Opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid /HTV-P

Auteur Topic: Opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid /HTV-P  (gelezen 19059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2013, 21:06:31
Deze opleiding is ook dit schooljaar gestart, daardoor zou het kunnen dat het nog redelijk onbekend bij de PA zelf. Wij krijgen op stages opdrachten die PA studenten ook krijgen. Er komt een 'reparatietijd' in het 2e lesjaar, waar wij bijv. het schietonderwijs en ook de rijopleiding zouden moeten inhalen.

Oke, het wordt al jaren geroepen dat HTV'ers een verkort traject krijgen op de politieacademie vandaar mijn reactie. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar als het aansluit op het huidige nieuwe onderwijs is dat ongetwijfeld een goede zaak. Scheelt de korpsen ook een hoop geld denk ik, een verkorting van 1 jaar op de politieopleiding. Mijn ervaring met HTV'ers die de politierichting doen is overigens goed, erg gemotiveerd gelukkig. Heb een keer een HTV-stagiair mee gehad 'op de auto' en spreek vaak met deze studenten tijdens voorlichtingen.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2013, 21:22:52
Klopt helemaal Maxx. Ik sluit mij aan bij Martijn want wij krijgen ook verschillende (praktijk)opdrachten die ze op de PA ook krijgen. En even op de vraag van Sylvester; was dat niet altijd al verplicht dan? Ons is verteld dat het altijd al verplicht is geweest.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2013, 21:27:56
was dat niet altijd al verplicht dan? Ons is verteld dat het altijd al verplicht is geweest.
Nee, ik ken genoeg boa's die geen HTV hebben.
=======
Opleidingseisen BOA’s
De laatste maanden wordt er in BOA-land veel gespeculeerd over de nieuwe circulaire en de hierbij behorende opleidingseisen. Hoewel nog niets zeker is, zal de huidige opleiding Handhaver Toezicht & Veiligheid (HTV) van invloed zijn op de opleidingseisen voor de BOA’s in de openbare ruimte, die nu onder Domein 1 vallen.

Dat van een BOA meer gevraagd mag worden dan de BOA opleiding en bij gebruik van geweldsmiddelen de Cursus RTGB is zeker niet onverstandig. Sterker nog, eigenlijk is het vreemd dat zwaardere opleidingseisen al niet veel eerder zijn vastgesteld. In het kader van meer opleidingseisen is het te hopen dat er vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid voldoende ruimte wordt gelaten voor handhavers die binnen een bepaald domein specifieke functie uitoefenen, zodat er gericht opgeleid kan blijven worden.

Hoewel er nog veel onduidelijk is, is wel expliciet aangegeven dat men wel nieuwe kaders wil vaststellen, maar de MBO opleiding HTV geen verplichte eis gaat worden voor de BOA.

Vooralsnog zullen we de officiële berichten moeten afwachten. Zou minister Opstelten op 15 november tijdens het BOA Congres ons al iets meer willen vertellen?
============
De HTV-Opleiding is niet verplicht om als handhaver in de openbare ruimte te kunnen werken.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #23 Gepost op: 8 januari 2013, 21:41:52
Nee, ik ken genoeg boa's die geen HTV hebben.
Dit zegt het tegenovergestelde.. Ik zal dit even bij ons op school laten zien, kijken wat ze er van zeggen! >:D


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #24 Gepost op: 8 januari 2013, 21:50:40
Klopt helemaal Maxx. Ik sluit mij aan bij Martijn want wij krijgen ook verschillende (praktijk)opdrachten die ze op de PA ook krijgen. En even op de vraag van Sylvester; was dat niet altijd al verplicht dan? Ons is verteld dat het altijd al verplicht is geweest.

Goede ontwikkeling dan! Nu alleen nog vacatures bij de politie natuurlijk want verder dan vrijwilliger kom je op dit moment helaas niet! Het is ook ontzettend rustig qua selectiekandidaten deze periode dat ik op school ben hierdoor.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2013, 21:58:24
Dit zegt het tegenovergestelde.. Ik zal dit even bij ons op school laten zien, kijken wat ze er van zeggen! >:D

Wat Sylvester aanhaalt zijn wettelijke eisen om als BOA aan de slag te mogen. Daarnaast kunnen werkgevers natuurlijk hun eigen eisen stellen en het zou mij niet verbazen als een afgeronde HTV-opleiding steeds vaker in vacatures te vinden zal zijn.
Senior GGP / Oost-Brabant


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2013, 17:25:39
Bedankt voor je antwoorden Martijn!

En is het zo dat je het eerste jaar echt helemaal overslaat, of krijg je een aangepast programma waardoor je uiteindelijk een jaar sneller klaar bent?
Tot slot nog de vraag: op welk niveau kun je instromen?

Mijn excuses voor het laat antwoorden, ik zag het pas net.

Het eerste jaar sla je helemaal over, je hebt in het tweede jaar een 'reparatietijd' waarin wij het schietonderwijs en bijv. de rijopleiding moeten inhalen. Op deze opleiding haal je je EHBO, en dezelfde stage opdrachten als die van de politie. Ik geloof dat je t/m niveau 4 het eerste jaar kan overslaan, maar dat durf ik niet te zeggen. misschien weet Canonfreak dat precies.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 9 januari 2013, 17:31:03
Maar hoe kan je dan dezelfde leeropdrachten uitvoeren (muv van vuwa en rijden) als de studenten op de PA, zonder beëdiging als AOA/BOA? Het toepassen van de bevoegdheden kan je dan alleen "droog" oefenen, niet in het echt op straat lijkt mij?

(Ben overigens niet bekend met de exacte inhoud van de opleiding, maar deze vraag kwam in mijn gedachte op)


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #28 Gepost op: 9 januari 2013, 17:42:58
Maar hoe kan je dan dezelfde leeropdrachten uitvoeren (muv van vuwa en rijden) als de studenten op de PA, zonder beëdiging als AOA/BOA? Het toepassen van de bevoegdheden kan je dan alleen "droog" oefenen, niet in het echt op straat lijkt mij?

(Ben overigens niet bekend met de exacte inhoud van de opleiding, maar deze vraag kwam in mijn gedachte op)

voor de HTV opleiding is het ook een eis dat je de BOA haalt. En op de school waar ik de opleiding volg, moet voor de grote stage in Februari de BOA examen behaald zijn. Wij krijgen ook jassen, geleverd door de politie voor de stageperiodes. De politie zou ze leveren in November, 2 maanden later hebben wij ze nog steeds niet.. :-\


maas4

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #29 Gepost op: 8 mei 2013, 23:19:13
hallo,

Ik heb een vraag over de opleiding HTV-P want ik zit in de vierde klas. En ik wil hierna graag richting de politie.Is de HTV-P opleiding een goede voobereiding voor de politie? En wat zijn de eisen van die opleiding zoals leeftijd?