Kinderen/dieren bevrijden uit snikhete voertuigen

Auteur Topic: Kinderen/dieren bevrijden uit snikhete voertuigen  (gelezen 38625 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Germen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2012, 17:15:52
Als het echt een kwestie is van leven of dood, kan het inslaan van een ruit om de hond te redden worden gezien als ‘zaakwaarneming’ (een juridische constructie waarbij je optreedt in het belang van een ander).

Is genoemd in het burgerlijk wetboek in boek 6 artikel 198 ev.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2012, 18:28:13
We moeten het allemaal niet te complex en moeilijk maken. Ieder mens ziet wanneer een kind of huisdier in nood zit. Snakken naar adem, afwezig, reageert slecht, weersomstandigheden, etc. Optelsommetje: indien nodig raam inslaan. Het zit in je natuur, je alarmbellen gaan automatisch rinkelen als je een mens of dier in daadwerkelijke nood ziet.

En nee, niet als moeders even staat te pinnen en er zit een fris en fruitig kindje naar je te lachen op de achterbank, of een enthousiast kwispelend hondje naar je te koekeloeren. Gewoon gezond verstand.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2012, 18:30:57
Gewoon gezond verstand.

Geldt dat niet altijd, overal en voor alles? Dat je daarmee gewoon het verst komt?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2012, 18:32:52
Geldt dat niet altijd, overal en voor alles? Dat je daarmee gewoon het verst komt?

Ben ik helemaal met je eens. Maar in de loop der jaren ga je wel eens twijfelen over het verstand je medemens...  ;D


Jeroen.H

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2012, 21:09:53
Mooie discussie dit!  O0
Blij om te horen dat eenieder op dezelfde manier te hulp zou schieten  O0

Idd erg spijtig dat het nog steeds voor komt...dieren en/of kinderen in auto achter laten....

Nog 1 tip voor allen;

Voordat je besluit om een raampje in te tikken van een voertuig...
voel eerst even of het portier wel of niet in het slot zit....als ie niet in het slot zit hoef je niet te tikken....  ;)


( ja, iets met een ezel, tweede maal en een steen.. 0098)

Heb zelf een jaar of 10 geleden eens een hond uit een auto gehaald door een raampje in te tikken.....29 graden buiten, temp in auto uiteraard nog hoger....
Raampjes waren wel op een kiertje ( minimaal!) de hond lag roerloos op de bijrijdersstoel....achterraampje ingetikt met een noodhamer en vervolgens het dier eruit gehaald...
De hond overgedragen aan een dierenartsassistente welke toevallig aanwezig was, en naderhand zag ik dat het knopje van de sluiting in de passagiersdeur gewoon omhoog stond.....even geprobeerd...en ja hoor....deur zat niet eens op slot!  e050

De hond heeft het overleefd dankzij de goede zorgen van de dierenarts-assistente, en van de eigenaar heb ik daar niks meer gezien of gehoord...

Ik had mijn gegevens aan de dierenarts-assistente gegeven, maar ik heb er verder nooit niks meer van gehoord.
Ik zat toendertijd op de vrachtwagen, kon dus niet langer wachten.....uurtjes zijn kostbaar  ::)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2012, 17:10:28
Heel triest verhaal.  :'(

Hitte wordt vergeten baby in auto fataal
donderdag 26 juli 2012 | 11:47

BRUSSEL
De hitte is een achtergelaten baby in een auto in Brussel fataal geworden. De vader, een militair, had zijn voertuig
's-woensdagochtend geparkeerd in de buurt van het NAVO-hoofdkwartier om naar zijn werk te gaan.


Hij had zijn dochtertje van 6 maanden naar de crèche moeten brengen, maar liet haar per ongeluk achter in de auto.

De baby zat in een Maxi-Cosy op de achterbank. Bij terugkeer na zijn werk trof de militair het meisje dood aan, gestikt door de warmte.
Franstalige Belgische media spreken over een verschrikkelijk, maar helaas geen uitzonderlijk drama.

De afgelopen jaren zouden in België meer van dergelijke incidenten zijn voorgekomen.

BRON: http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/buitenland/11438470/Hitte-wordt-vergeten-baby-in-auto-fataal.ece
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2012, 17:38:08
:(
Diep triest van die baby, maar ik begrijp hier niks van. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk? Dan ben je er toch echt niet bij met je gedachten om je kind te vergeten. En trouwens een moeder of grootouders zijn er toch ook nog, wat moet een kind van die leeftijd in een creche?
Mijn verstand staat echt stil...


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2012, 18:12:05
Nog 1 tip voor allen;
Voordat je besluit om een raampje in te tikken van een voertuig...
voel eerst even of het portier wel of niet in het slot zit....als ie niet in het slot zit hoef je niet te tikken....  ;)

Ontzettend triest wat er in Belgie is gebeurd...

maar nog een tip erbij. Hoe logisch ook. Blijkbaar toch het melden waard: sla niet het raam in waar de kinderen zitten maar eentje zo ver mogelijk bij het kind vandaan. Al die glassplinters in de ogen zijn ook vervelend. (ja ook dit is gebeurd)

En je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken om strafvervolging. Ook niet bij het bevrijden van bijvoorbeeld een hondje.

Strafuitsluitingsgrond:
Art. 41, lid 1 Sr:
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of een anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

Wel strafbaar is als je als getuige juist niet helpt!

Art 450 Sr:
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie. (Sr 255 e.v., 287, 307, 414, 446, 474)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2012, 18:42:42
op de radio hoorde ik zelfs dat hij na werktijd naar de creche was gereden waar ze vertelden dat het kind niet was geweest vandaag, waarna de vader het kindje vond op de achterbank.

Piet, een kindje van 6 mnden is echt heel normaal op de creche hoor, vrouwen krijgen 16 weken zwangerschapsverlof (20 in belgië?) en moeten daarna  ook weer gewoon naar het werk, tegenwoordig moet je bijna allebei werken om rond te komen.

Vreselijk wat er gebeurd is, die vader is zwaarder gestraft dan justitie ooit zou kunnen,  indien het een ongeluk was hoop ik dat de ouders veel steun krijgen!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2012, 23:50:34
Dat is de rede dat ik een zwarte lifehammer aan mijn koppel heb hangen. Gegarandeerd dat er een raam sneuvelt.