Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 54357 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #10 Gepost op: 11 september 2012, 11:35:45
Ik ben meer een voostander van den HULP! app: http://www.telegraaf.nl/digitaal/11119014/__HELP_-app_is_sneller_dan_112__.html

Met een druk op de knop word 112 gebeld en hulpverleners in de omgeving ontvangen een push-bericht op een smartphone (a la Hartveiligwonen).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #11 Gepost op: 11 september 2012, 12:08:38
Ik ben meer een voostander van den HULP! app: http://www.telegraaf.nl/digitaal/11119014/__HELP_-app_is_sneller_dan_112__.html

Met een druk op de knop word 112 gebeld en hulpverleners in de omgeving ontvangen een push-bericht op een smartphone (a la Hartveiligwonen).


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2012, 15:28:52
Ik ben meer een voostander van den HULP! app: http://www.telegraaf.nl/digitaal/11119014/__HELP_-app_is_sneller_dan_112__.html

Met een druk op de knop word 112 gebeld en hulpverleners in de omgeving ontvangen een push-bericht op een smartphone (a la Hartveiligwonen).

Mooie systemen maar ik merk wel wildgroei in diverse aanbieders. Ik mis een duidelijke regie-functie van de Overheid in deze. Wil je mensen meer zelfredzaam laten zijn dan zou 1 landelijke app. een goede oplossing zijn. Het zou dan ook niet moeten uitmaken waar in NL je op dat moment bent, EHBO verlenen kan je overal.  

Persoonlijk vindt ik wel dat een app. met GPS-functie veel vraagt van de accu van je GSM. Daar zou een verbetering in moeten zitten wil je dit verder doorvoeren.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #13 Gepost op: 11 september 2012, 15:54:09
De Help! app is niet alleen voor cardiale klachten maar voor elk soort letsel waarbij een ambulance nodig is. En dit is de enige app die ik heb kunnen vinden waar dit mee kan.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #14 Gepost op: 11 september 2012, 17:06:15
De Help! app is niet alleen voor cardiale klachten maar voor elk soort letsel waarbij een ambulance nodig is. En dit is de enige app die ik heb kunnen vinden waar dit mee kan.

Ik ken ze niet allemaal maar ik neem dat direct van je aan.

Toch jammer dat er niet 1 app is voor alles. Dat zou veel meer duidelijkheid geven voor de burger en hulpdiensten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #15 Gepost op: 11 september 2012, 18:31:09
Mooie systemen maar ik merk wel wildgroei in diverse aanbieders. Ik mis een duidelijke regie-functie van de Overheid in deze. Wil je mensen meer zelfredzaam laten zijn dan zou 1 landelijke app. een goede oplossing zijn. Het zou dan ook niet moeten uitmaken waar in NL je op dat moment bent, EHBO verlenen kan je overal.  

Persoonlijk vindt ik wel dat een app. met GPS-functie veel vraagt van de accu van je GSM. Daar zou een verbetering in moeten zitten wil je dit verder doorvoeren.

Bij de HELP App hoeft de GPS volgens mij niet altijd aan te staan. Ze gebruiken dan je netwerk locatie voor een globale bepaling voor oproepen. Als je zelf een oproep wilt doen kan je via de app volgens mij je GPS aan zetten voor een exacte bepaling. En als je reageert en wilt navigeren moet de GPS natuurlijk aan.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #16 Gepost op: 11 september 2012, 19:09:34
Ik heb eens zitten nadenken over die site,
het lijkt me dat er weinig allerts uit zullen gaan bij ongelukken e.d.
Degene die het ongeluk krijgt moet al in het bezit zijn van die kaart met het telefoon nummer,
hoeveel mensen zullen al zo een kaart hebben?
Ik denk nog niet zoveel, die kaart is een must om de hulpverleners op te roepen.
Zonder die kaart weet men niet dat het 10 cijferig nummer gebeld moet worden voor snelle hulp.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #17 Gepost op: 11 september 2012, 19:11:31
Bij de HELP App hoeft de GPS volgens mij niet altijd aan te staan. Ze gebruiken dan je netwerk locatie voor een globale bepaling voor oproepen. Als je zelf een oproep wilt doen kan je via de app volgens mij je GPS aan zetten voor een exacte bepaling. En als je reageert en wilt navigeren moet de GPS natuurlijk aan.

Remco

Is dat zo? Netwerkgegevens moeten dus van de providers afkomen. Mijn ervaring is dat die deze gegevens niet zomaar beschikbaar stellen. Ook kom je dan al gauw in de knoei met de privacy denk ik.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 12 september 2012, 00:13:38
Is dat zo? Netwerkgegevens moeten dus van de providers afkomen. Mijn ervaring is dat die deze gegevens niet zomaar beschikbaar stellen. Ook kom je dan al gauw in de knoei met de privacy denk ik.

Smartphones bepalen hun positie zelf aan de hand van de netwerken die ze ontvangen, zowel GSM/UMTS netwerken als WiFi netwerken.

GSM/UMTS: de basisstations sturen zelf signalen mee waar zij staan, aan de hand van die gegevens rekent je telefoon uit waar hij zelf is. Zo werkt bijvoorbeeld google maps op je telefoon ook als GPS uit staat. Het is dan alleen erg onnauwkeurig, je krijgt een circel van 100m waar je ergens in bent.

Google heeft tijdens het maken van streetview ook de locatie van alle wifi netwerken die ze ontvingen opgeslagen, en smartphones met android verzamelen die info ook steeds. Stel jij woont op de dorpstraat 12 en jou netwerk heet "Alexander draadloos" dan heeft google waarschijnlijk dat opgeslagen toen ze langsreden. Als mijn telefoon vervolgens ineens het netwerk alexander draadloos tegenkomt weet google dat ik waarschijnlijk in de dorpstraat thv. nr 12 ben..... Daar zijn nu dus wel leuke rechtzaken over bezig omdat het onduidelijk is of google dat had mogen opslaan tijdens het maken.
Maar ook android telefoons leveren zelf die gegevens aan google. Mooi voorbeeld was tijdens mijn vakantie. We hadden wifi in ons busje. Op een bepaalt moment zat ik in arizona op dat wifi met google latitude (soort locatie track dienst waardoor vrienden kunnen zien waar ik ben). Ik had ook GPS aan staan en dus heel goede locatie bepaling. Toen heeft mijn gsm naar google doorgestuurd "wifi netwerk het busje bevind zich hier in arizona." Zonder dat ik dat zelf merkte.  Maar een week later zat ik in Texas, had geen gsm ontvangst, gps stond uit. Ik kijk waar ik ben volgens google maps en die zegt "je bent in west arizona" want de enige bron voor info die hij had was wifi netwerken. En hij kon in the middle of nowhere natuurlijk alleen ons wifi uit het busje ontvangen. Hij dacht echter dat dat netwerk zich nogsteeds in arizona bevond. Hield er geen rekening mee dat ons netwerk rond reed......

Zo kan de help app dus ook een grove schatting van je locatie maken, tenminste dat doet de app niet, dat doet android. Google gebruikt dat voor meer diensten. Zoek met je smartphone naar pizzaria, en je krijgt als eerste resultaat de pizzaria om de hoek. Omdat hij weet waar je ongeveer bent. Pas als je echt wilt navigeren heb je je GPS functie nodig.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #19 Gepost op: 12 september 2012, 01:42:57
Heldere uitleg, bedankt daarvoor.

Mijn beeld bestond inderdaad uit dat het verzamelen van Google verboden was en dat ze hiervoor een flinke tik op de vingers had gehad. Mij is altijd verteld dat netwerkgegevens niet zomaar beschikbaar zijn om een locatie te bepalen.

Je praat overigens over Android maar werkt dit bij mijn Apple ook zo?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le