchter zeer regelmatig ernstige, zo niet dodelijke ongelukken.

Ik geloof er ook niets van dat deze man op de zelfde manier door zou blijven rijden wanneer de achtervolging afgebroken zou worden.
Deze man heeft zijn vrijheid en leven m.i. wel degelijk lief maar is in een staat van paniek.

Wees zo verstandig om in dit geval 'los te laten', het ging nu net goed, maar voor het zelfde geld waren er vele doden gevallen.
Was het Osama Bin Laden dan was het wellicht wat anders, maar in dit geval.......
Wat mij betreft een duidelijke inschattingsfout.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


paul_hartog

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2008, 16:43:58
Als ze gestopt waren, was die man toch wel als een gek doorgereden.
Hij gaat er dan toch vanuit dat een andere auto het ergens overpakt !!
Straks had die ongelukken gemaakt met ernstig letsel en was die hem gesmeerd!
Nu hebben ze hem iig te pakken.
Je weet ook niet wat die man allemaal op zijn kerfstok had ;)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2008, 16:56:27
desnoods een heli of een vliegtuigje wat toevallig in de buurt is laten helpen, kan altijd indien de situatie het toelaat zullen weinig vliegers nee zeggen. ook vrachtwagenchauffeurs hadden een steentje bij kunnen dragen, je zult weinig gekken tegen komen die op een vrachtwagen durven in te rijden. al doet zo iemand dat, vind ik op het moment dat je een stopteken herhaaldelijk negeert je het er zelf naar maakt. maar laten lopen vind ik niet kunnen. dan motiveer je mensen om bij een stopteken door te gaan rijden.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2008, 16:58:20
Je weet ook niet wat die man allemaal op zijn kerfstok had ;)

Ach lukt het dze keer niet dan komt het een andere keer wel weer.
De enige reden om als een dolle door te gaan is m.i. de wetenschap dat je er op korte termijn een aantal levens mee red, is dat niet het geval, blokkeer dan de snelweg of wacht een volgende gelegenheid af, de kans is heel groot dat laten lopen minder schade veroorzaakt.
De achtervolgers wisten ook niet wat hij op zijn kerfstok had staan, die onbekende kerfstok mag dus nooit de reden voor zo'n levensgevaarlijke achtervolging zijn.
Wat hij gedaan heeft is in dit geval een stuk minder relevant als wat hij gaat doen en zolang je dat niet weet moet je er niet als een dolle achteraan gaan omdat je van het ernstigste uitgaat.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources