Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 54354 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #30 Gepost op: 27 september 2013, 08:07:35
Alarmdienst gaat mensen werven
De SOS Alarm Hulpdienst wil de vierde hulpdienst worden naast politie, brandweer en ambulance www.helplevensredden.nl .De Landelijke SOS Alarm Hulpdienst gaat de komende maanden vrijwilligers werven die eerste hulp kunnen verlenen bij een ongeluk of andere calamiteit in hun directe omgeving. Als zich 20.000 hulpverleners hebben aangemeld, wil de hulpdienst daadwerkelijk van start gaan. Oud-schaatskampioen Hein Vergeer treedt op als ambassadeur van de organisatie.
lees verder


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #31 Gepost op: 27 september 2013, 09:39:48
Hele vreemde zaak, flink in het nieuws ook vandaag.
Na even op de site gekeken te hebben kom ik aardig wat rare verhalen tegen, bijvoorbeeld;
Citaat
Aangezien op dat moment basis informatie bekend is en verzonden naar de 3 bestaande hulpverleningskolommen wordt de desbetreffende informatie (d.m.v. een ICT koppeling / API) ingeschoten in de SOS ALARM systemen. Op het moment dat het reguliere traject van de 112 meldkamer / de kolommen afgerond is vraagt de centralist of er een SOS ALARMcard aanwezig is. Indien dit van toepassing is verbindt de centralist de melder door met de SOS ALARMcentrale.
Kans lijkt me erg klein dat de meldkamer zich hier aan gaat wagen. Tevens gebeurt het vaak dat melder aan de lijn wordt gehouden tot er een hulpdienst ter plaatse is.
'Is er een SOS ALARMcard aanwezig meneer?'
'Euh, een wattes mevrouw? Het slachtoffer ligt onder een vrachtwagen, hoe moet ik weten of hij een sos kaart ding heeft'
'Maar ik moet dit echt weten meneer, zodat ik u kan doorverbinden naar de alarmcentrale!'
'Ik spreek nu toch met de alarmcentrale?'

Citaat
De politie geeft telefonisch de gegevens door op de SOS ALARMcard. Door het (beveiligd) intoetsen van deze informatie door de centralist checkt het systeem of er toestemming is. Indien van toepassing verschijnt in beeld van de meldkamer centralist van de politie de gegevens waarmee de politie via haar eigen procedures de dierbaren kan informeren.
De politie heeft op dit moment al genoeg mogelijkheden en systemen om op basis van ID vrienden en/of familie te traceren. Als je de moeite niet neemt een id te dragen, draag je al helemaal geen SOS ALARMcard.

Verder is er geloof ik iets mis met de CAPS-LOCK, het gebruik van hoofdletters gaat ook niet helemaal goed  ::)


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #32 Gepost op: 27 september 2013, 09:48:14
En daarbij is 20.000 vrijwilligers wel een hele grote fantasie, de meeste mensen zitten er niet op te wachten hulp te verlenen. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de BHV bij veel bedrijven is geregeld.
Ik vind het een nobel idee, maar iets zegt me dat ook dit weer een grote commerciële stunt is.
Zie ook http://www.sosalarm.nl/


helm

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 27 september 2013, 10:03:43
Antoine Janssen is daar al een paar jaar mee bezig en lijkt het niet van  de grond te kunnen krijgen. Dat is ook logisch want je moet betalen voor een kaart die je helemaal niet nodig hebt. Voor zover ik weet is er ook helemaal geen werkende alarmcentrale voor dit systeem.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 27 september 2013, 10:08:18
Citaat van: Dion link=msg=1204753 date=1380268094
En daarbij is 20.000 vrijwilligers wel een hele grote fantasie, de meeste mensen zitten er niet op te wachten hulp te verlenen. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de BHV bij veel bedrijven is geregeld.
Ik vind het een nobel idee, maar iets zegt me dat ook dit weer een grote commerciële stunt is.
Zie ook http://www.sosalarm.nl/

HartslagNU heeft volgens eigen zeggen al meer dan 40.000 vrijwilligers. Het is een stichting opgericht door een aantal RAV's. Waarom is het dan volgens jou een hele grote fantasie als een andere stichting 20.000 vrijwilligers wil werven?

Vrijwilligers die bij HartslagNU aangemeld zijn kunnen zich ook aanmelden bij SOS alarmhulpdienst, het zit heel wat beter in elkaar dan HartslagNU aangezien er veel meer waarborgen zijn en voldoende wijze mensen onbezoldigd advies geven.

Professionele hulpverleners in Nederland kunnen wel gaan janken, maar het is evident voor heel veel Nederlanders dat het gewoon een zootje is. Politie, brandweer en ambulancedienst mogen dankbaar zijn als vrijwilligers een handje komen helpen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 27 september 2013, 10:11:00
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204757 date=1380269023
Antoine Janssen is daar al een paar jaar mee bezig en lijkt het niet van  de grond te kunnen krijgen. Dat is ook logisch want je moet betalen voor een kaart die je helemaal niet nodig hebt. Voor zover ik weet is er ook helemaal geen werkende alarmcentrale voor dit systeem.

De 112-alarmcentrale werkt toch?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #36 Gepost op: 27 september 2013, 10:13:12
Citaat van: 024 link=msg=1204758 date=1380269298
HartslagNU heeft volgens eigen zeggen al meer dan 40.000 vrijwilligers. Het is een stichting opgericht door een aantal RAV's. Waarom is het dan volgens jou een hele grote fantasie als een andere stichting 20.000 vrijwilligers wil werven?

Vrijwilligers die bij HartslagNU aangemeld zijn kunnen zich ook aanmelden bij SOS alarmhulpdienst, het zit heel wat beter in elkaar dan HartslagNU aangezien er veel meer waarborgen zijn en voldoende wijze mensen onbezoldigd advies geven.

Professionele hulpverleners in Nederland kunnen wel gaan janken, maar het is evident voor heel veel Nederlanders dat het gewoon een zootje is. Politie, brandweer en ambulancedienst mogen dankbaar zijn als vrijwilligers een handje komen helpen.

Het was mooi geweest als dit iniatief vanuit bijvoorbeeld het rode kruis was georganiseerd. Wellicht in de vorm van community first responders. Zie ook het topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63783.msg1204668#msg1204668

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 27 september 2013, 10:17:33
Citaat van: RemRoof link=msg=1204760 date=1380269592
Het was mooi geweest als dit iniatief vanuit bijvoorbeeld het rode kruis was georganiseerd. Wellicht in de vorm van community first responders. Zie ook het topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63783.msg1204668#msg1204668

RemRoof

Omdat het Nederlandse Rode Kruis zich anders opstelt dan ze doen in heel veel andere landen. Het Nederlandse Rode Kruis is een echte polderorganisatie. Ze varen geen eigen, onafhankelijke koers maar ze ouwehoeren een beetje met iedereen mee om consensus te bereiken (met de hartstichting, het oranje kruis, overheid, etc.).

Als zij de kans niet willen pakken dan is het prima als een ander het wel doet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #38 Gepost op: 27 september 2013, 10:33:41
Citaat van: 024 link=msg=1204761 date=1380269853
Omdat het Nederlandse Rode Kruis zich anders opstelt dan ze doen in heel veel andere landen. Het Nederlandse Rode Kruis is een echte polderorganisatie. Ze varen geen eigen, onafhankelijke koers maar ze ouwehoeren een beetje met iedereen mee om consensus te bereiken (met de hartstichting, het oranje kruis, overheid, etc.).

Als zij de kans niet willen pakken dan is het prima als een ander het wel doet.

Ik ken het kruis al heel lang... en kan alleen maar zeggen dat je gelijk hebt. Maar ik vind het jammer. Ik had graag een rode kruis gezien dat in de hulpverlening net zo gepositioneerd is als in de buurlanden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 27 september 2013, 10:48:47
Citaat van: RemRoof link=msg=1204765 date=1380270821
Ik ken het kruis al heel lang... en kan alleen maar zeggen dat je gelijk hebt. Maar ik vind het jammer. Ik had graag een rode kruis gezien dat in de hulpverlening net zo gepositioneerd is als in de buurlanden.

RemRoof

Dat ben ik helemaal met je eens, je verwijzing naar het topic "reanimatie door brandweer in verpleegtehuizen" toont ook aan dat het Rode Kruis nooit het lef heeft gehad om haar eigen vrijwilligers (met name de SIGMA) beter te positioneren.

Het is heel Hollands om met iedereen om tafel te gaan zitten of desnoods het bed in te kruipen. Ik houd daar niet zo van, het is beter om samen te werken waar het mogelijk is en desnoods een ander een flink in de kont te bijten.

Het Rode Kruis had in Nederland al lang kunnen bereiken dat ze zelf met voertuigen uitrukken naar ongevallen om eerste hulp te verlenen. De RAV's zullen het misschien niet in dank afnemen maar het Rode Kruis is er voor mensen in nood, niet om vriendjes te blijven met iedere bestuurder of leuterclub.