Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 25935 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 24 september 2013, 22:19:49
Citaat van: wjr307 link=msg=1204086 date=1380052445
Ik zou toch graag iets meer respect zien gemiddeld doet bij ons iedereen 3-8 reanimaties per jaar hebben 3* per jaar herhaling.

Als de vrijwillig brandweerman een onkostenvergoeding krijgt voor het reanimeren en volgen van de herhalingsles krijgt heb je er al een paar belastingcenten van mij voor ontvangen waardoor het extra respect overbodig is.

Als het aantal reanimaties op jaarbasis de reden moet zijn voor meer respect dan mag je wel een 'tegoedbon respect' gaan uitschrijven; ik ben 18 minuten geleden begonnen aan een nachtdienst en kan je garanderen dat ik meer dan 8 reanimaties  heb gehad voor de zon weer op gaat komen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #51 Gepost op: 24 september 2013, 22:30:26
Citaat van: 024 link=msg=1204108 date=1380053989
Als de vrijwillig brandweerman een onkostenvergoeding krijgt voor het reanimeren en volgen van de herhalingsles krijgt heb je er al een paar belastingcenten van mij voor ontvangen waardoor het extra respect overbodig is.

Als het aantal reanimaties op jaarbasis de reden moet zijn voor meer respect dan mag je wel een 'tegoedbon respect' gaan uitschrijven; ik ben 18 minuten geleden begonnen aan een nachtdienst en kan je garanderen dat ik meer dan 8 reanimaties heb gehad voor de zon weer op gaat komen.
Ik eilde alleen aangeven dat we meer doen dan koffie halen alleen begrijp dat dat al teveel gevraagd is succes met je nachtdienst verder. En hoop met je mee dat verzorgingshuizen snel hun zaken op orde hebben en ze ons niet meer hoeven te alarmeren totdat het zover is zullen wij doen wat van ons gevraagd wordt. Ook na een 12 urige werkdag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 24 september 2013, 22:54:13
Citaat van: wjr307 link=msg=1204115 date=1380054626
Ik eilde alleen aangeven dat we meer doen dan koffie halen alleen begrijp dat dat al teveel gevraagd is succes met je nachtdienst verder. En hoop met je mee dat verzorgingshuizen snel hun zaken op orde hebben en ze ons niet meer hoeven te alarmeren totdat het zover is zullen wij doen wat van ons gevraagd wordt. Ook na een 12 urige werkdag

Wat is er mis met een echte brandweercommandant die ballen genoeg heeft om de ambulancedienst te vertellen dat zijn brandweerpersoneel niet uitrukt naar zorginstellingen om te gaan helpen bij reanimaties. Onderbezetting is een probleem van de RAV en de zorginstelling. Het zijn allebei zorgaanbieders die precies weten welke zorg ze moeten leveren. Het principe van de marktwerking in de zorg is dat de markt in staat is haar eigen problemen op te lossen; heel simpel als je te weinig handjes hebt voor een reanimatie moet je extra personeel inzetten en maak je iets minder winst.

Dit is een probleem van de markt waarbij de oplossing is gevonden door overheidsdiensten te misbruiken.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #53 Gepost op: 24 september 2013, 23:49:34
Citaat van: 024 link=msg=1203953 date=1380019228
Persoonlijk denk ik dat de brandweermannen zelf de grens moeten leggen. Als iemand graag bejaarden, gehandicapten of zieken in een verpleegtehuis wil helpen moet je je niet aanmelden bij de brandweer maar hier; http://www.zonnebloem.nl/


Als de handicap het slachtoffer reanimatiebehoeftig maakt dan heb je m.i. gelijk maar hoe denk je dan over iemand met een licht verstandelijke beperking of bijvoorbeeld een lichamelijk beperking? Ik hoop dat die groep in jouw visie wel recht heeft op geneeskundige zorg?
Freude am Fahren


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #54 Gepost op: 25 september 2013, 02:48:53
Citaat van: 024 link=msg=1204125 date=1380056053
Wat is er mis met een echte brandweercommandant die ballen genoeg heeft om de ambulancedienst te vertellen dat zijn brandweerpersoneel niet uitrukt naar zorginstellingen om te gaan helpen bij reanimaties. Onderbezetting is een probleem van de RAV en de zorginstelling. Het zijn allebei zorgaanbieders die precies weten welke zorg ze moeten leveren. Het principe van de marktwerking in de zorg is dat de markt in staat is haar eigen problemen op te lossen; heel simpel als je te weinig handjes hebt voor een reanimatie moet je extra personeel inzetten en maak je iets minder winst.

Dit is een probleem van de markt waarbij de oplossing is gevonden door overheidsdiensten te misbruiken.

Ligt u al een aantal jaren onder een steen, de brandweer en de ambulancedienst vallen tegenwoordig beide onder de veiligheidsregio die zorg moet dragen voor de veiligheid van mens en omgeving in het werkgebied.
Dus die brandweercommandant is al verdrongen door een manager die de taak heeft om zorg en veiligheid op maat te leveren, tegen zo gering mogelijke kosten, en dat kan betekenen dat er oproepkrachten, in de vorm van brandweervrijwilligers, worden ingezet om bepaalde taken zoals reanimatie te doen.
De verpleeg- en bejaardentehuizen maken, als commerciële marktpartij waar winstoptimalisatie en kostenreductie belangrijk zijn, natuurlijk gebruik van het feit dat als er gereanimeerd moet worden dat de brandweer en ambulance deze oproepkrachten kunnen leveren, en nog gratis ook.
Ze dekken zich ook nog eens in door te zeggen dat het non reanimatiebeleid standaard is.

En het principe van marktwerking in de zorg is dat de markt in staat is haar eigen problemen op te lossen, heel simpel als je te weinig handjes hebt voor een reanimatie moet je extra personeel oproepen in de vorm van een partij die deze zorg gegarandeerd binnen een bepaalde tijd kan leveren, en dat is de veiligheidsregio, die zich hier graag voor laat gebruiken.
Want de ambulancedienst is net als dat bejaarden- of verzorgingshuis steeds vaker een commerciële marktpartij die er baat bij heeft om zoveel mogelijk ritten te maken zodat er zoveel mogelijk gedeclareerd kan worden bij de zorgverzekeraar.
Ook de veiligheidsregio heeft er belang bij om zoveel mogelijk inzetten te genereren om het belang van het behoud van bijvoorbeeld een brandweer- of ambulancepost te kunnen onderbouwen, want zoals het vroeger was, dat bijna ieder dorp gewoon een brandweerpost had, die tijd is voorbij.
Het belang van het behoud van een brandweerpost moet steeds meer bevochten worden want de brandweerzorg is een product geworden wat door de gemeente word afgenomen van de veiligheidsregio, en geen onderdeel van de gemeente zelf meer.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #55 Gepost op: 25 september 2013, 05:56:44
Citaat van: wjr307 link=msg=1204091 date=1380052892
Klopt het is niet strafbaar maar levert wel een hoop gezeik op. In ons korps hebben we zon geval gehad dit leidde tig flinke discussies.. bij ons in regio is bepaald dat we een reanimatiepenning moet respecteren en als ze niet hebben aan de gang.

Gelukkig is niet alleen een penning rechtsgeldig. In veel ziekenhuizen is het digitale formulier heilig. Als ik als verpleegkundige begin met reanimeren terwijl ik had kunnen weten dat de patiënt een ntbr verklaring heeft heb ik een groot probleem!
En ja daar staat geen foto op, maar dat is een van de redenen dat de 2 polsbandjes per patiënt ten alle tijden verplicht zijn...

Hier in de omgeving van Arnhem hebben naar mijn weten alle verpleegtehuizen een standaard ntbr beleid. Hier is het bij alle patienten ntbr tenzij is vastgelegd door de arts in samenspraak met patient/ familie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 25 september 2013, 07:51:52
Citaat van: wjr307 link=msg=1204086 date=1380052445
Ik zou toch graag iets meer respect zien gemiddeld doet bij ons iedereen 3-8 reanimaties per jaar hebben 3* per jaar herhaling en vaak wordt in onze regio geen 2e ambu erbij gehaald omdat wij er zijn en zelfs meegaan in de ambu
Als er al geen tweede ambu wordt mee gestuurdt, omdat de brandweer toch al mee gaat wordt het toch tijd om de ambulancedienst ter verantwoording te roepen. De brandweer doet AEDinzetten ter aanvulling, dit kan en mag nooit ter vervanging van een ambu zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 25 september 2013, 07:55:01
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1204158 date=1380070133

Ook de veiligheidsregio heeft er belang bij om zoveel mogelijk inzetten te genereren om het belang van het behoud van bijvoorbeeld een brandweer- of ambulancepost te kunnen onderbouwen, want zoals het vroeger was, dat bijna ieder dorp gewoon een brandweerpost had, die tijd is voorbij.

Kom zelf ook eens onder die steen vandaan ;)

In het kader van bezuinigen zal een veiligheidsregio juist zo min mogelijk uitrukken willen generen voor een post. Kost geld weet je nog.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 25 september 2013, 09:21:09
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1204140 date=1380059374
Als de handicap het slachtoffer reanimatiebehoeftig maakt dan heb je m.i. gelijk maar hoe denk je dan over iemand met een licht verstandelijke beperking of bijvoorbeeld een lichamelijk beperking? Ik hoop dat die groep in jouw visie wel recht heeft op geneeskundige zorg?

Mogelijk probeer je de suggestie te wekken dat ik beweer dat bepaalde groepen zoals ouderen of mensen met beperkingen geen of een beperkter recht op de geneeskundige dient te krijgen. Ik werp dat verre van mij.

Het grote verschil in onze visie is dat ik niet denk dat de brandweerman geneeskundige zorg kan bieden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 25 september 2013, 09:40:26
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1204158 date=1380070133
Ligt u al een aantal jaren onder een steen, de brandweer en de ambulancedienst vallen tegenwoordig beide onder de veiligheidsregio die zorg moet dragen voor de veiligheid van mens en omgeving in het werkgebied.
Dus die brandweercommandant is al verdrongen door een manager die de taak heeft om zorg en veiligheid op maat te leveren, tegen zo gering mogelijke kosten, en dat kan betekenen dat er oproepkrachten, in de vorm van brandweervrijwilligers, worden ingezet om bepaalde taken zoals reanimatie te doen.
De verpleeg- en bejaardentehuizen maken, als commerciële marktpartij waar winstoptimalisatie en kostenreductie belangrijk zijn, natuurlijk gebruik van het feit dat als er gereanimeerd moet worden dat de brandweer en ambulance deze oproepkrachten kunnen leveren, en nog gratis ook.
Ze dekken zich ook nog eens in door te zeggen dat het non reanimatiebeleid standaard is.

En het principe van marktwerking in de zorg is dat de markt in staat is haar eigen problemen op te lossen, heel simpel als je te weinig handjes hebt voor een reanimatie moet je extra personeel oproepen in de vorm van een partij die deze zorg gegarandeerd binnen een bepaalde tijd kan leveren, en dat is de veiligheidsregio, die zich hier graag voor laat gebruiken.
Want de ambulancedienst is net als dat bejaarden- of verzorgingshuis steeds vaker een commerciële marktpartij die er baat bij heeft om zoveel mogelijk ritten te maken zodat er zoveel mogelijk gedeclareerd kan worden bij de zorgverzekeraar.
Ook de veiligheidsregio heeft er belang bij om zoveel mogelijk inzetten te genereren om het belang van het behoud van bijvoorbeeld een brandweer- of ambulancepost te kunnen onderbouwen, want zoals het vroeger was, dat bijna ieder dorp gewoon een brandweerpost had, die tijd is voorbij.
Het belang van het behoud van een brandweerpost moet steeds meer bevochten worden want de brandweerzorg is een product geworden wat door de gemeente word afgenomen van de veiligheidsregio, en geen onderdeel van de gemeente zelf meer.

Ik vraag me af wie er onder een steen ligt. De ambulancedienst kan wel deel uitmaken van de veiligheidsregio echter zegt het niet dat de brandweer taken moet overnemen van de ambulancedienst. Het is verleidelijk om te denken dat het beide overheidsdiensten zijn, de ambulancediensten profileren zich ook graag op die manier. In praktijk kan het voorkomen dat een manager van Connexxion (namens de ambulancedienst) aan tafel zit met de brandweermanager (overheid) in de veiligheidsregio.

Ik kan me niet voorstellen dat de politiek gekozen heeft voor dit systeem waardoor het mogelijk gemaakt gaat worden dat Connexxion met de overheidsbrandweer een systeem kan ontwikkelen waardoor Connexxion een hogere winstmarge kan realiseren. Wat is het volgende, de brandweer die met een busje een zittende patient naar de radiotherapie brengt omdat de ambulancedienst iets te weinig ziekenwagens heeft om het dagelijkse, bestelde vervoer uit te voeren?

Het is prachtig als een verpleegtehuis (in feite zijn het vaak zorgcentra waar sprake is van combinaties van verzorging en verpleging (zowel psychogeriatrische als somatische indicaties) een commerciele instelling is waar kostenreductie en winstoptimalisatie van belang is. Echter ontvangen ze geld van premiebetalers + eigen bijdrages van burgers om goed te zorgen voor de patient/bewoner. Als je de kosten te ver reduceert maak je meer winst, echter kan je niet meer de zorg leveren die minimaal noodzakelijk is. In de nacht kan men geen reanimatie uitvoeren omdat veel personeel geen verpleegkundige of verzorgende is en er te weinig personeel aanwezig is. Als er meerdere personeelsleden moeten assisteren bij een reanimatie komt het er op neer dat er complete afdelingen in de instelling zijn waar geen personeel meer aanwezig is. De brandweer is niet de overheidsdienst die dit hoeft op te lossen. De zorginstelling dient dit op te lossen.

Ik heb geen idee hoe het in Nederland werkt op het terrein van de brandweeruitrukken. Ik zit in het steenrijke Qatar waar ze de brandweerzorg zien als een grote kostenpost en noodzakelijk kwaad. Het is in Qatar niet de bedoeling dat de brandweer streeft naar zoveel mogelijk uitrukken, de bedoeling is de streven naar zo min mogelijk uitrukken. Een kruidenier sluit je als er te weinig klanten zijn, een brandweerkazerne sluit je niet omdat er te weinig branden zijn.