Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 285681 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2008, 17:04:56
Was er een grote kans op een dodelijke aanrijding? JA

Gold dat voor zowel de autodief als de politiemensen? JA

Is het oplossen van een autodiefstal een onschuldige dode waard? NEE

Of de man wel of niet rustiger zou gaan rijden zonder achtervolgers, is koffiedik kijken. Hij werd in ieder geval niet rustig van een politieauto achter zijn kont.


Klaar....
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


paul_hartog

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2008, 17:47:43
De kans op een dodelijk aanrijding was alleen bij die mercedes.
De politie is goed getraind (zoals je kon zien) in het achtervolgen.
Zoals ik al zeg, weet je niet of het alleen een autodief was.
Denk dat de politie kundig genoeg om in te schatten wat wel en wat niet kan ;)


Karim

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2008, 17:52:33
De kans op een dodelijk aanrijding was alleen bij die mercedes.
De politie is goed getraind (zoals je kon zien) in het achtervolgen.

De politie is dan misschien wel goed getrained in dergelijke situatie's, het overige verkeer is dat uiteraard niet, die verwachten net zo min een gewone volvo met 'n blauw pitje als die idiote mercedes op hun weghelft en het hoeft maar 1 keer mis te gaan....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2008, 17:56:29
Denk dat de politie kundig genoeg om in te schatten wat wel en wat niet kan

Nee helaas, de politie heeft geen glazenbol waarin ze kunnen zien wat een onbekend iemand die er om onbekende redenen vandoor ging gaat doen en hoe het overige verkeer daar op gaat reageren.
Ze kunnen wellicht hun eigen acties goed inschatten maar die van een ander zeker niet.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat er mensen zijn die vinden dat je met groot risico voor het overige verkeer achter een andere auto moet gaan aanjagen wanneer je geen idee hebt wat die (in mijn ogen dwaze) actie gaat opleveren en wat je er mee voorkomt.

Weet je zeker dat het een zelfmoord terrorist is die met een paar honderd kilo springstof op weg is naar een massa  bijeenkomst of een zeer gevaarlijke chemische fabriek dan heb ik er niet zoveel problemen mee, nu getuigt het m.i. van macho gedrag en het ophouden van het ego van de achtervolgende bestuurder(s), gebruik je verstand en weet je grenzen

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2008, 23:01:39
Ik heb hier een dubbel gevoel bij.

Enertzijds heeft het e.e.a. heel gevaarlijke situaties opgeleverd die gemakkelijk tot ernstige ongelukken hadden kunnen leiden. Vanuit die optiek bezien was stoppen wellicht de beste optie geweest.

Aan de andere kant ben ik toch blij (maar dat is wijsheid achteraf) dat de vent opgepakt is. Hoe vaak wordt de politie niet verweten dat 'ZE' geen boeven vangen/durven te vangen en 'alleen maar flitsen'? Ik zit er wel een beetje mee want eigenlijk zeggen we dat als de boef maar zo vreemd mogelijke capriolen uithaalt, hij er altijd mee zal wegkomen omdat de politie dan moet afbreken. Ik vind dat te gemakkelijk.

En een heleboel lui stellen zich in deze onnoemelijk opportunistisch op. Met andere woorden: het is nooit goed. Want nu gemopper dat ze niet stoppen en als ze stoppen gemopper dat ' ZE' niet durven. Als politie doe je het eigenlijk nooit goed.  :-\
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2008, 23:08:13
En om in deze sfeer te blijven:


Fout bij achtervolging
Door SANDER VAN DER WERFF

ZOETERMEER - Een agent van politie Haaglanden had in september 2006 niet over het fietspad mogen rijden tijdens de achtervolging van een scooterrijder zonder helm.
Tot die conclusie komt de Nationale Ombudsman na een klacht van een Zoetermeerse fietser.

De Zoetermeerder stelt dat hij bijna omver werd gereden toen de politiewagen hem tegemoet reed. De kortstondige achtervolging met een opvallende surveillanceauto had plaats op de Meerzichtlaan in Zoetermeer en duurde drie- tot vierhonderd meter. Volgens de fietser reed de politieauto, zonder zwaailichten of sirene, bijna 80 kilometer per uur tijdens de jacht op de scooterrijder. De Zoetermeerder vindt dat de agenten onnodig gevaar hebben veroorzaakt.

Wat hem betreft had de wagen gewoon op de weg kunnen blijven rijden zonder de overtreder uit het oog te verliezen. Ook vindt hij de handelwijze van de politie niet in verhouding staan tot de verkeersovertreding van de scooterrijder.

De agent die achter het stuur zat verklaarde dat hij 30 tot 40 kilometer per uur had gereden over het drie meter brede fietspad. Toen de fietser naderde, zou hij hebben afgeremd en reed hij met zijn rechterwielen door de berm. Volgens de agent bleef de fietser zonder reden midden op de weg rijden. De Zoetermeerder ontkent dat en stapte naar de ombudsman nadat de politie zijn klacht twee keer had afgewezen.

De ombudsman stelt dat de agenten minstens vijftig kilometer per uur reden om de scooter, die 45 reed, in te halen. Hij kan zich voorstellen dat de fietser daarvan schrok, maar weet niet of er sprake is geweest van een gevaarlijke situatie. Toch concludeert de ombudsman dat de agenten fout zaten. Volgens hem was het niet noodzakelijk met flinke snelheid over het fietspad te rijden. De politie had gebruik kunnen maken van de gewone rijbaan, ook omdat de overtreding van de scootterrijder een lichte was.

Bron: http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/2134166/Fout_bij_achtervolging.html
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


paul_hartog

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2008, 13:23:52
Nou dan kan iedereen beter als hij een auto steelt lekker dr vandoor gaan.
De politie stopt toch wel met achtervolgen ;)


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2008, 15:33:57
Nou dan kan iedereen beter als hij een auto steelt lekker dr vandoor gaan.
De politie stopt toch wel met achtervolgen ;)

In meerdere regio's worden achtervolgingen op bevel van de meldkamer afgebroken.
Zij staan het niet toe dat met hoge snelheden het overige verkeer in gevaar wordt gebracht of kan worden gebracht.
Het is gewoon simpel:

Art 5 WVW'94 is hier van toepassing.

Ik heb zelf ook de gevorderde rijopleiding gehad maar zulke achtervolgingen blijven gewoon levensgevaarlijk.
Hoe frustrerend het ook is op zo'n moment: ik ben van mening dat het terecht is dat op bepaalde momenten een achtervolging moet worden afgebroken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2008, 21:09:21
Nou dan kan iedereen beter als hij een auto steelt lekker dr vandoor gaan.
De politie stopt toch wel met achtervolgen ;)

Paolo, of je ziet het gevaar van een dergelijke opstelling niet of je wilt het niet zien.
" I rest my case" maar ik hoop dat ik jouw nooit als agent in achtervolging op de openbare weg tegenkom, het zelfde geldt voor het opgejaagde wild voor je.... :-\

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2008, 15:12:50
En soms gaat het fout...  :-\ Het blijft inschatten van de situatie..

http://www.ed.nl/multimedia/archive/00696/achtervolging2_696154b.jpg

http://www.ed.nl/multimedia/archive/00696/achtervolging_696155b.jpg

Ravage op de kruising Rondweg-Kennedylaan na de botsing. Foto's Bert Jansen.


16 mrt 2008, 13:40 - EINDHOVEN - Een achtervolging door de politie van een donkere Volkswagen Golf is zondagochtend geëindigd in een ernstig ongeval.

Dit gebeurde rond half vijf op de kruising Kennedylaan met de rondweg (Onze Lieve Vrouwestraat). De bestuurder van de Golf was met hoge snelheid in noordelijke richting door rood gereden, achternagezeten door de politie. Deze reed eveneens door rood, met sirene en zwaailicht.

Een 35-jarige Eindhovense automobilist, die van links kwam, kon een botsing niet voorkomen. Bij de klap raakten beide auto's zwaar beschadigd. De Eindhovenaar moest door de brandweer uit het wrak van zijn Opel worden bevrijd. De man is met inwendig letsel en verwondingen aan zijn rug opgenomen in het St Annaziekenhuis in Geldrop.

De twee inzittenden van de politie-auto, een 32-jarige en een 35-jarige agent, raakten eveneens gewond. De 35-jarige is met een gecompliceerde armbreuk in het ziekenhuis opgenomen. De ander was lichtgewond aan zijn hand, maar hoefde niet naar het ziekenhuis.

De politie is nog op zoek naar de Golf, die richting A50 reed. Ook zoekt ze getuigen. Naar de toedracht van de botsing wordt forensisch technisch onderzoek gedaan door de politieafdeling Brabant Noord.