Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 54406 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 12 september 2012, 10:25:37
Google heeft op zijn kop gekregen inderdaad over de manier waarop ze de netwerk gegevens verzameld hebben. Ik dacht ook gelezen te hebben dat ze in een aantal landen de data hebben moeten wissen. Probleem was ook dat ze toen met de streetview wagens niet alleen keken "hoe heten de netwerken in deze straat." maar ook, welke data wordt er nu toevallig over verstuurd. Met als gevolg dat ze mogelijk bij onbeveiligde netwerken alles mee hebben kunnen lezen.

Dat omzeilen ze nu met de oplossing dat ze de gebruikers zelf de data laten verzamelen over de locatie van de wifi netwerken. Als je een android toestel voor het eerst opstart vraagt hij daar toestemming voor. In mijn tablet verwoorden ze het als: "Toestaan dat anonieme locatiegegevens worden verzonden naar Google. Ook toestaan dat apps bronnen zoals mobiele en wifi- netwerken gebruiken om de geschatte locatie te bepalen." Je kunt dat ook vrij eenvoudig aan en uit zetten in de instellingen van je toestel.

Apple producten zullen op  de zelfde manier werken via mobiele netwerken. Of apple ook de wifi netwerken gebruikt durf ik niet te zeggen. Wellicht als je google programma's gebruikt op je iphone wel.


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #21 Gepost op: 12 september 2012, 16:09:51
Ook ik heb de folder gekregen als opleider. Na een wat diepgaander onderzoek op de site van deze club kreeg ik meer en meer de indruk dat er gewoon een commercieel verhaal achter zit : Koop een card en....

Ook zag ik welke partijen achter deze club schuil gaan en dat had ik wel verwacht. Waarom doet men dat dan niet met de eigen organisatie?

Maar bovenal bekroop me een "eng" gevoel! Iets in de onderbuik!! Ik moet er namelijk niet aan denken dat dit operationeel wordt! Dan zou een lekenhulpverlener (en ik ga er daarbij maar even vanuit dat dat een adequaat getraind iemand is) naar en p.i. gezonden worden om de hulpverlening op te starten. Hoe gaat dat in de praktijk? Hoeveel sneller wordt dan de hulpverlening opgestart en bovenal; hoe is de kwaliteit van die hulpverlening? Een BHV'er of EHBO'er is in mijn ogen écht niet de persoon die in dit plaatje past. Waarom niet een dergelijk systeem opgetuigd voor SIGMA leden die wél adequaat zijn getraind voor (ook voor meervoudige letsels). Of kan een lekeneerstehulpverlener ook een prima triage draaien ? En wie zegt ons niet dat er dan lieden zijn die op zo'n systeem gaan kicken en daarmee levensgevaarlijke situaties gaan creëren die onze collega's op straat vervolgens weer mogen oplossen?

Ook de werking van zo een "meldkamer" doen mijn nekharen overeind gaan staan. Als ik het goed lees moet iemand die dan op straat bij bijv. een gewond kind komt eerst 112 bellen en daarna het nummer van de meldkamer? En die gaat dan weer ouders waarschuwen? Wat gaat hun reactie zijn? Als door een wesp gestoken zich naar de p.i. snellen met alle risico's en ellende van dien ? Ik moet er niet aan denken  dat dit buiten professionals om gebeurd!!!

Dit doet me dit denken aan het "ICE-virus" dat mensen aanraadde dit in hun telefoon te programmeren. Ook dat bleek een verhaal met een dubbele bodem.
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #22 Gepost op: 12 september 2012, 17:22:15
Ook ik heb de folder gekregen als opleider. Na een wat diepgaander onderzoek op de site van deze club kreeg ik meer en meer de indruk dat er gewoon een commercieel verhaal achter zit : Koop een card en....

Ook zag ik welke partijen achter deze club schuil gaan en dat had ik wel verwacht. Waarom doet men dat dan niet met de eigen organisatie?

Maar bovenal bekroop me een "eng" gevoel! Iets in de onderbuik!! Ik moet er namelijk niet aan denken dat dit operationeel wordt! Dan zou een lekenhulpverlener (en ik ga er daarbij maar even vanuit dat dat een adequaat getraind iemand is) naar en p.i. gezonden worden om de hulpverlening op te starten. Hoe gaat dat in de praktijk? Hoeveel sneller wordt dan de hulpverlening opgestart en bovenal; hoe is de kwaliteit van die hulpverlening? Een BHV'er of EHBO'er is in mijn ogen écht niet de persoon die in dit plaatje past. Waarom niet een dergelijk systeem opgetuigd voor SIGMA leden die wél adequaat zijn getraind voor (ook voor meervoudige letsels). Of kan een lekeneerstehulpverlener ook een prima triage draaien ? En wie zegt ons niet dat er dan lieden zijn die op zo'n systeem gaan kicken en daarmee levensgevaarlijke situaties gaan creëren die onze collega's op straat vervolgens weer mogen oplossen?

Ook de werking van zo een "meldkamer" doen mijn nekharen overeind gaan staan. Als ik het goed lees moet iemand die dan op straat bij bijv. een gewond kind komt eerst 112 bellen en daarna het nummer van de meldkamer? En die gaat dan weer ouders waarschuwen? Wat gaat hun reactie zijn? Als door een wesp gestoken zich naar de p.i. snellen met alle risico's en ellende van dien ? Ik moet er niet aan denken  dat dit buiten professionals om gebeurd!!!

Dit doet me dit denken aan het "ICE-virus" dat mensen aanraadde dit in hun telefoon te programmeren. Ook dat bleek een verhaal met een dubbele bodem.

Dat is ook een grote zorg. Je moet er niet aan denken dat in een gunstig geval tientallen goedbedoelde hulpverleners bij een incident aankomen. Dan is de chaos pas echt compleet ben ik bang. Er zitten hele goede bhv-ers/ehbo-ers tussen maar niet iedereen beschikt over de juiste kwaliteiten. Daarnaast is de nazorg bij de AED-alerts al een grote zorg laat staan als we "leken" nog meer inzetten bij andere/meervoudige letsels. Is de kans op meer mensen met PTSS niet enorm groot?

Overigens waren/zijn er in het land al proeven met de zogenaamde flex-Sigma. Kleine groepen mensen uit het Sigma-team die snel inzetbaar zijn bij ongevallen en/of situaties met meerdere slachtoffers. Mogelijk ligt hier een betere kans om snel deskundige EHBO ter plaatse te krijgen naast de ambulancediensten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #23 Gepost op: 12 september 2012, 21:45:41
Komt bij dit soort initiatieven, uitgezonderd voor reanimaties, geen aangetoonde meerwaarde hebben. Kan je dus beter concentreren op één landelijk dekkend AED-alert en daar het geld aan spenderen. Iedere euro kan immers maar één keer uitgegeven worden.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #24 Gepost op: 13 september 2012, 12:41:39
Komt bij dit soort initiatieven, uitgezonderd voor reanimaties, geen aangetoonde meerwaarde hebben. Kan je dus beter concentreren op één landelijk dekkend AED-alert en daar het geld aan spenderen. Iedere euro kan immers maar één keer uitgegeven worden.

+1.

Ik ken meer dan genoeg fantastische EHBO'ers die prioriteiten kunnen stellen en meervoudige letsels kunnen behandelen.
Maar er zijn er ook voldoende (bijvoorbeeld de BHV'er die 1x per jaar een paar uur op herhaling gaat of de EHBO'er die de koffie belangrijker vindt dan de lessen) die zichzelf heel wat vinden. Of de EHBO'er die last heeft van tunnelvisie, schrikt van een open botbreuk, geen idee heeft wat er nog meer kan gebeuren bij een ongeval, etc.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #25 Gepost op: 13 september 2012, 12:50:03
Helemaal mee eens!! Het AED-Alert is zo'n initiatief waarvan ik warm word. Géén commerciële instelling maar puur hulpverlenend. Je maakt zelf de keuze of je ermee in zee gaat of niet maar kan me wel voorstellen dat niet iedereen overziet wat de gevolgen kunnen zijn!!

Afgelopen jaar heb ik nog een cursist mogen begeleiden die ongewild betrokken raakte bij een kindereanimatie. Die man was emotioneel over de afloop maar daarnaast zó gelukkig om het feit dat hij IETS had kunnen doen in plaats van NIETS. En hij had hier dus niet om gevraagd, laat staan zich voor aangemeld.

Alle professionele hulpverleners kennen de omstandigheden die we op straat kunnen aantreffen en zelfs wij hebben daar soms best last van. Terecht dat we ons af dienen te vragen of dit domein voor een lekenhulpverlener bewust opgezocht moet worden!? Burgerhulpverlening mag best eens nader onder de loep genomen worden en wellicht is de tijd daarvoor gekomen maar naar mijn idee niet op deze manier.
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 13 september 2012, 16:22:33
De overheid mag zich best eens als regisseur gaan opwerpen voor al deze burger en commerciele initatieven die er ontplooid worden. In het kader van patientveiligheid gaan de RAV-en als het goed is harder aasn de slag met de veiligheid en de zorg die aan de (potentiele) patienten gegeven wordt. Ook de actie van BiZa mbt vergroten van zelfredzaamheid kunenn hand in hand gaan met de acties van het Oranje Kruis voor ''EHBO voor iedereen''. In plaats van elkaar beconcurreren en commerciele intiatieven -zoals eerder al genoemd- is samenwerking en afstemming van de in te zetten mensen en middelen ten bate van de (potentiele) patient het enige belangrijke doel.
Een landelijk AED burger netwerk, gevormd door plaatselijke initiatiefnemers die verplicht aangesloten moeten zijn bij het landelijke netwerk is een noodzaak voor de stabiliteit en betrouwbaarheid van het zorgsysteem. Ook RAV en Veiligheidsregio's moeten hier pro-actief in bezig gaan ipv met koudwatervrees aan de kant blijven staan zoals in sommige regio's nog het geval is.

Voor ehbo-bedrijfjes en stichtingen met onduidelijke doelen, belangen en het onvindbaar zijn van welke personen daarachter zitten heb ik een ongeneesbare allergie ontwikkeld, ik hoop velen met mij.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #27 Gepost op: 13 september 2012, 19:31:34
Het lijkt mij toch het veiligste als de MKA inschat of 'lekenhulp' gewenst is of niet. Inderdaad, a la AED alert. Als ik van mijn fiets flikker of tegen een boom parkeer heb ik geen behoefte aan een aantal goedbedoelende EHBO'ers die mij uit de auto willen gaan trekken voor een stabiele zijligging. Natuurlijk chargeer ik een beetje, maar je kan niet alles aan. Als cardio pleeg zou ik best aan een AED alert willen meewerken (mits die er in A'dam was), want reanimeren kan ik zo langzamerhand wel, maar ik wil toch zeker niet naar een HET worden gestuurd. Daar heb ik weinig meerwaarde en ook de training niet voor. EHBO en BHV zijn er (naast branddingetjes van de laatste) voor reanimeren en 'kleine ongevallen'. Natuurlijk loop je als EHBO'er of andersoortig hulpverlener niet weg bij een zwaar ongeval en doe je wat je kan, maar het is de vraag of je er actief heen moet.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #28 Gepost op: 13 september 2012, 19:43:29
Persoonlijk zou ik er wel actief heengaan.
Desnoods om kleinere verwondingen te verbinden of om een nek stabiel te houden door achterin plaats te nemen.
Zelf zie ik een kleine meerwaarde aan het geheel, je moet natuurlijk niet iemand uit een auto rukken om stabil te leggen , dan ben je verkeerd bezig.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #29 Gepost op: 4 januari 2013, 20:16:07
Het idee is prima, maar in hoeverre wordt dit een overlap met HartslagNu? dit gaat uiteraard alleen over (mogelijke) reanimaties maar dat zijn natuurlijk wel de dingen die het allermeest haast hebben.
Bij mijn weten werkt dit nu landelijk (of vergis ik me?).

Ik ben zelf nu ongeveer een jaar aangesloten bij HartslagNu (was eerst een provinciale voorloper) en heb nu net mijn eerste oproep gehad. Hoewel ik niet actief iets kon doen, werd mijn komst erg op prijs gesteld door de ambumedewerkers.

Overigens vind ik wel dat er hier ietwat badinerend over de EHBO'er wordt gedaan. Natuurlijk ruk je als EHBO'er niet een so uit een auto om hem stabiel te leggen....
De rol van de EHBO'er bij ongevallen is maar klein. Heb het nu toch al diverse keren meegemaakt; belangrijkste is inderdaad nek stabiel houden. In de praktijk heb je net uitgevraagd wat er gebeurd is en zorg je ervoor dat  het allemaal niet erger wordt; dan is de ambu er al. Aan verbinden kom je echt niet toe. Hooguit een gaasje tegen een wond houden.
Maar dat hoeft ook niet, vind ik. Als EHBO'er ben je niet voor het serieuzere verbandwerk. Belangrijkste is imo inschatten wat er aan de hand is, welke hulp er nodig is, adequaat alarmeren en de schade in afwachting van de profs zo beperkt mogelijk houden.
En verder blijft het toch bij huis-tuin-en-keuken-pleisterwerk.