reddingsboot inzetverslagen 2005

Auteur Topic: reddingsboot inzetverslagen 2005  (gelezen 41677 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #170 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:00:01
Wij voeren mee met Sail-in. Telefonisch ingemeld bij de coördinatie. Hebben nog in totaal vijf bootjes met motorpech tussen het peleton weggehaald, een vlak voor het sloepje overvaren zou worden door een driemaster. Samen met de P63 en de havendienst 2 ruimte gemaakt voor de Argos en z'n sleep, weer zo'n driemaster die vanuit een zijtak het Noorzeekanaal op moest draaien. De flitser deed het leuk, maar de megafoon schiep wonderen!! Dat is een aanrader bij het manipuleren van de scheepvaart, was ook heel handig bij het naar de kant brengen van de pechgevallen. Gewoon even roepen naar de overige scheepvaart en dan kun je er door! We hadden de opdracht die scheepjes direkt naar de wal te brengen en daar af te meren, er mocht niet mee gesleept worden. Heel wat (bijna) aanvaringen meegemaakt en profi schippers die elkaar de huid vol scholden en elkaar het licht in de ogen niet gunden. Op het IJmeer zijn nog wat agenten (ze hadden er nog een paar over kennelijk)bezig geweest alle bootjes te bekeuren die van Sail kwamen en geen vaarbewijs twee hadden, wat daar wel vereist is. Heb nog wat foto's, komt wel goed...

Leuke dag, maar ik werd er wel een beetje moe van...

Henk


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #171 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:10:46
al met al heeft de DRB het er maar druk mee, ondanks het want minder weer   ;) ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #172 Gepost op: 20 augustus 2005, 18:09:17
Zandvoort, 18 augustus 2005 (actie 06)
Ex-marineschip heeft tros in schroef

  


Donderdagmiddag om ongeveer half vijf werd de bemanning van het station Zandvoort gealarmeerd voor assistentie aan een ex-marineschip. Het tot pleziervaartuig omgebouwde schip lag op enkele honderden meters uit de kust ter hoogte van het gebouw De Rotonde met een tros in de schroef. Het verzoek was het schip naar IJmuiden te slepen.

Omdat de “Annie Poulisse” deze dagen in Amsterdam actief is tijdens Sail 05 beschikt het station tijdelijk over de “Heek”, een reddingboot van het type Float 500. Onmiddellijk werd duidelijk dat de ex-marineschip (16,5 meter, 22 ton) een maatje te groot was voor de “Heek”. In overleg met het Kustwachtcentrum is daarom de hulp ingeroepen van de IJmuidense reddingboot “Koos van Messel”. Onder toeziend oog van de “Heek” heeft de “Koos van Messel” het schip op sleeptouw genomen en naar IJmuiden gebracht.

Het pleziervaartuig, genaamd “Jeltje Aimée” met als thuishaven Zandvoort, was die dag van Texel naar Zandvoort gevaren. De bedoeling was om ’s avonds naar Sail Amsterdam te gaan. Liggend voor de kust van Zandvoort heeft de bemanning nog geprobeerd om zelf de tros uit de schroef te krijgen. Tevergeefs. Vandaar dat via de Kustwacht de hulp van de reddingboot werd ingeroepen.

 
 
Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #173 Gepost op: 21 augustus 2005, 00:56:25
Maar was de HOGE ingehuurd door de organisatie of zijn jullie zelf gaan kijken?
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #174 Gepost op: 21 augustus 2005, 12:23:13
Maar was de HOGE ingehuurd door de organisatie of zijn jullie zelf gaan kijken?

Wij gingen zowiezo,
net als de vorige keer mee met de stoet. Alleen in 2000 voeren we onbedoeld "storend" door de hulverleningsketen. Want als reddingsboot uitziende RIB wordt er toch een beroep op je gedaan als er wat gebeurd.  In 2000 hebben we twee agenten gered bv.

Dit jaar wilden we dat anders doen
en ons voegen naar het bestaande hulpverleningsplan en hebben daarom kontakt op genomen met de beide GHOR regio's: Amsterdam en Kennemerlannd en ons daar via via aangemeld. Dat ging bij Amsterdam wat makkelijker als bij kennemerland. Maar we hebben uiteindelijk alle relevante informatie (draaiboeken)  gekregen en de telefoonnummers van de politie/VC  waar wij ons hebben hebben ingemeld. Daarnaast hebben we steeds kontakt gehouden met iemand van de KNRM. We konden ook aktief reageren op de oproepen van de schepen op kanaal 3 en later op 68 van de marifoon die problemen hadden of zagen. Ook het kontakt met de KLPD verliep over deze kanalen.

Aan boord van de KNRM zat een ambu bemanning
en een arts. Wij hadden ook een arts, AED en zuurstof mee. Langs de kant van het Noordzeekanaal stond op drie punten steeds een ambu standby. Handig om te weten wat die aanlandingspunten zijn, maar van die wetenschap hebben gelukkig wij geen gebruik hoeven maken.

Een geslaagde rustige dag al met al,
hoewel het duwen en dringen was voor de grote, maar ook voor de kleine scheepvaart. En er zwom nog van alles tussendoor, niet alleen zwanen, maar ook mensen! (Al of niet met slok op).

Henk   


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #175 Gepost op: 21 augustus 2005, 17:05:13
had je er gister moeten zijn!
gister had bijna elke bestuurder gedronken. lette daarom niet op!

ook heel erg veel pech gezien en ik heb met mijn boot nog net een klein bootje voor de pont vandaan gehaald met aan boord twee volwassenen en drie kleine kinderen!(zonder zwemvest en een krakamigge motor
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #176 Gepost op: 21 augustus 2005, 19:04:28
Goede aktie Jerommeke, die pont blies gewoon door ja. Er was gelukkig ook professionele hulp van onze collega's, zie hier wat foto's ervan, de echte reddingsboten zijn te onderscheiden aan de rode wimpels:












Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #177 Gepost op: 22 augustus 2005, 13:52:19
Je moet je niet aangevallen voelen Henk, ik vroeg het uit intresse. En niet om je af te kraken. Maar wat ik dus uit je verhaal op maak is dat je op iegen initiatief bent gaan varen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #178 Gepost op: 22 augustus 2005, 18:30:44
Je moet je niet aangevallen voelen Henk, ik vroeg het uit intresse. En niet om je af te kraken. Maar wat ik dus uit je verhaal op maak is dat je op iegen initiatief bent gaan varen.

Klopt allemaal! Maar ik schud dat gevoel nu helemaal weer van me af :)

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #179 Gepost op: 30 augustus 2005, 12:31:01
Prio 1 melding onwelwording op IJmeer.

Maandag 29 aug even voor half twaalf ging de pieper af voor de reddingsbrigades Randmeren met een spoedmelding. wat je dan te zien krijgt is

Citaat
0703307 23:26:32 29-08-05 GROUP HV 1 IJMEER MUID SPOED BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703057 23:26:32 29-08-05 GROUP HV 1 IJMEER MUID SPOED BRW Blaricum (Reddingsbrigade)
0703032 23:26:32 29-08-05 GROUP HV 1 IJMEER MUID SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)
0703025 23:26:32 29-08-05 GROUP HV 1 IJMEER MUID SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)

Dus dan weet je nog niet wat er aan de hand is. Gelukkig hoort de RAC Gooi- en Vechtsreek de kustwacht als coördinerend station op de hoogte te houden van incidenten, zowel volgens OP-PLAN SAR als volgens de SAMIJ regeling dus als we bellen naar de kustwacht krijgen we alle inlichtingen zij hebben.

Dat was echter niet veel, niets eigenlijk. Ik was al de tweede die belde wat er aan de hand was, dus ging men nu maar eens informeren bij G&V wat er aan de hand was.

Inmiddels kon ik de bemanning van de Seeker waarschuwen dat er "iets aan de hand was ergens op het IJmeer". Voor de zekerheid de AED en de zuurstof gepakt, want die gaat zowiezo altijd mee.

Na een tweede telefoontje met de kustwacht waren ze er achter dat het een onwelwording betrof op het eiland Pampus. Als eerste ging de Blaricum 1 van RB Blaricum eruit als tweede de Gooijer van Huizen. Als derde de Johanna Smit en als vierde de Seeker.

De reddingsboot Gooijer ligt voor de Hollandse brug alweer met pech en zal later door de Huizer (ook van de RB Huizen) worden teruggesleept.

Als uiteindelijk de Johanna Smit terplaatse is (om 23.50 uur) bij het Eiland Pampus blijkt dat het SO al door de melder naar de ambu is gebracht en daarin op weg is naar Leiden.

Wat opvalt is dat de Kustwacht steeds achter de feiten aanholt doordat ze niet op de hoogte gehouden wordt van de feiten en niet in staat is te coördineren.

Een duidelijk voorbeeld van hoe de SAR hulpverlening niet bedoeld is. Afschermen/geheim houden van de hulpverlening kan mensenlevens kosten, zeker op het wat grotere water.

Laten we nu ophouden met alleen aan de eigen eer en glorie te denken en niet langer dit soort meldingen "onder de pet" houden om als eerste te kunnen arriveren.

Het had zo kunnen zijn dat er bv een arts of verpleegkundige in de buurt van Pampus lag met z'n bootje (die varen soms ook...), die hulp sluit je uit als je de kustwacht niet op de hoogte brengt.

Het radioverkeer staat op dit MP3'tje:

luister hier naar het opgenomen radio verkeer

Henk

De Gooijer op sleep (door de nachtkijker die boordverlichting niet leuk vind ;D)

[verwijderd door de admin]