Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 54344 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 27 september 2013, 12:48:40
Citaat van: 024 link=msg=1204803 date=1380278012
Vermoedelijk probeer je mij iets duidelijk te maken? Als ik mijn citaat goed lees staat er "als de brandweer een slachtoffer uit de woning haalt kan een burger eerste hulp verlenen."

Is dat nodig? De brandweer haalt iemand uit een brandende woning, en vervolgens gaat een burgerhulpverlener eerste hulp verlenen. Nee dat is niet nodig, dat doen wij als brandweer op dat moment. Handen genoeg voor, aangezien wij toch opschalen met slachtoffers in de woning. Vaak wil de ambulancedienst toch ook weten hoe wij iemand hebben aangetroffen in de woning.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 27 september 2013, 12:50:10
Citaat van: Red link=msg=1204805 date=1380278439
In andere topics ben je heel stellig in je mening over de inzet van burgers in een woning waar gereanimeerd wordt. Ik vind het bijzonder dat je het hier kennelijk geen enkel probleem vind om gealarmeerd te worden. Je noemt als voorbeeld een brand, maar deze app wordt ook gebruikt voor andere meldingen, ook! voor reanimaties.

Bovendien lees ik op de site het volgende:Oftewel, als de brandweer er al is dan mag oma hoogstens met een thermoskan koffie en thee rond....

Ik lees nergens op de site dat men niet inzet op reanimaties in woningen. Bovendien heb ik net de registratiepagina gekeken, en ook met fictieve cijfers kan ik me daar volgens mij prima registreren. Of en hoe dit geverifieerd wordt vind ik nergens terug, en ook dat was iets wat je in andere topics hevig bekritiseerde. ;)

Dat klopt in andere topics ben ik heel stellig over het betreden van woningen, iets wat al opmerkelijk is omdat het logischer zou zijn als politiemensen daar kritischer tegenover zouden staan echter doen ze dat niet omdat je dan tegen de heilige huisjes van vriendjes aantrapt of moet erkennen dat het zonder toestemming van de bewoner een woning betreden een strafbaar feit is. In praktijk een strafbaar feit waar de politieman met AED onder de arm bij staat te kijken.

Als je nergens op de site kunt lezen dat men burgers inzet bij reanimaties in woningen stelt het al dat er ook nergens dat ze wel ingezet gaan worden in de woningen.

Er zijn zoveel redenen om dit initiatief alle ruimte te geven omdat het evident is dat de huidige hulpdiensten niet meer kunnen waarmaken wat ze proberen te garanderen, het is niet onwaarschijnlijk dat het in de toekomst nog slechter gaat worden.

We hebben het al via de media mogen vernemen dat er ambulancebazen zijn die rustig verkondigen dat het wonen in de provincie op eigen risico is. Het is dan een goede zorg dat de burgers in die gebieden dan zelf maar iets organiseren om het eigen risico aanvaardbaar te maken.

Als we het dan over eigen risico hebben, de zorgverzekering kent ook een eigen risico. Dit jaar is het nog 350 euro, volgend jaar 360 euro. We kunnen elkaar wel voor de gek houden dat we het allemaal zo goed geregeld hebben in Nederland. De realiteit is dat sommige mensen na een kleine aanrijding beter af zijn als een goede EHBO-er ze een verbandje om de knie draait dan er een ambulance komt om ze even naar het ziekenhuis te brengen. Het ritje naar het ziekenhuis of het verbandje van de ambulancebroeder kan er voor zorgen dat iemand een rekening krijgt van 360 euro, voor een steeds grotere groep Nederlanders is dat een groot probleem.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #52 Gepost op: 27 september 2013, 12:52:50
Citaat van: 024 link=msg=1204811 date=1380279010
Als je nergens op de site kunt lezen dat men burgers inzet bij reanimaties in woningen stelt het al dat er ook nergens dat ze wel ingezet gaan worden in de woningen.
Citaat van: Red link=msg=1204809 date=1380278852
De site is wat onduidelijk, het is namelijk wat zoeken, maar ze dragen het zelfs aan als voorbeeld...

Voorbeeld 4
Uw kinderen, partner, familie, vrienden zijn thuis terwijl u  op het werk bent. Doordat bedrijven en eerste-hulpverleners
zich registreren als SOS ALARM Hulpverlener kunnen zij gealarmeerd worden  om uw dierbaren eerste hulp te verlenen tot de politie, brandweer, ambulance gearriveerd zijn. Daarnaast wordt u geïnformeerd als een van uw dierbaren betrokken raakt bij een calamiteit, omdat zij de SOS ALARMcard dragen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 27 september 2013, 12:55:17
Citaat van: Peter71 link=msg=1204810 date=1380278920
Is dat nodig? De brandweer haalt iemand uit een brandende woning, en vervolgens gaat een burgerhulpverlener eerste hulp verlenen. Nee dat is niet nodig, dat doen wij als brandweer op dat moment. Handen genoeg voor, aangezien wij toch opschalen met slachtoffers in de woning. Vaak wil de ambulancedienst toch ook weten hoe wij iemand hebben aangetroffen in de woning.

Je kunt als brandweerman niet beter hulp verlenen dan een burger het kan met een EHBO diploma. Ik ben burger en belastingbetaler. Ik ben toevallig een burger die helemaal klaar is met het geouwehoer met mijn belastingcenten.

Ik heb afgelopen jaar meer dan 1.5 ton aan belasting (incl. rijkentoeslag en zorgpremie) mogen betalen terwijl ik niets merk dat er iets wordt ondernomen om te bezuinigen. Het enige dat ik merk is dat nog meer belasting moet gaan betalen en men de buitenlanddekking uit het basispakket wil slopen, waardoor ik gedwongen ben zorgpremie te betalen maar zelf mijn zorg moet betalen of er een verzekering voor af moet sluiten.

Ik denk daarom dat de tijd voorbij is dat bijvoorbeeld brandweermannen of politiemannen nog steeds menen dat ze hun domeintjes kun claimen op kosten van de belastingbetaler terwijl er voldoende belastingbetalers gratis hetzelfde werk kunnen doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 27 september 2013, 12:58:24
Citaat van: Red link=msg=1204812 date=1380279170


Als iemand een kaart aanschaft waardoor ze weten dat andere burgers eerste hulp kunnen gaan verlenen in je woning heb je al toestemming gegeven, immers als je niet wilt dat er vreemden in je woning komen schaf je die kaart niet aan.

Dat is toch iets andere koek dan bijvoorbeeld HartslagNU waarbij je de ambulance belt en het halve dorp, de brandweer en en politie ongevraagd en zonder toestemming je hut komt binnen sloffen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 27 september 2013, 13:01:50
Citaat van: 024 link=msg=1204813 date=1380279317
Je kunt als brandweerman niet beter hulp verlenen dan een burger het kan met een EHBO diploma. Ik ben burger en belastingbetaler. Ik ben toevallig een burger die helemaal klaar is met het geouwehoer met mijn belastingcenten.

Ik heb afgelopen jaar meer dan 1.5 ton aan belasting (incl. rijkentoeslag en zorgpremie) mogen betalen terwijl ik niets merk dat er iets wordt ondernomen om te bezuinigen. Het enige dat ik merk is dat nog meer belasting moet gaan betalen en men de buitenlanddekking uit het basispakket wil slopen, waardoor ik gedwongen ben zorgpremie te betalen maar zelf mijn zorg moet betalen of er een verzekering voor af moet sluiten.

Ik denk daarom dat de tijd voorbij is dat bijvoorbeeld brandweermannen of politiemannen nog steeds menen dat ze hun domeintjes kun claimen op kosten van de belastingbetaler terwijl er voldoende belastingbetalers gratis hetzelfde werk kunnen doen.
Wij claimen niks, wij zijn als professioneel hulpverlener op dat moment met een slachtoffer bezig. Dus nogmaals, waarom zou een burgerhulpverlener het dan van ons over moeten nemen? Nergens zeg ik dat wij beter eerste hulp kunnen verlenen dan die burger met EHBO-diploma. Ik zou als burger blij zijn als ik zou zien dat mede dankzij mijn belastingcentjes een goede hulpverlening aan het werk is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #56 Gepost op: 27 september 2013, 13:02:11
Er staat nergens dat deze hulpverlening slechts is voor mensen die "lid zijn van de club" Je verdraait nu het voorbeeld om je gelijk te krijgen.
Citaat
Voorbeeld 4
Uw kinderen, partner, familie, vrienden zijn thuis terwijl u  op het werk bent. Doordat bedrijven en eerste-hulpverleners
zich registreren als SOS ALARM Hulpverlener kunnen zij gealarmeerd worden  om uw dierbaren eerste hulp te verlenen tot de politie, brandweer, ambulance gearriveerd zijn. Daarnaast wordt u geïnformeerd als een van uw dierbaren betrokken raakt bij een calamiteit, omdat zij de SOS ALARMcard dragen.
Het enige verschil zit hem erin dat je naderhand sneller geïnformeerd wordt als een van je dierbaren slachtoffer is geworden omdat je die kaart draagt. Het laatste zinnetje kan je in het voorbeeld weglaten, dat is leuk voor achteraf maar staat los van de oorspronkelijke hulpverleningsinzet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 27 september 2013, 13:05:03
Citaat van: Red link=msg=1204818 date=1380279731
Er staat nergens dat deze hulpverlening slechts is voor mensen die "lid zijn van de club" Je verdraait nu het voorbeeld om je gelijk te krijgen. Het enige verschil zit hem erin dat je naderhand sneller geïnformeerd wordt als een van je dierbaren slachtoffer is geworden omdat je die kaart draagt. Het laatste zinnetje kan je in het voorbeeld weglaten, dat is leuk voor achteraf maar staat los van de oorspronkelijke hulpverleningsinzet.

Dan blijft het nog steeds zo dat ik het bezwaarlijk blijf vinden als men zonder toestemming de woning van een ander gaat betreden.

Echter kan het voor een politieman geen enkel bezwaar zijn om zich daar tegen te verzetten, als stichting Axira van de RAV's dit mag dan mag een andere stichting dat ook.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #58 Gepost op: 27 september 2013, 13:08:04
Juist....

Dus eigenlijk is ook deze sosalarmhulpdienst leuk bedacht, maar wordt het nog steeds belabberd uitgevoerd, fijn dat we dat met elkaar eens zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 27 september 2013, 13:12:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1204817 date=1380279710
Wij claimen niks, wij zijn als professioneel hulpverlener op dat moment met een slachtoffer bezig. Dus nogmaals, waarom zou een burgerhulpverlener het dan van ons over moeten nemen? Nergens zeg ik dat wij beter eerste hulp kunnen verlenen dan die burger met EHBO-diploma. Ik zou als burger blij zijn als ik zou zien dat mede dankzij mijn belastingcentjes een goede hulpverlening aan het werk is.

Klopt je bent in dienst van het volk. Je geeft het al aan dat jij geen betere eerste hulp kan verlenen dan een burger met EHBO-diploma.

Waarom moet je als burger dan blijer worden van de brandweerman die precies dezelfde goede hulpverlening geeft als de vrijwilliger?

Als brandweerman kan jij je weer voegen bij je collega's om te zorgen dat de brand verder wordt bestreden. In Nederland zijn ook veel gebieden afhankelijk van de vrijwillige brandweer, overdag is het in een aantal gebieden al zo dat de brandweer niet genoeg spuitgasten ter plaatste krijgt omdat de werkgevers van deze mensen geen toestemming geven voor brandweerinzet onder werktijd.

Wat is dan precies je probleem om koppig te stellen dat dit ongewenst of overbodig is?