Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 25674 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 24 september 2013, 11:55:01
Citaat van: wjr307 link=msg=1203934 date=1380013987
Ook wij zijn pas nog als FRB naar verpleegtehuis geweest zeker s'avonds heeft men hier niet erg veel bezetting en wordt het als erg prettig ervaren snel 3 man (extra) te hebben bij reanimatie.

Als de brandweermannen ook nog een beetje leren te instrumenteren kan het ziekenhuis ze ook oproepen bij spoedoperaties in de avonduren als er geen OK-team beschikbaar is. Ik weet zeker dat ze dat als erg prettig ervaren.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #11 Gepost op: 24 september 2013, 12:21:49
Citaat van: 024 link=msg=1203943 date=1380016501
Als de brandweermannen ook nog een beetje leren te instrumenteren kan het ziekenhuis ze ook oproepen bij spoedoperaties in de avonduren als er geen OK-team beschikbaar is. Ik weet zeker dat ze dat als erg prettig ervaren.
Haha ja waar leg je de grens maar een verpleegtehuis laat ook ambu komen en wij rijden bij een reanimatie nu eenmaal ook


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 24 september 2013, 12:40:28
Citaat van: wjr307 link=msg=1203948 date=1380018109
Haha ja waar leg je de grens maar een verpleegtehuis laat ook ambu komen en wij rijden bij een reanimatie nu eenmaal ook

Persoonlijk denk ik dat de brandweermannen zelf de grens moeten leggen. Als iemand graag bejaarden, gehandicapten of zieken in een verpleegtehuis wil helpen moet je je niet aanmelden bij de brandweer maar hier; http://www.zonnebloem.nl/

Op het forum kan ik in diverse topics lezen dat brandweermannen (zowel beroeps- als vrijwillig brandweerpersoneel) zich zorgen maken over de afbraak van de brandweerzorg (minder brandweerposten, inzet van voertuigen met minder personeel, etc.). Ik vind het vreemd als brandweermensen het schijnbaar ontgaat dat verzorgenden en verpleegkundigen al jaren te maken hebben met de afbraak van zorg; waarom zou je in dit gat moet springen? Het is maar de vraag of je als brandweerman bezig bent met het redden van mensenlevens of dat je bezig bent met het faciliteren van verder uitholling van de zorg (mogelijk maken dat men met minimale bezetting of onderbezetting kan werken in verpleegtehuizen omdat de brandweer wel komt als er extra handjes nodig zijn).


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #13 Gepost op: 24 september 2013, 12:56:56
Beste 024,

Ik wil toch even reageren op jouw stelling over het reanimeren in een verpleeghuis.
In verpleeghuizen geldt over het algemeen voor de bewoners een niet-reanimeren beleid.
Daarom is het personeel ook niet opgeleid om te reanimeren.
Echter krijgen veel (helaas niet allemaal) van die bejaarde bewoners ook wel eens bezoek van familie (niet zo vaak als eigenlijk zou moeten).
Kinderen van de bejaarde bewoners hebben over het algemeen toch ook een gemiddelde leeftijd bereikt van rond de 50 jaar en die kunnen dan ook tijdens een bezoek aan moeder/vader plots reanimatiebehoeftig worden.
Om nog maar te zwijgen van het personeel, dat regelmatig uit her-intreders bestaat.
Zullen we die mensen dan maar meteen afschrijven omdat de oproep uit een verpleeghuis komt?

Ruud


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 24 september 2013, 13:14:36
Citaat van: RuudF link=msg=1203961 date=1380020216
Beste 024,

Ik wil toch even reageren op jouw stelling over het reanimeren in een verpleeghuis.
In verpleeghuizen geldt over het algemeen voor de bewoners een niet-reanimeren beleid.
Daarom is het personeel ook niet opgeleid om te reanimeren.
Echter krijgen veel (helaas niet allemaal) van die bejaarde bewoners ook wel eens bezoek van familie (niet zo vaak als eigenlijk zou moeten).
Kinderen van de bejaarde bewoners hebben over het algemeen toch ook een gemiddelde leeftijd bereikt van rond de 50 jaar en die kunnen dan ook tijdens een bezoek aan moeder/vader plots reanimatiebehoeftig worden.
Om nog maar te zwijgen van het personeel, dat regelmatig uit her-intreders bestaat.
Zullen we die mensen dan maar meteen afschrijven omdat de oproep uit een verpleeghuis komt?

Ruud

Dus als ik het goed begrijp verzint de zorginstelling dat een bewoner niet gereanimeerd gaat worden bij een circulatiestilstand? Lijkt me nogal een aparte gang van zaken...

Dat je in veel gevallen bij geriatrische patiënten geen hele trukendoos gaat opentrekken lijkt me meer dan logisch, maar dat ligt dan toch bij de bewoner c.q. familie en de betrokken medisch professionals? Ik ben tevens van mening dat verpleegkundigen ten alle tijden bekwaam moeten zijn in levensreddend handelen... (Wees nou eens eerlijk, wat stelt een reanimatiecursus nou voor...)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 24 september 2013, 13:19:13
Citaat van: RuudF link=msg=1203961 date=1380020216
Beste 024,

Ik wil toch even reageren op jouw stelling over het reanimeren in een verpleeghuis.
In verpleeghuizen geldt over het algemeen voor de bewoners een niet-reanimeren beleid.
Daarom is het personeel ook niet opgeleid om te reanimeren.
Echter krijgen veel (helaas niet allemaal) van die bejaarde bewoners ook wel eens bezoek van familie (niet zo vaak als eigenlijk zou moeten).
Kinderen van de bejaarde bewoners hebben over het algemeen toch ook een gemiddelde leeftijd bereikt van rond de 50 jaar en die kunnen dan ook tijdens een bezoek aan moeder/vader plots reanimatiebehoeftig worden.
Om nog maar te zwijgen van het personeel, dat regelmatig uit her-intreders bestaat.
Zullen we die mensen dan maar meteen afschrijven omdat de oproep uit een verpleeghuis komt?

Ruud

Ik heb het helemaal nergens gehad over dat we mensen maar moeten afschrijven. Ik begin onderhand doodziek te worden van het slappe gelul van mensen die alles maar proberen goed te praten. Het gaat hier om zorginstellingen, een verpleegtehuis is wat anders dan een dorpshuis. Verpleegtehuizen ontvangen veel geld waarmee ze goede zorg moeten leveren, dat er zorgmanagers zijn die zorgen voor meer winst en een riant eigen salaris is prima, echter moeten ze ook zorgen voor voldoende (getraind) personeel. Als je er een karikatuur van wilt maken zit er in de avond een zorgbestuurder op de bank met een jaarinkomen van een paar ton, de ziekenverzorgende met een 0-urencontract zit zonder inkomen, het verpleegtehuis kampt met een zorgelijke vorm van onderbezetting zodra meerdere personeelsleden een reanimatie moet uitvoeren en de brandweer komt het even oplossen. Immers als een paar brandweermannen bezig zijn met reanimeren is de rest van het verpleegtehuis personeel beschikbaar voor de overige patienten.

Als ik op zaterdag met een defecte koplamp bij de Volvo dealer kom dan lopen er verkopers. Echter is er ook een monteur aanwezig omdat ze weten dat er ook klanten met een Volvo kunnen komen met een technisch probleem. De monteur heeft ook een cursus of aanvullende instructie ontvangen van zijn werkgever over hoe hij een lamp kan wisselen bij het nieuwste model Volvo. We vinden dat allemaal heel normaal, als de dealer dat niet doet dan noemen we het een "......-bedrijf".

Als het gaat om onze gezondheid zijn we schijnbaar minder kritisch. Het is heel normaal dat er verpleegtehuizen zijn waar personeel schijnbaar niet weet hoe ze moeten reanimeren of dat er verpleegtehuizen zijn waar te weinig personeel aanwezig in de avonduren.

Leg mij eens uit waarom personeel in een verpleegtehuis niet hoeft te kunnen reanimeren? In Nederland bestaat er geen enkel verpleeg-/verzorgingstehuis waar je kan stellen dat er een niet-reanimeren-beleid van toepassing is. Het niet-reanimeren-beleid kan alleen gelden voor een individuele patient, nimmer voor het gehele tehuis. Zelfs als er 99 patienten liggen waarbij er sprake is van een niet-reanimeren-verklaring terwijl er 1 patient ligt die wel gereanimeerd dient te worden behoort de zorginstelling in staat te zijn om een reanimatie op te starten.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #16 Gepost op: 24 september 2013, 14:00:51
Wij komen niet om het op te lossen wij rukken gewoon uit voor een reanimatie samen met ambu dit doen we al jaren verpleegtehuis of niet. Als mensen een niet reanimatie verklaring hebben wat echt wel bekend is in het verpleegtehuis (bij ons in de plaats wel iig) doen we het niet anders gaan we aan de slag totdat de verpleegkundige van de ambu of huisarts oid aangeeft dat het niet meer hoeft. Dat wij als brandweer uitrukken bij reanimaties was in den beginne al omdat wij (met frb dus met 3 man) over het algemeen binnen 6 min ter plaatse zijn tov ambu 10-15 min in onze plaats. Dit was al een bezuinigingskwestie en dat verzorgingstehuizen rekening houden met onze komst en dus minder bezetting hebben lijkt me stug denk dat er al jaren wordt bezuinigd op verpleegtehuizen en dat men komst van ambu (en nu dus ook FRB) allang eerder had ingecalculeerd. Of het brandweerwerk is zou ik een aantal jaar geleden zeggen nee maar inmiddels heb ik ervaren dat dit zeker brandweerwerk is en zeker van enorme meerwaarde is. Als brandweer wil je hulpverlenen en dat is wat je met FRB heel direct doet!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 24 september 2013, 14:06:43
Er is al vaker gesproken of dit nu wel of geen brandweertaak is, en ik denk dat we als brandweer die vraag ook zeker met een NEE moeten blijven beantwoorden. We kunnen inspringen op het moment dat er echt lang op medische hulp moet worden gewacht. Maar laten we dit aub niet als brandweertaak zien. We hebben al genoeg op ons bordje. ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 24 september 2013, 14:17:06
Citaat van: wjr307 link=msg=1203974 date=1380024051
Wij komen niet om het op te lossen wij rukken gewoon uit voor een reanimatie samen met ambu dit doen we al jaren verpleegtehuis of niet. Als mensen een niet reanimatie verklaring hebben wat echt wel bekend is in het verpleegtehuis (bij ons in de plaats wel iig) doen we het niet anders gaan we aan de slag totdat de verpleegkundige van de ambu of huisarts oid aangeeft dat het niet meer hoeft. Dat wij als brandweer uitrukken bij reanimaties was in den beginne al omdat wij (met frb dus met 3 man) over het algemeen binnen 6 min ter plaatse zijn tov ambu 10-15 min in onze plaats. Dit was al een bezuinigingskwestie en dat verzorgingstehuizen rekening houden met onze komst en dus minder bezetting hebben lijkt me stug denk dat er al jaren wordt bezuinigd op verpleegtehuizen en dat men komst van ambu (en nu dus ook FRB) allang eerder had ingecalculeerd. Of het brandweerwerk is zou ik een aantal jaar geleden zeggen nee maar inmiddels heb ik ervaren dat dit zeker brandweerwerk is en zeker van enorme meerwaarde is. Als brandweer wil je hulpverlenen en dat is wat je met FRB heel direct doet!

Daarbij wordt hopelijk rekening gehouden met het feit dat het kan voorkomen dat de ambu rijdt voor een circulatiestilstand c.q. vitaal instabiele patiënt, maar waar sprake is van een situatie waarin niet gereanimeerd gaat worden en je al helemaal geen brandweermannen naar binnen wil hebben stormen?

Overigens is het niet raar dat een instelling een ambu oproept om zo snel mogelijk ALS ondersteuning ter plaatse te krijgen, daar beschikt men immers zelf niet over. Het is wel raar dat een zorginstelling geen BLS zorg kan verlenen bij instabiele patiënten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 24 september 2013, 14:24:51
Citaat van: wjr307 link=msg=1203974 date=1380024051
Wij komen niet om het op te lossen wij rukken gewoon uit voor een reanimatie samen met ambu dit doen we al jaren verpleegtehuis of niet. Als mensen een niet reanimatie verklaring hebben wat echt wel bekend is in het verpleegtehuis (bij ons in de plaats wel iig) doen we het niet anders gaan we aan de slag totdat de verpleegkundige van de ambu of huisarts oid aangeeft dat het niet meer hoeft. Dat wij als brandweer uitrukken bij reanimaties was in den beginne al omdat wij (met frb dus met 3 man) over het algemeen binnen 6 min ter plaatse zijn tov ambu 10-15 min in onze plaats. Dit was al een bezuinigingskwestie en dat verzorgingstehuizen rekening houden met onze komst en dus minder bezetting hebben lijkt me stug denk dat er al jaren wordt bezuinigd op verpleegtehuizen en dat men komst van ambu (en nu dus ook FRB) allang eerder had ingecalculeerd. Of het brandweerwerk is zou ik een aantal jaar geleden zeggen nee maar inmiddels heb ik ervaren dat dit zeker brandweerwerk is en zeker van enorme meerwaarde is. Als brandweer wil je hulpverlenen en dat is wat je met FRB heel direct doet!

Daarom zei ik al ga ook maar instrumenteren bij operaties in het ziekenhuis. Overuren van OK-teams is een enorm probleem voor bestuurders. Als je als brandweerman denkt dat je thuis hoort in de keten 'verpleegtehuis-ambulance-ziekenhuis" omdat de ambulancedienst bezuinigd heeft op personeel en materieel en verpleegtehuizen ook bezuinigen op personeel dan kan je ook wel bijspringen in het ziekenhuis (daar bezuinigen ze ook graag op personeel).

In principe kan de brandweerman dat ook; als je weet hoe je handen moet wassen en weet wat een schaar, pincet, klem of gaas is dan kan je met je FRB prima het werk overnemen van een OK-team.

Het is eventjes wennen maar over een paar jaar zul je ervaren dat dit zeker brandweerwerk is van enorme meerwaarde, als brandweer wil je hulpverlenen en dat kan ook op de OK (veel leuker trouwens dan demente bejaarden reanimeren).