Agente zwaargewond door messteek, verdachte overleden na politieschot - Den Haag 26-05-2012

Auteur Topic: Agente zwaargewond door messteek, verdachte overleden na politieschot - Den Haag 26-05-2012  (gelezen 12172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Erik
‏@erikzegt
 
Citaat
Op alle nieuwssites: "Politie schiet man dood". Terwijl er m.i. zou moeten staan: "Man verwondt politieagente met mes"

So true...


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Als je het dan toch goed wil doen.
Door politie neergeschoten man verwond agente met mes.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Heeft het vest welke tegen steekincidenten gedragen wordt niet het effect gehad waar het voor gedragen wordt, of is hier een onbeschermd deel van het lichaam geraakt? Wellicht had deze agente geen steekvest aan?? (wat ik me niet kan voorstellen overigens).

Ik hoop overigens dat ze er weer volledig bovenop komt. Niets beroerder dan tijdens je werk met zoveel (zinloos) geweld te maken te krijgen, terwijl je hulp wilt bieden. Sterkte! Ook voor de collega's die er getuige van zijn geweest.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Onbeschermd gedeelte van het lichaam.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
So true...
Jammer dat er niet gezegd wordt dat er ook nieuwssites zijn die als kop hebben "Politie schiet man dood; agente gestoken". Beetje ongenuanceerd.

En hoezeer ik ook begrip heb voor emoties: een retweet van deze tweet door het "officiële" @politie account is m.i. helemaal onacceptabel. In Nederland maakt de pers zelf uit hoe zij zaken verwoorden. Dat een wijkagent zoiets roept ... maar niet "het twitter account van de politie Nederland".

Peen
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Jammer dat er niet gezegd wordt dat er ook nieuwssites zijn die als kop hebben "Politie schiet man dood; agente gestoken". Beetje ongenuanceerd.

En hoezeer ik ook begrip heb voor emoties: een retweet van deze tweet door het "officiële" @politie account is m.i. helemaal onacceptabel. In Nederland maakt de pers zelf uit hoe zij zaken verwoorden. Dat een wijkagent zoiets roept ... maar niet "het twitter account van de politie Nederland".
Dat ze dat zelf uitmaken begrijpt iedereen, maar dat neemt niet weg dat we daar best wat over mogen vinden. De pers mag ons best aanspreken op ons gedrag, (iets wat ze maar al te graag doen) maar vice versa hoeft dat dus echt niet anders te zijn. Ik vind best dat we daar als "politie" van wat mogen zeggen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Dat ze dat zelf uitmaken begrijpt iedereen, maar dat neemt niet weg dat we daar best wat over mogen vinden. De pers mag ons best aanspreken op ons gedrag, (iets wat ze maar al te graag doen) maar vice versa hoeft dat dus echt niet anders te zijn. Ik vind best dat we daar als "politie" van wat mogen zeggen.
Mwah...

Maar goed; is er in ons artikel iets inhoudelijk onjuist ? Belichten we niet wat er met de agente is gebeurd; wordt dat niet al in de kop van het artikel genoemd ? (iets wat de bewuste tweet de media namelijk verwijt niet te doen)

Als 'de politie' zoiets zegt via een officieel landelijk account, moeten ze dat minimaal genuanceerd doen. Ik kan niet voor andere media spreken, maar m.i. belicht ons artikel evenwichtig de gevolgen voor 2 mensenlevens die deze vreselijke gebeurtenis uiteindelijk gaat hebben. Dat geldt voor zowel kop als de rest van de tekst.

Als er een generaliserende tweet uitgaat dat 'de pers' het verhaal verkeerd brengt, heb ik dan net zo goed het recht om daar wat van te vinden en om me te verweren.

Peen
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Goed nieuws:

Citaat
Agente niet meer in levengevaar
De agente die gisteren in Den Haag werd neergestoken, is in niet meer in levensgevaar. Dat heeft Henk van Essen, korpschef van de politie Haaglanden, bekendgemaakt na een bezoek aan het slachtoffer in het ziekenhuis.

Volgens Van Essen is de agente ''goed aanspreekbaar en zijn er positieve verwachtingen rond haar herstel''.

Bedreigend
De agente ging gisteren samen met een collega na een melding van een buurtbewoner naar het huis van de man die haar neerstak. De man kwam naar buiten met een mes, en weigerde dat te laten vallen.

Een collega van haar schoot de man neer, omdat de situatie "bedreigend" was. De man liep door en stak de agente met een mes. Daarna zakte hij in elkaar en overleed hij.
http://nos.nl/artikel/377422-agente-niet-meer-in-levengevaar.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Gelukkig dat er positief nieuws over de verwonde agente te lezen is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Neergestoken agente is 'ongelofelijk sterk'

DEN HAAG - ‘Het is ongelofelijk hoe sterk ze is.’ Mike kan er nog steeds niet bij hoe vitaal zijn vriendin alweer oogt, nadat ze zaterdagochtend in de Naarderstraat in Den Haag is neergestoken. Ze deed daar gewoon haar werk, als agent. ‘Dat is haar lust en haar leven’, zegt moeder Diana.
Ze willen er geen camera's en microfoons bij, maar maandagmiddag vertelt de familie aan journalisten wel het hele verhaal. Zo wordt inmiddels steeds meer duidelijk wat er zich die bewuste nacht in het huis in de Haagse wijk Rustenburg-Oostbroek heeft afgespeeld.

Het is 3.30 uur in de nacht als in de Naarderstraat een politie-actie uit de hand loopt. Een man wordt in zijn huis door een agent neergeschoten, omdat hij weigert zijn mes te laten vallen. Maar hij weet nog de kamer uit te lopen en steekt in het voorbijgaan de agente in haar hals. De man overlijdt, de agente wordt naar het ziekenhuis gebracht.

Mike wordt rond 4.00 uur uit zijn bed gebeld. ‘Ik trek snel een broek aan en loop naar de voordeur. Daar zie ik politie staan. Dan stort je wereld in, ik wist gelijk genoeg.’

In het ziekenhuis wordt een CT-scan gemaakt. Pas als de uitslag daarvan bekend is, belt Mike zijn schoonouders op. ‘Ik wilde niet dat zij in dezelfde onzekerheid naar het ziekenhuis zouden komen als ik’, legt hij uit. ‘Het is hartverscheurend om je meisje daar te zien liggen, om haar zo veel pijn te zien lijden.’

Bij de politie

Al ruim tien jaar wil haar dochter niets liever dan bij de politie, weet moeder Diana. ‘Daar heeft ze nooit over getwijfeld’, vult vader Theo aan. ‘Ze is er altijd voor gegaan.’ In 2007 was het eindelijk zo ver. Ze komt eerst bij de politie in Wassenaar, maar wil uiteindelijk naar een bureau in een wat drukkere wijk. Als ze in april 2011 haar diploma haalt, wordt ze geplaatst bij bureau Zuiderpark. Ze zit er helemaal op haar plek.

Nu, ruim een jaar later, moet ze knokken voor haar leven. ‘Ze heeft keihard gevochten, ze was echt in levensgevaar’, vertelt Mike. Zijn vriendin is met een mes van bovenaf in de hals gestoken. Een belangrijk kruispunt van bloedvaten is geraakt, net als haar longen.

Aan het begin van de ochtend komen ook haar ouders aan in het ziekenhuis. ‘Ineens zien we dokters heen en weer rennen, dat was beangstigend’, herinnert Theo zich. ‘En ik zie hoe mijn eigen dochter met spoed naar de OK wordt gebracht.’

Vechten voor haar leven

In de OK worden de gaten in de longen hersteld. Daarna begint het lange wachten, met als hamvraag of haar lichaam het bloed zal opnemen dat is toegediend. ‘Vier liter’, weet Mike. ‘Ze had ontzettend veel verloren.’

Na de operatie wordt de agente in slaap gehouden. Pas de volgende ochtend laten ze haar langzaam ontwaken. ‘We hebben toen even vijf minuten met haar kunnen praten, dat was zo intensief dat ze meteen weer in slaap viel’, zegt Mike. ‘Maar voor ons was het heel positief, we konden met haar praten!’

Dan gaat het snel de goede kant op. ’s Middags kunnen ze een half uur met haar praten, ’s avonds zit ze op de rand van het bed, maakt grapjes en krijgt ze fysiotherapie. ‘De dokters staan versteld hoe ongelofelijk sterk ze is. En ons geluk kan niet meer op.’

Herinnering

Volgens Mike kan zijn vriendin zich het hele incident nog herinneren. ‘We hebben erover gepraat. Ze zei: “Mike, het was zo eng op straat. Ik was zo bang. Waarom nou ik?” Gelukkig is het geen groot zwart gat, maar ze zal er ook nog wel vaak mee worden geconfronteerd.’

‘Ze stelt de vraag: “Waarom ik?” Maar dat is echt pure pech’, zegt haar moeder. ‘Ze is er ook van overtuigd dat die avond in de Naarderstraat alles volgens het boekje is gegaan, daar bestaat geen twijfel over.’ ‘Ik wil ook dolgraag praten met de agent die heeft geschoten’, gaat haar vader verder. ‘Die jongen moet ondersteboven zijn.’

Van collega’s uit het hele land komen ondertussen steunbetuigingen binnen. ‘Dat is echt onvoorstelbaar, zeker omdat het zo’n grote organisatie is’, zegt vader Theo. ‘We willen iedereen bedanken voor de steunbetuigingen, dat is ontzettend fijn.’

De agente is inmiddels buiten levensgevaar en mocht maandagmiddag van de intensive care af.


Noot van de redactie: Op verzoek van de familie is de naam van de agente weggelaten.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/neergestoken-agente-ongelofelijk-sterk