Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 25655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 24 september 2013, 19:51:34
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1204048 date=1380041272
Wij worden ook niet gealarmeerd voor reanimaties van bewoners van verpleeghuizen. Inderdaad geldt hier over het algemeen een niet-reanimeren beleid.

Dat is een geruststellende gedachte voor een 32 jarige vent die met twee gebroken poten in een verpleegtehuis terecht komt.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #41 Gepost op: 24 september 2013, 20:43:00
Er zijn toch genoeg bewoners in het gemiddeld rusthuis die gewoon gereanimeerd mogen worden hoor...


MikeSchomaker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #42 Gepost op: 24 september 2013, 21:11:22
Citaat van: -Joost- link=msg=1204037 date=1380039351
Ik weet niet waar je al deze wijsheid vandaan hebt? Ik hoop echter dat je in de praktijk tactvoller met situaties omgaat dan je hier presenteert en de wens van de patiënt respecteert.

Alleen een niet reanimatie penning van de NRR is geldig om als politie agent brwman of leek niet tot reanimatie over te gaan. Voor bewoners in verpleeghuizen word het in het zorgplan een vinkje gezet of ze wel of niet gereanimeerd wil worden. Wie zegt dat de naam wat op dat blaadje staat de persoon in kwestie betreft?! Dus alleen een penning met pasfoto en handtekening en naam mag als geldig worden verklaard. Je bent volgens mij zelfs strafbaar als je iemand met zon penning gaat reanimeren. Dit weet ik echter niet zeker dus hang me hier niet aan op.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 24 september 2013, 21:14:25
Citaat van: MikeSchomaker link=msg=1204075 date=1380049882
Alleen een niet reanimatie penning van de NRR is geldig om als politie agent brwman of leek niet tot reanimatie over te gaan. Voor bewoners in verpleeghuizen word het in het zorgplan een vinkje gezet of ze wel of niet gereanimeerd wil worden. Wie zegt dat de naam wat op dat blaadje staat de persoon in kwestie betreft?! Dus alleen een penning met pasfoto en handtekening en naam mag als geldig worden verklaard. Je bent volgens mij zelfs strafbaar als je iemand met zon penning gaat reanimeren. Dit weet ik echter niet zeker dus hang me hier niet aan op.

Het is niet strafbaar als je iemand gaat reanimeren met een niet-reanimerenpenning. Een ziekenverzorgende of verpleegkundige die een zorgplan of verpleegkundige dossier laat zien aan de brandweerman behoort wel een flinke draai om de oren te krijgen.

NRR is de Nederlandse Reanimatie Reutelclub, die vertalen alleen de richtlijnen van de Europese reanimatieraad. Ze geven geen penningen uit.


MikeSchomaker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #44 Gepost op: 24 september 2013, 21:30:30
Citaat van: 024 link=msg=1204076 date=1380050065
Het is niet strafbaar als je iemand gaat reanimeren met een niet-reanimerenpenning. Een ziekenverzorgende of verpleegkundige die een zorgplan of verpleegkundige dossier laat zien aan de brandweerman behoort wel een flinke draai om de oren te krijgen.

NRR is de Nederlandse Reanimatie Reutelclub, die vertalen alleen de richtlijnen van de Europese reanimatieraad. Ze geven geen penningen uit.

http://www.hartstichting.nl/13706/13735/13792/59049/folder_nvve

Excuus niet het NRR maar het NVVE heeft deze penningen. Betr


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #45 Gepost op: 24 september 2013, 21:54:05
Citaat van: 024 link=msg=1204033 date=1380038551
Het is niet meer dan logisch dat er met spoed een ambulance wordt gebeld zodra er het personeel van een verpleegtehuis een reanimatie aanvangt. "Normale" zusters kunnen reanimeren en hebben de hulp van "bijzondere" brandweermannen niet nodig.

Ik begrijp dat de zusters erg blij zijn met de extra handjes van de brandweermannen; ik zou ook blij zijn met een brandweerman die voor mij koffie haalt op commando. De jongens van de ambulancedienst krijgen dagelijks te maken met reanimaties; business as usual. Het is echt niet zo dat de broeders niet kunnen reanimeren als de brandweer ze niet komt helpen. Je hebt inderdaad gelijk dat ik heel goed weet wat er bij een reanimatie komt kijken; de brandweer komt kijken. Veel meer dan BLS reanimatie en kijken kan de brandweer namelijk niet doen bij een reanimatie. BLS reanimatie stelt niets voor, in een halve dag leer ik de Jostiband reanimeren.

De brandweer is er niet om het mogelijk te maken dat men in verpleegtehuizen nachtdiensten kan draaien met minimale bezetting of een onderbezetting. De zorginstellingen zijn geprivatiseerde instellingen; zij maken meer winst door minder personeel te laten werken, de zusters moeten iets harder lopen en zodra er een reanimatie is komt de brandweer (een overheidsdienst) even bijspringen. Extra kosten voor de belastingbetaler, meer winst voor de zorginstelling.

In een ander topic stellen brandweermensen dat het voor de brandweer soms problematisch is om voldoende uitrukpersoneel te laten opdraven zodra er brand is, ze stellen ook dat het nog problematischer is als er een tweede brand uitbreekt in een dorp. Het kan zijn dat die brandweermannen overdrijven en de brandweer gewoon de luxe heeft om haar (vrijwillig) personeel ook in te zetten voor taken die helemaal geen brandweertaken zijn. Het is hooguit een service op kosten van belastingbetalers aan een paar bedrijven die hun rotzooi niet op orde hebben (een verpleegtehuis en een RAV).

Ik zou toch graag iets meer respect zien gemiddeld doet bij ons iedereen 3-8 reanimaties per jaar hebben 3* per jaar herhaling en vaak wordt in onze regio geen 2e ambu erbij gehaald omdat wij er zijn en zelfs meegaan in de ambu dat het voor jou lastig te verkroppen is dat we bij verpleegtehuize komen kan maar wij doem wel meer dan koffie halen en rukken slechts met 3 man uit dus zoveel mannen komen niet binnenstormen hoor. Snap dat het volgens jou niet nodig ik wil alleen de ervaring delen dat men er wel blij mee was. En voor de duidelijkheid niemand belt de brandweer alleen in onze regio rukken wij mee uit daar heeft het tehuis niet om gevraagd..


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #46 Gepost op: 24 september 2013, 22:01:32
Citaat van: 024 link=msg=1204076 date=1380050065
Het is niet strafbaar als je iemand gaat reanimeren met een niet-reanimerenpenning. Een ziekenverzorgende of verpleegkundige die een zorgplan of verpleegkundige dossier laat zien aan de brandweerman behoort wel een flinke draai om de oren te krijgen.

NRR is de Nederlandse Reanimatie Reutelclub, die vertalen alleen de richtlijnen van de Europese reanimatieraad. Ze geven geen penningen uit.
Klopt het is niet strafbaar maar levert wel een hoop gezeik op. In ons korps hebben we zon geval gehad dit leidde tig flinke discussies.. bij ons in regio is bepaald dat we een reanimatiepenning moet respecteren en als ze niet hebben aan de gang.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #47 Gepost op: 24 september 2013, 22:05:05
Deze discussie laat maar weer eens zien dat hulp- en zorgverlening niet hetzelfde zijn, maar vakgebieden zijn met eigen kennis en kunde.
Bovendien gaan sommigen voorbij aan de persoon die centraal zou moeten staan: de patiënt/cliënt.
Iemand die is opgenomen in een zorginstelling heeft recht op zorg, met alle rechten en plichten die daar bij horen.  Hulpverleners zoals brandweermensen, hebben daar geen rol in, en bij medische gebeurtenissen in principe ook niks te zoeken. Hoe nobel hun streven om mensenlevens te redden ook is....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #48 Gepost op: 24 september 2013, 22:12:59
Klopt alleen als we geallarmeerd worden is het niet aan ons om niet te gaan. En uitrukken voor reanimaties doen we al jaren (net zoals politie)


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #49 Gepost op: 24 september 2013, 22:16:17
Tja helaas heb ik genoeg keren meegemaakt waarbij s'nachts maar een of twee zusters aan het werk zijn. Ik sta af en toe versteld met hoe weinig middelen en mensen men het moet doen op de vloer. Dat terwijl managers en bestuurders het voor hun zelf een stuk beter geregeld hebben. Ook zie ik veel verschil tussen de verschillende complexen. Bij de een kom je nooit bij de andere elke week... Ik vind het belachelijk dat we als brandweer hier naartoe moeten uitrukken. Ik vind dat je van een verpleegtehuis of zorginstelling minimaal mag verwachten dat ze met een paar man een reanimatie kunnen opstarten of anders kunnen beslissen. Helaas heeft praktijk al verschillende keren wat anders uitgewezen.