Kinderen/dieren bevrijden uit snikhete voertuigen

Auteur Topic: Kinderen/dieren bevrijden uit snikhete voertuigen  (gelezen 38648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 25 mei 2012, 19:40:36
Komende tijd zal het (helaas) wel weer regelmatig raak zijn en moeten er kinderen en dieren bevrijdt worden uit snikhete voertuigen.
Berichtgeving, omtrent deze kwalijke zaak, kan hier geplaatst worden.




enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2012, 21:02:13
Hond bevrijd uit bloedhete auto

OOSTERBEEK -  Agenten van de dierenpolitie hebben vrijdagmiddag in Oosterbeek een hond uit een bloedhete auto bevrijd. De lichaamstemperatuur van het dier was al opgelopen tot boven de 40 graden, aldus de politie. Een dierenarts heeft zich over de hond ontfermd.

Omstanders waarschuwden de politie dat de hond schijnbaar dood in de auto lag. Een agent sloeg een autoruitje in en haalde het oververhitte beest uit de auto. Toen de hond net was afgevoerd naar een dierenarts, kwam de 64-jarige eigenaar uit Arnhem naar zijn geparkeerde auto. De man is aangehouden wegens dierenmishandeling.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12215404/__Hond_bevrijd_uit_hete_auto__.html

N.a.v. bovenstaand bericht heb ik de volgende vragen omdat ik niet zo snel een wetsartikel kan vinden.
Mag je bij het aantreffen van een kind en/of dier wat zit opgesloten in een voertuig waarin het bloedheet is met dit weer en wat
niet reageerd op het kloppen op de autoruit dan de ruit inslaan van het voertuig om een begin te maken met de redding ?
Desnoods na toestemming van de centralist van de Politie, BRW of CPA zodat je gelijk aanvullende info kan geven omtrent
bij een kind bijvoorbeeld dat je een reanimatie start ?

Ik vraag dit omdat de hulpdiensten niet 1,2,3 naast je staan waarvoor iedereen begrip zou moeten hebben en er ook weer
heel veel evenementen aan zitten te komen waarbij veel beveiliging en verkeersregelaars op de voetjes zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2012, 21:06:46
Is dat geen overmacht?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2012, 21:13:13
N.a.v. bovenstaand bericht heb ik de volgende vragen omdat ik niet zo snel een wetsartikel kan vinden.
Mag je bij het aantreffen van een kind en/of dier wat zit opgesloten in een voertuig waarin het bloedheet is met dit weer en wat
niet reageerd op het kloppen op de autoruit dan de ruit inslaan van het voertuig om een begin te maken met de redding ?
Desnoods na toestemming van de centralist van de Politie, BRW of CPA zodat je gelijk aanvullende info kan geven omtrent
bij een kind bijvoorbeeld dat je een reanimatie start ?

Ik vraag dit omdat de hulpdiensten niet 1,2,3 naast je staan waarvoor iedereen begrip zou moeten hebben en er ook weer
heel veel evenementen aan zitten te komen waarbij veel beveiliging en verkeersregelaars op de voetjes zijn.

Of het nou mag of niet, bij mij sneuvelt de ruit


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2012, 21:15:23
Ik zou ook helpen, dat is gewoon mijn burgerplicht.
Als je niet helpt, dan is toch ook sprake van nalaten van hulpverlening?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2012, 21:29:41
Of het nou mag of niet, bij mij sneuvelt de ruit

Zo denk ik er persoonlijk ook over maar het is ook wel fijn om te weten hoe en wat omtrent wet- en regelgeving.

Ik zou ook helpen, dat is gewoon mijn burgerplicht.
Als je niet helpt, dan is toch ook sprake van nalaten van hulpverlening?

Ook 112 bellen is een vorm van hulpverlening en daarmee voldoe je al aan de wet en kan je nooit gepakt worden op het
nalaten van hulp bieden aan hen die dat behoeven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2012, 21:43:56
Er is een interessant lid van een artikel uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren:
Citaat van: Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, artikel 36
1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.
2. Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
                a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
                b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;
                c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;
                d. een hond als trekkracht gebruiken.
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.


Ook hier staat veel informatie: (even knippen en plakken in  je adresbalk ivm tags in de link)

http://www.lawandroar.nl/index.php?id=40&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=26&cHash=2717a72b1d


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2012, 22:00:48
ik zou inderdaad niet wachten op hulpdiensten. Wel eerst melden en getuigen erbij roepen om te voorkomen dat het later allemaal weer verkeerd wordt uitgelegd (als het toch een pluchen beer was of een babypop :) )
CN NRK


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2012, 15:25:20
Door het kapotslaan van de ruit pleeg je vernieling, dat is een misdrijf. Je kunt je echter beroepen op strafuitsluitingsgrond 'noodtoestand'.

Voor politie is er geregeld dat je geweld mag gebruiken als je doel niet op andere wijze kan worden bereikt en is het voor mij/ons in privé-tijd wat makkelijker geregeld. Mocht ik geen agent zijn dan had ik evengoed ook een ruit ingeslagen. Knappe officier die besluit mij nog te vervolgen dan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2012, 20:46:19
Door het kapotslaan van de ruit pleeg je vernieling, dat is een misdrijf. Je kunt je echter beroepen op strafuitsluitingsgrond 'noodtoestand'.

Voor politie is er geregeld dat je geweld mag gebruiken als je doel niet op andere wijze kan worden bereikt en is het voor mij/ons in privé-tijd wat makkelijker geregeld. Mocht ik geen agent zijn dan had ik evengoed ook een ruit ingeslagen. Knappe officier die besluit mij nog te vervolgen dan.

Dan moet de daad wel gericht zijn met het kennelijke doel het ruit te vernielen, m.a.w. opzet op het vernielen.... Volgens mij is de opzet hier om een kind/hond uit een hete auto te redden/bevrijden  ;)

Anders zou bijvoorbeeld een diefstal met intikken van een autoruitje ook vernieling zijn (naast diefstal d.m.v. braak of verbreking)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !