Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 288318 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #80 Gepost op: 27 oktober 2011, 16:55:38
Dan wordt het wel een RS7 van de RS6 is uit productie.
2de-handsje ???
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #81 Gepost op: 27 oktober 2011, 17:18:09
Tsja, je moet jezelf afvragen of er met enige regelmaat achtervolgingen plaats vinden .... Echte achtervolgingen waarbij er een collone politievoertuigen achter de ''boef'' aanhangt heb ik in 4 jaar tijd 1 keer meegemaakt. Zo af en toe heb je iemand die de weg niet weet of simpelweg een langzame auto heeft, maar in 90 % van de huidige achtervolgingen gaat het om (veel) snellere voertuigen die (al dan niet zonder verlichting) met hoge snelheid ''weg rijden''.

Ik zit er niet op te wachten om met 200+ een PIT-manouvre uit te voeren, simpelweg omdat het risico voor jezelf te groot is. Enige optie is dan stopsticks / spijkermatten.

Het openen van bruggen / afsluiten van tunnels en dergelijke mag niet (en gaat ook zéker niet gebeuren) ivm het risico op spookrijden en dergelijke.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #82 Gepost op: 27 oktober 2011, 17:33:43
- Bij een achtervolging de coordinatie laten doen door een aparte (landelijke) achtervolgingsmeldkamer en alle bij de achtervolging betrokken politie eenheden op een aparte gespreksgroep laten werken. Dus niet regionaal werken, maar landelijk.

Tijdens een achtervolging waarbij de verdachten vermoedelijk naar een andere regio rijden wordt dit al gedaan. Landelijk zijn er drie INRAP kanalen hiervoor beschikbaar. Alle politievoertuigen schakelen dan naar dit kanaal alsmede de meldkamer. De meldkamer waar het betreffende voertuig dan in rijd heeft de regie.



Het openen van bruggen / afsluiten van tunnels en dergelijke mag niet (en gaat ook zéker niet gebeuren) ivm het risico op spookrijden en dergelijke.

Openen van een brug is vorige maand nog gebeurd voor een achtervolging op een gestolen motorfiets. Zie http://www.politie.nl/hollands-midden/nieuws/110930leimuidenn207.asp


Overigens is het inderdaad zo dat de meeste voertuigen welke er vandoor gaan van het type Audi RS-snel zijn en zonder verlichting hard wegrijden waarbij men als politie al héél snel het nakijken heeft.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #83 Gepost op: 27 oktober 2011, 18:24:19
Het idee van een GPS-magneet op de auto vind ik wel een goed idee, lijkt me ook nog enigzinshaalbaar. Moet je nog wel zien hoe je die GPS tracker aan die auto vast krijgt.

Nieuwe autos zijn in de toekomst uitgerust met een automatisch systeem dat de meldkamer belt in geval van een ongeval. Dit is volgende mij een GSM verbinding. Als TOMTOM verkeersinformatie uit anonieme GSM gegevens kan halen, zou je toch ook een GSM er uit kunnen filteren die zich met een relatief veel hogere snelheid rijd of zich in een groep GSM's ( van politie ) beweegt in een bepaald gebied.

Het is nu al mogelijk om GSM's uit te peilen in een GSM netwerk. Dit is in een eerder topic op dit forum ook al eens een keer ter sprake gekomen.

( terwijl ik dit zo schrijf, krijg ik wel een erg big brother is watching you gevoel. )
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #84 Gepost op: 27 oktober 2011, 18:39:22
Op strategische punten in het wegdek spikestrips inbouw. Met een druk op de knop schieten ze omhoog (over de volledige breedte van de weg) en worden de banden van de vluchtauto geperforeerd. Direct daarna zakken ze weer in het wegdek en kunnen andere voertuigen er zonder kleerscheuren overheen.

Zoiets, maar dan fraaier 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #85 Gepost op: 27 oktober 2011, 18:54:40
<advocaat van de duivel  >:D en knuppel in hoenderhok modus aan>
Investeren in de opsporing en in tegenhoud-methodes zodat we niet met achterlijke snelheden achter verdachten aan hoeven te rijden, met alle gevaren van dien...
<en modus weer terug op normaal>


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #86 Gepost op: 27 oktober 2011, 20:46:13
Op strategische punten in het wegdek spikestrips inbouw. Met een druk op de knop schieten ze omhoog (over de volledige breedte van de weg) en worden de banden van de vluchtauto geperforeerd. Direct daarna zakken ze weer in het wegdek en kunnen andere voertuigen er zonder kleerscheuren overheen.

Zoiets, maar dan fraaier 8)


Ňf (maar dit helpt dan alleen tegen benzinedieven) je legt van zulke strips voor en achter elke pompplaats van een benzinestation  8). Tanken = spikes omhoog; betalen = spikes omlaag.

(Zouden runflat banden hier last van hebben?  >:D)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #87 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:37:21
Soort flash-bang kogel die de auto (motor mag ook), af laat slaan, ongeacht welke snelheid de auto rijdt. (rem+stuur blijft goed werken). Dan is het simpelweg zorgen voor een "leeg" stuk weg, kogel schieten, en zorgen dat er voldoende hardlopende agenten zijn. (de hondjes mogen ook klaar staan) ...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #88 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:39:57
Gezien de dingen die hiervoor zijn geschreven zijn er maar weinig col die met snelheden van ver boven de 200 km achter een verdachten hebben gereden.
Alles wat jullie hebben bedacht is er leuk. Maar waar het allemaal op neer komt is dat je verdachte zo snel als mogelijk aan de kant wil hebben, voordat hij /zij de NM of pk's van zijn voertuig kan gebruiken. Dus doe in elke DHV een paar sticks. Als het gaat om met hoge snelheden voertuige om te zetten dan wel in te boxen zal dit in mijn ogen moeten worden gedaan door een club die daar voor uit is gerust en in is geoefend.

Dit soort werk is niet voor iedereen weggelegd.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #89 Gepost op: 27 oktober 2011, 22:09:46
Bij alle mogelijkheden hoort een vakkundig en professionele training in mijn ogen, zowel voor het rijden als bijvoorbeeld de inzet van de stopsticks. :)