Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 54514 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 27 september 2013, 13:16:53
Citaat van: Red link=msg=1204820 date=1380280084
Juist....

Dus eigenlijk is ook deze sosalarmhulpdienst leuk bedacht, maar wordt het nog steeds belabberd uitgevoerd, fijn dat we dat met elkaar eens zijn.

Vooral door het fenomeen wat je hier al ziet, ambtenaartjes die gaan steigeren en zich in de wiek geschoten voelen omdat er opeens een organisatie de aandacht van de media kaapt en men amper beseft dat er nogal wat mensen die hoge functies bekleden binnen brandweer, politie, wetenschap en bedrijfsleven betrokken zijn bij dit initiatief.

Op zich voldoende denkvermogen om zich niet te laten weerhouden van het realiseren van deze ambities door ambtenaartjes. Het hoeft ook niet als er binnen de politie- en brandweertop steun wordt gegeven. Opdracht is opdracht, ook voor de agent op straat of de brandweerman.

Ik hoop wel dat iedere EHBO-er en BHV-er zich gaat aanmelden, inclusief leden van Rode Kruis en EHBO-verenigingen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #61 Gepost op: 27 september 2013, 13:22:34
Fijn, de denigrerende/kleinerende toon "ambtenaartjes" ontbrak er nog aan. Waarvoor dank, al heb ik geen idee welk punt je hiermee probeert te maken, echt inhoudelijk vind ik je argumenten nu niet.

Ik ga slechts in op de opmerkelijke draai in je standpunt omtrent de inzet van burgers bij allerhande meldingen waaronder dus ook hulpverleningen in de beslotenheid van een woning.

Dat ik persoonlijk ook nog een mening heb staat mij vrij, als van hogerhand besloten wordt dat dit gewenst is dan ben ik de laatste die er moeilijk over doet. Echter, een kritische kanttekening plaatsen is niet verboden, misschien opent dat wat ogen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 27 september 2013, 13:23:05
Citaat van: 024 link=msg=1204822 date=1380280339
Klopt je bent in dienst van het volk. Je geeft het al aan dat jij geen betere eerste hulp kan verlenen dan een burger met EHBO-diploma.

Waarom moet je als burger dan blijer worden van de brandweerman die precies dezelfde goede hulpverlening geeft als de vrijwilliger?

Als brandweerman kan jij je weer voegen bij je collega's om te zorgen dat de brand verder wordt bestreden. In Nederland zijn ook veel gebieden afhankelijk van de vrijwillige brandweer, overdag is het in een aantal gebieden al zo dat de brandweer niet genoeg spuitgasten ter plaatste krijgt omdat de werkgevers van deze mensen geen toestemming geven voor brandweerinzet onder werktijd.

Wat is dan precies je probleem om koppig te stellen dat dit ongewenst of overbodig is?
Als ik samen met mijn maatje bezig ben met eerste hulp aan een slachtoffer hoef ik mij geen zorgen te maken over de brandbestrijding. Die brand gaat echt wel uit, daar zorgen mijn collega's voor. Dus nogmaals, waarom zou ik die eerste hulp uit moeten besteden aan een burger hulpverlener? Zeker als ik misschien wel belangrijke informatie heb voor de ambulancedienst.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #63 Gepost op: 27 september 2013, 13:25:11
Wat ik me afvraag is hoe weet ik dat het iemand is met kennis. Iedereen kan zich aanmelden betekend dit dan ook dat iedereen elke melding aan kan? Hoe wordt kennis en kunden gewaarborgd? Als ik (lees de brandweer) een slachtoffer overdraag naar een burger hoop ik echt van ganserharte dat het naar iemand als 024 of expert is. Maar die zeker heid heb ik niet. Er zijn ook andere soorten mensen die wel willen helpen maar dat niet kunnen (geen kennis). Wie is de eindverantwoordelijke in die gevallen?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 27 september 2013, 13:32:50
Citaat van: Red link=msg=1204827 date=1380280954
Fijn, de denigrerende/kleinerende toon "ambtenaartjes" ontbrak er nog aan. Waarvoor dank, al heb ik geen idee welk punt je hiermee probeert te maken, echt inhoudelijk vind ik je argumenten nu niet.

Ik ga slechts in op de opmerkelijke draai in je standpunt omtrent de inzet van burgers bij allerhande meldingen waaronder dus ook hulpverleningen in de beslotenheid van een woning.

Dat ik persoonlijk ook nog een mening heb staat mij vrij, als van hogerhand besloten wordt dat dit gewenst is dan ben ik de laatste die er moeilijk over doet. Echter, een kritische kanttekening plaatsen is niet verboden, misschien opent dat wat ogen.

Sorry, ambtenaren.

Het is geen opmerkelijke draai, zoals ik al zei heb ik grote moeite met het zonder toestemming betreden van de woning. Echter is Nederland nog steeds een democratisch land en hebben we ambtenaren aangesteld die geacht worden om wetten te handhaven. Tot op heden hebben ze het allemaal laten gebeuren waardoor het voor iedereen duidelijk is geworden dat het gewoon kan en mag, daarnaast roept de regering het volk om te participeren (de handen uit de mouwen te steken en bij te dragen aan de maatschappij).

Dit initiatief voldoet daarom aan de wensen van het volk waarbij het prettig is als de reguliere hulpdiensten de vrijwilligers net zo knuffelen als ze al deden met de burgerhulpverleners die via HartslagNU als gelijkwaardige collega's uitrukken en hulp verlenen.

Het grote verschil is dat burgers via SOS alarm veel meer kunnen dan een beetje reanimeren en sjouwen met de AED. Ik weet namelijk zeker dat er binnen het rode kruis en EHBO verenigingen genoeg leden zijn die beter eerste hulp kunnen verlenen dan de gemiddelde politieman of brandweerman. Het is doodzonde om ze op de bank te laten zitten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 27 september 2013, 13:42:28
Citaat van: riesbruins link=msg=1204829 date=1380281111
Wat ik me afvraag is hoe weet ik dat het iemand is met kennis. Iedereen kan zich aanmelden betekend dit dan ook dat iedereen elke melding aan kan? Hoe wordt kennis en kunden gewaarborgd? Als ik (lees de brandweer) een slachtoffer overdraag naar een burger hoop ik echt van ganserharte dat het naar iemand als 024 of expert is. Maar die zeker heid heb ik niet. Er zijn ook andere soorten mensen die wel willen helpen maar dat niet kunnen (geen kennis). Wie is de eindverantwoordelijke in die gevallen?

Ik zal mij er niet voor aanmelden als vrijwilliger omdat het voor een arts niet mogelijk is om een oproep te negeren in je vrije tijd zodra je weet dat er iemand in levensgevaar verkeert.

Ik heb zelf gemerkt dat het in Nederland voor een arts ook niet goed mogelijk is om buiten op straat eerste hulp te verlenen. Ik ben zo dom geweest om het wel te doen, maar het heeft mij veel gedoe opgeleverd, zelfs achteraf.

Tijdens de hulpverlening waarbij ik als eerste aanwezig was heeft een politieman een poging ondernomen om mij te laten vertrekken omdat de ambulancedienst er was. Betrof een zeer ernstig ongeval waarbij er geen tweede ambulance beschikbaar was. Ik weigerde dat waarna ik gesommeerd werd om te vertrekken. De ambulanceverpleegkundige die mij helemaal niet kende was de doorslaggevende factor dat de diender gas terug nam.

Later heb ik nog wat geleuter mogen meemaken, soms via via en een aantal keren omdat een halve zool van de ambulancedienst verhaal kwam halen. Het kwam er ongeveer op neer dat de zorg voor een gewonde exclusief voor de ambulancedienst is. De verpleegkundige werkt onder eindverantwoordelijkheid van een bedrijfsarts (zonder ATLS opleiding) de dienst uitmaakt en de broeder mij (bevoegd en bekwaam chirurg (atls) moet negeren.

Je kan zeker niet zeggen dat de professionele hulpverleners gelukkig zijn met een arts zoals Expert of mij die in burgerkleding toevallig aanwezig zijn bij een ongeval.

Een brandweerman is ook gewoon een burger met een EHBO diploma (vaak gaat het zelfs om een afgeslankte versie van een EHBO diploma). Een slachtoffer is beter af als een burger met een volwaardig EHBO diploma de eerste hulp zal verlenen.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #66 Gepost op: 27 september 2013, 13:56:20
Citaat van: 024 link=msg=1204833 date=1380282148
Ik zal mij er niet voor aanmelden als vrijwilliger omdat het voor een arts niet mogelijk is om een oproep te negeren in je vrije tijd zodra je weet dat er iemand in levensgevaar verkeert.

Ik heb zelf gemerkt dat het in Nederland voor een arts ook niet goed mogelijk is om buiten op straat eerste hulp te verlenen. Ik ben zo dom geweest om het wel te doen, maar het heeft mij veel gedoe opgeleverd, zelfs achteraf.

Tijdens de hulpverlening waarbij ik als eerste aanwezig was heeft een politieman een poging ondernomen om mij te laten vertrekken omdat de ambulancedienst er was. Betrof een zeer ernstig ongeval waarbij er geen tweede ambulance beschikbaar was. Ik weigerde dat waarna ik gesommeerd werd om te vertrekken. De ambulanceverpleegkundige die mij helemaal niet kende was de doorslaggevende factor dat de diender gas terug nam.

Later heb ik nog wat geleuter mogen meemaken, soms via via en een aantal keren omdat een halve zool van de ambulancedienst verhaal kwam halen. Het kwam er ongeveer op neer dat de zorg voor een gewonde exclusief voor de ambulancedienst is. De verpleegkundige werkt onder eindverantwoordelijkheid van een bedrijfsarts (zonder ATLS opleiding) de dienst uitmaakt en de broeder mij (bevoegd en bekwaam chirurg (atls) moet negeren.

Je kan zeker niet zeggen dat de professionele hulpverleners gelukkig zijn met een arts zoals Expert of mij die in burgerkleding toevallig aanwezig zijn bij een ongeval.

Een brandweerman is ook gewoon een burger met een EHBO diploma (vaak gaat het zelfs om een afgeslankte versie van een EHBO diploma). Een slachtoffer is beter af als een burger met een volwaardig EHBO diploma de eerste hulp zal verlenen.

Citaat
Je kan zeker niet zeggen dat de professionele hulpverleners gelukkig zijn met een arts zoals Expert of mij die in burgerkleding toevallig aanwezig zijn bij een ongeval.
Bedoelde niet de hulpverlener maar het slachtoffer die krijg zeer veel kennis en kunde op dat moment.  Ik kan alleen over mezelf spreken maar als ik met een slachtoffer bezig ben en iemand zegt ik ben arts dan mag hij/zij het gelijk overnemen.

Van een brandweerman weet ik zeker dat hij bij geschoold wordt op levensreddende handelingen. Van de burger die op zo'n oproep afkomt weet ik dat niet zeker. Dus vandaar de vraag over het borgen van kennis.

Citaat
Een brandweerman is ook gewoon een burger met een EHBO diploma (vaak gaat het zelfs om een afgeslankte versie van een EHBO diploma). Een slachtoffer is beter af als een burger met een volwaardig EHBO diploma de eerste hulp zal verlenen.
De meerwaarde van een EHBO diploma tov wat een brandweerman weet/kan is het aanleggen van een verbandje (ik weet het dit is heel zwart/wit). De brandweer doet aan levensreddend handelen en niet meer. De brandweer mag daarin tegen wel O2 toedienen in overleg met de ambu en een burger niet. Ik denk dus niet dat je kan hard kan stellen dat een slachtoffer beter af is als iemand een volwaardig EHBO diploma heeft....

Maar overeind blijft nog steeds de vraag wie is verantwoordelijk als het verkeerd gaat of er fouten gemaakt worden door de gealarmeerde burger? Zeker als ik het slachtoffer heb overgedragen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 27 september 2013, 14:11:02
Citaat van: riesbruins link=msg=1204837 date=1380282980
Van een brandweerman weet ik zeker dat hij bij geschoold wordt op levensreddende handelingen. Van de burger die op zo'n oproep afkomt weet ik dat niet zeker. Dus vandaar de vraag over het borgen van kennis.

De meerwaarde van een EHBO diploma tov wat een brandweerman weet/kan is het aanleggen van een verbandje. De brandweer doet aan levensreddend handelen en niet meer. De brandweer mag daarin tegen wel O2 toedienen in overleg met de ambu en een burger niet. Ik denk dus niet dat je kan hard kan stellen dat een slachtoffer beter af is als iemand een volwaardig EHBO diploma heeft....

 Ik kan alleen over mezelf spreken maar als ik met een slachtoffer bezig ben en iemand zegt ik ben arts dan mag hij/zij het gelijk overnemen. Maar overeind blijft nog steeds de vraag wie is verantwoordelijk als het verkeerd gaat of er fouten gemaakt worden?

Begin dan eens als brandweer om het plan van aanpak met de noodzakelijke borgingen aangaande zuurstof toedienen door de brandweer online te zetten.

Overleg van de brandweer met een ambulancebaasje zegt helemaal niets. De kans is aanwezig dat als je het openbaar maakt de NVA direct begint te steigeren over de waanzin en onverantwoordelijk handelen.

Voorts wil ik graag weten waarom een burger dit niet zou mogen? Van wie mag dat niet?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #68 Gepost op: 27 september 2013, 14:16:02
Citaat van: 024 link=msg=1204844 date=1380283862
Begin dan eens als brandweer om het plan van aanpak met de noodzakelijke borgingen aangaande zuurstof toedienen door de brandweer online te zetten.

Daarbij geef ik, als EHBO'er, ook zuurstof in opdracht van de ambulanceverpleegkundige. Zelfs in burgerkleding.Is namelijk geen heel spannend kunstje :) Tuurlijk zit je met een stukje borging m.b.t. bekwaamheid. Maar een politieagent in uniform is ook geen garantie voor goede eerste hulp. Idem vooor een brandweerman.


RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 27 september 2013, 14:18:54
Citaat van: RemRoof link=msg=1204845 date=1380284162
Daarbij geef ik, als EHBO'er, ook zuurstof in opdracht van de ambulancebemanning. Zelfs in burgerkledin.Is namelijk geen heel spannend kunstje :) Tuurlijk zit je met een stukje borging m.b.t. bekwaamheid. Maar een politieagent in uniform is ook geen garantie voor goede eerste hulp. Idem vooor een brandweerman.


RemRoof

Het is hooguit leuk als de ambulancedienst de opdracht of goedkeuring geeft. Echter stelt het net zo veel voor als dat de Nederlandse Vereniging van Postzegelverzamelaars er goedkeuring aan geeft of de instructies geeft.

Ik ben toevallig iemand die roept dat het niet mag, echter doet het er niet toe.

Binnen de wetgeving mag iedereen dat doen, ook op eigen houtje en geheel naar eigen goeddunken. Ik ben bang dat de enige wettelijke verplichting is dat je de zuurstoffles op tijd moet laten keuren.