Veiligheidsregio en brandweer hebben zorgen over zelfredzaamheid ouderen

Auteur Topic: Veiligheidsregio en brandweer hebben zorgen over zelfredzaamheid ouderen  (gelezen 20741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Campagne ‘Wat doe je?’ van start
Veiligheidsregio Haaglanden richt zich op het vergroten van zelfredzaamheid

Op 22 mei start in de hele regio Haaglanden de campagne met de vragende titel ‘Wat doe je?’.  Op initiatief van de Veiligheidsregio Haaglanden hebben de regionale brandweer, het Rode Kruis en alle gemeenten in de regio de handen ineen geslagen om inwoners te stimuleren om hun kennis en vaardigheden op het gebied van veiligheid te vergroten en hen bewuster om te laten gaan met de risico’s in hun eigen omgeving.

Bij noodsituaties komen de hulpdiensten zo snel mogelijk, maar mensen zijn in de eerste minuten vaak op zichzelf aangewezen. Het is daarom belangrijk dat zij voldoende kennis en vaardigheden hebben om zichzelf en anderen te kunnen helpen.

Deze campagne stimuleert zelfredzaamheid bij noodsituaties
De campagne verwijst naar de website www.watdoeje.nl, waar behalve praktische tips over veiligheid en hoe te handelen bij ongelukken en andere noodsituaties, ook informatie te vinden is over de risico’s in de regio Haaglanden. Wat doe je helpt bij tientallen grote en kleine noodsituaties. Op de website www.watdoeje.nl staat in 4 stappen wat je kunt doen. En hoe je dat doet, inclusief handige tips, preventieve maatregelen en praktische cursussen. Alles met één doel: mocht er iets gebeuren in een gemeente in onze regio, dan kunnen inwoners zichzelf of anderen helpen.

Veiligheid vergroten!
“De ervaring leert dat veel mensen al helpen in noodsituaties. Maar hoe meer mensen weten wat zij op dat soort momenten moeten doen, hoe beter zij hulp kunnen bieden tot de hulpdiensten komen. En – als het een groot incident betreft – de hulpdiensten kunnen bijstaan. Als we dit potentieel onder burgers beter benutten en zelfs versterken, kunnen we de veiligheid vergroten”, aldus Esther Lieben, regionaal brandweercommandant.

Maatwerk voor regio Haaglanden
Naast de site www.watdoeje.nl, zijn ‘Wat doe je in nood?’-bijeenkomsten een belangrijk element in de campagne. De eerste bijeenkomst waarin bewoners en professionals in gesprek zullen gaan over de risico’s die in de wijk bestaan en hoe zij zich hierop voor kunnen bereiden is op 23 mei in Wateringen. Bij deze bijeenkomsten zijn onder meer de brandweer, politie en het Rode Kruis aanwezig.

Campagne succesvol in Amsterdam
De ‘Wat doe je?’ campagne komt voort uit een pilot die in de gemeente Amstelveen is uitgevoerd. De Veiligheidsregio Amsterdam - Amstelland en het ministerie van Binnenlandse Zaken hebben daar de ‘Wat doe je?’ campagne gelanceerd en getest. De campagne werkt stimulerend en heeft een duidelijk effect op de mate waarin burgers zich voorbereiden op een noodsituatie. Maar liefst 61% van de ondervraagden gaf aan zich beter voor te bereiden op een noodsituatie dan voor de campagne. De Veiligheidsregio Haaglanden heeft dit succesvolle concept overgenomen en regionaal doorvertaald, zodat het aansluit bij de gemeenten binnen de Veiligheidsregio.

http://www.vrh.nl/direct_naar/besloten_delen/formulier/persbericht/?PrsBerIdt=5188




StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat
   

De brandweer in Rotterdam maakt zich zorgen over het toenemend aantal ouderen die zichzelf niet kunnen redden bij een brand.


Aanleiding is de brand in wooncomplex Het Lichtpunt in Rotterdam-Lombardijen waarbij 200 bewoners moesten worden geëvacueerd. Daar zaten veel mensen bij die moeilijk vooruit kwamen.

Omdat ouderen langer thuis blijven wonen, komt de brandweer komt dit soort situaties steeds vaker tegen. Daarom komt er een gesprek met gemeenten, verhuurders en zorginstellingen om een oplossing te bedenken.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/17-04-2014/ouderen-kunnen-zichzelf-niet-redden-bij-brand


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: StevenQ link=msg=1259225 date=1397735763
http://www.rijnmond.nl/nieuws/17-04-2014/ouderen-kunnen-zichzelf-niet-redden-bij-brand

Dat is dezelfde regio die bij OMS een SIV sturen, een groene auto hebben om rookmelders te slijten en de nodige ts'en hebben wegbezuinigd. Schiet mij maar lek... :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: RemRoof link=msg=1259247 date=1397741507
Dat is dezelfde regio die bij OMS een SIV sturen, een groene auto hebben om rookmelders te slijten en de nodige ts'en hebben wegbezuinigd. Schiet mij maar lek... :-X

hoe kom je erbij dat er bij een OMS standaard een SIV gestuurd word?

want dat is zeker niet zo, in sommige gebieden is niet eens een SIV(ik geloof dat er in heel de VRR 3 of 4 zijn)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dit is niet iets wat alleen in Rotterdam afspeelt, maar uiteindelijk voor het gehele land geld. Ouderen blijven steeds langer zelfstandig thuis wonen, wat op zich mooi is. Maar waar je wel aandacht voor moet zullen hebben.
Die mensen kunnen zich niet snel genoeg zelf in veiligheid brengen, vaak bestaat de hulp enkel uit een thuiszorghulp die 1x of 2x per dag bij een bejaarde langs komt om die te verzorgen en de medicijnen helpen te geven. En iemand die even een stofzuiger door de woning trekt, en dat is het dan.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=n4GC6_y4xXY#ws
'Ouderen kunnen zichzelf niet redden bij brand'
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 17 apr. 2014
Citaat
De brandweer in Rotterdam maakt zich zorgen over het toenemend aantal ouderen die zichzelf niet kunnen redden bij een brand

zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83426.0
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het grootste probleem wordt gevormd door de rook die zich zeer snel kan verspreiden over een groot volume.
Zolang het kennelijk niet haalbaar is om brand, de veroorzaker van de rook, te voorkomen moet men zich concentreren op het tegengaan van de verspreiding van rook. Daartoe zijn in de loop der tijd de nodige bouwkundige toepassingen voor ontwikkeld.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dit verhaal gaat niet alleen over bouwkundige zaken. Veel van dit soort flats zijn keurig gecompartimenteerd. De gangen/vleugels zijn compartimenten, de woningen van de mensen sub-compartimenten.Maar dit verhaal gaat ook over een groot deel aan organisatorische problemen. In het filmpje wordt duidelijk verteld over dat in de flat bewoners waren die bedlegerig zijn. Die mensen zijn dus totaal niet instaat om zich zelf te redden. Feit is dat er qua verzorging en BHV het in erg veel gevallen te wensen over laat, en het een direct probleem voor de brandweer wordt op het moment dat er in dat soort flats brand uitbreekt. Je zult die mensen er wel uit moeten gaan halen.
Dat houdt in dat de brandweer fors zal moeten gaan opschalen om daar genoeg mensen voor te hebben, dat er zowel aan brandbestrijding kan worden gedaan, maar ook dat je een grootschalige evacuatie in gang kan gaan zetten


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: StevenQ link=msg=1259255 date=1397742878
hoe kom je erbij dat er bij een OMS standaard een SIV gestuurd word?

want dat is zeker niet zo, in sommige gebieden is niet eens een SIV(ik geloof dat er in heel de VRR 3 of 4 zijn)

Tuurlijk wordt er niet overal een SIV op af gestuurd, daar ben ik van op de hoogte. Mij gaat het er veel meer om dat er op macro-niveau niet nagedacht wordt. Als de landelijke politiek heeft besloten dat mensen langer thuis moeten wonen, zelfs tot en met ZorgZwaartePakket 4 (totaal niet zelfredzaam) vind ik het op zijn minst bijzonder dat de brandweer met haar beleid minder inzet op repressie maar vooral inzet op zelfredzaamheid (rookmeldertje, niet gelijk 6 man nodig bij brand etc.). Ik chargeer uiteraard en ben ook niet per definitie tegen een SIV. Maar de brandweer/veilgiheidsregio maakt nu zijn eigen beleid, ingegeven door bezuinigingen, zonder te kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Citaat van: RemRoof link=msg=1259809 date=1397898433
Tuurlijk wordt er niet overal een SIV op af gestuurd, daar ben ik van op de hoogte. Mij gaat het er veel meer om dat er op macro-niveau niet nagedacht wordt. Als de landelijke politiek heeft besloten dat mensen langer thuis moeten wonen, zelfs tot en met ZorgZwaartePakket 4 (totaal niet zelfredzaam) vind ik het op zijn minst bijzonder dat de brandweer met haar beleid minder inzet op repressie maar vooral inzet op zelfredzaamheid (rookmeldertje, niet gelijk 6 man nodig bij brand etc.). Ik chargeer uiteraard en ben ook niet per definitie tegen een SIV. Maar de brandweer/veilgiheidsregio maakt nu zijn eigen beleid, ingegeven door bezuinigingen, zonder te kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen.

RemRoof

Vergelijkbaar met het beleid van de overheid om iedereen aan het werk te krijgen, dus subsidies op kinderopvang verhogen en vervolgens constateren dat het wel heel duur gaat worden. Vervolgens subsidies intrekken, gevolg, kinderopvang centra failliet, want een hoop mensen zorgen ervoor dat er 1 ouder weer thuis is voor de kids. Subsidies weg dus het loont niet meer om te blijven werken.
Nu ook weer de constatering dat zowel de zorginstellingen moeten bezuinigen, dus ouderen blijven langer thuis. Brandweer bezuinigd ook en gaat dus ook meer verantwoording bij de burgers/bedrijven leggen.
Puntje komt bij het paaltje, ouderen langer thuis, geen maatregelen genomen ter preventie, want wie doet dit voor de ouderen?
En vervolgens duurt het langer eer dat de brandweer komt en als je pech hebt ook de slagkracht. De gevolgen laten zich raden.

De overheid zou hier toch wat beter over na moeten denken, want de burgers en de mensen die in deze groepen werken (zorginstellingen, ouderen thuishulp, brandweer) zien dit natuurlijk al lang aankomen.  98uiye