reddingsboot inzetverslagen 2005

Auteur Topic: reddingsboot inzetverslagen 2005  (gelezen 41062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #20 Gepost op: 9 april 2005, 13:35:09
Citaat
Urk, 7 april 2005
Beunschip ten onder nabij Rotterdammer Hoek



Bij een toenemende wind vanuit het zuidwesten werden de bemanningsleden van Station Urk deze morgen omstreeks 09:30 opgepiept voor klus bij de welbekende Rotterdammer Hoek.
De motor van een 80 meter lang beunschip was uitgevallen door water in de dagtank en het schip, geladen met kiezelstenen was uit voorzorg voor anker gegaan.
Door het kustwachtcentrum was ook station Lemmer opgeroepen met de Anna Dorothea en de Wouter Vaartjes.

Ter plaatse 2 opstappers overgezet om de situatie in ogenschouw te nemen. Nadat in overleg met de opstapper van Lemmer de Stork Werkspoor motor weer vrij van water en lucht was gemaakt, gestart en geprobeerd op eigen kracht de reis te vervolgen.
Na ongeveer 10 minuten werdt het echter al duidelijk dat er toch water bleef komen en de motor onder deze omstandigheden niet snel was over te halen om te gaan draaien.

Door de verslechterende weersomstandigen ter plekke (dik windkracht 8) raakten er ramen beschadigd in het achterschip. Daardoor zonk het schip plotseling vrij snel en moesten wij de bemanning: één vrouw en twee mannen van boord halen.
Deze zijn snel door de Anna Dorothea van Lemmer en de Koningin Beatrix naar Lemmer gebracht. Het schip is uiteindelijk door de in de loop van de tijd berucht geworden golven van de Rotterdammer Hoek gezonken.

Op de terugweg naar Urk werd de Koningin Beatrix door Den Helder Rescue opgeroepen dat er tussen de Rotterdammer Hoek en de Vormt bij Urk een kruiser, varende onder Engelse Vlag, in moeilijkheden zou verkeren. Omdat de Makreel (vervanger van onze Nagel) al naar station Urk terug gevaren was, deze bemanningsleden weer laten alameren door de AC.
Ook station Lemmer was weer op weg naar deze onfortuinlijke watersporter. Ter plaatse konden we echter concluderen dat er onder begeleiding van de collega's van Lemmer door gevaren kon worden naar Lemmer.

Na deze klus retour station Urk waar alles weer in gereedheid kon worden gebracht voor de maandelijkse oefenavond......


Bron www.knrm.nl
Groeten, Colin


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #21 Gepost op: 9 april 2005, 13:35:42
Waar staat er ineens in dat bericht van mij zo een 8)?
Groeten, Colin


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 9 april 2005, 14:18:51
nou 8 en haakje sluiten

8) betekend dus  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 9 april 2005, 14:31:25
Colin, dat incident van jouw heeft nog een staartje. De sleepboot voor dat schip trok het vrachtschip dwars op de golven, waardoor de ramen spongen en het schip volliep. Als ik in dergelijke moeilijkheden zou zijn zou ik lekker voor anker de storm afwachten. Alles wat er aan de hand was was motorpech. De hulpverlening ontaardde in het uiteindelijk zinken van het schip, ben je mooi klaar mee!

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2005, 14:55:39
Dat schip naar de kelder en die auto die op het dek stond. :o En wie zijn schuld is het nu?? De berger?
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2005, 16:36:58
Dat wordt uitgezocht. Maar zonder erbij te zijn geweest is de speepboot verantwoordelijk voor z'n sleep dacht ik. Bovendien is het dwars op de golven leggen van een vrachtschip geen goede aktie...

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 12 april 2005, 20:02:13
Stellendam/Ouddorp 5 april 2005


Weer drukte voor de KNRM



Het afgelopen weekend heeft de KNRM weer veel werk gehad aan de Russische zeiler, waarover we u in ons laatste bericht hebben geschreven. Zaterdag 2 april was één van de opstappers van de Dorus Rijkers aanwezig in het boothuis aan de buitenhaven van Stellendam, toen ze het bootje, dat de vorige dag was afgeleverd aan de drijvende steiger, door de haven zagen drijven. Telefonisch werden enkele collega’s opgeroepen en het bootje met de Russische schipper, werd via de schutsluis naar de binnenhaven gebracht en daar afgemeerd. Met de kapotte motor en de onbekwaamheid van de schipper om te zeilen zou hij niet meer naar buiten kunnen komen.

Dat bleek echter toch het geval te zijn.  Juist op het moment dat de politie telefonisch contact opnam met de schipper van de reddingboot piepte de kustwachtpost in de vuurtoren Ouddorp de bemanningen van de Stellendamse en de Ouddorpse reddingboten dezelfde dag nog op om 23.40 uur voor een klein bootje met één man aan boord ergens bij de Oosterboei. Dat zou zowel aan de binnen- als aan de buitenkant kunnen zijn en daarom werden beide reddingboten gealarmeerd. Het bleek weer de Russische klant van de KNRM te zijn. Vanwege het vallen van het tij gelukte het hem niet verder te varen. De Dorus Rijkers pikte aan de buitenkant het bootje en de man op en nam hem weer mee naar Stellendam. Ongeveer half vier was deze reddingboot weer terug in de haven. De Ouddorpse reddingboot was 02.15 uur weer terug op station. Eén van de opstappers heeft de klant uit Rusland de andere dag met een paar tassen naar een bushalte zien gaan.

Ondertussen was er nog een actie van de Dorus Rijkers. De kustwachtpost piepte de bemanning van de reddingboot op om 12.20 uur voor een kitesurfer in de problemen bij de slufter. Binnen een kwartier waren ze ter plaatse en konden ze de man uit zijn benarde positie uithelpen en hem naar het strand terugbrengen. De reddingboot was 13.30 uur weer paraat voor de volgende actie en er was weer een redder aan de wal bijgekomen.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 12 april 2005, 20:03:57
Stellendam, 6 april 2005


Geslaagde zoekactie op het Haringvliet



Dinsdag 5 april waren twee jongelui ’s middags drie uur vanuit Middelharnis vertrokken voor een zeiltochtje over het Haringvliet. De 18 jarige jongen en het 16 jarige meisje waren in het begin van de avond nog steeds niet terug en er ontstond de nodige onrust bij de ouders. Zij riepen de hulp van de politie in.  Via de kustwachtpost in de vuurtoren van Ouddorp werden de beide Stellendamse reddingboten gealarmeerd. De “Willemtje”, de reddingboot voor het Haringvliet werd 20.00 uur eerst opgepiept en direct daarna ook de “Dorus Rijkers”, die in de buitenhaven gestationeerd is. De laatste moest eerst via de schutsluis het Haringvliet op varen. De “Willemtje”was ondertussen begonnen met zoeken  Eerst de havens van Hellevoetsluis en daarna richting Slijkplaat en de noordzijde. Inmiddels was de Dorus Rijkers ook ter plaatse en begon mee te zoeken vanaf de zuidzijde. In de buurt van de ingang Spui werd het bootje gevonden door de “Willemtje”. Het bootje was op de stenen terecht gekomen en de beide inzittenden zaten in een weinig benijdenswaardige positie en hadden het behoorlijk koud.  Twee opstappers van de reddingboot stapten over boord, liepen naar het bootje en namen de beide inzittenden mee. De “Willemtje” bracht ze eerst naar de Dorus Rijkers en keerde daarna terug om het bootje te bergen en naar de trailerhelling in Middelharnis te brengen.

De Dorus Rijkers heeft de beide schipbreukelingen aan boord genomen, ze opgewarmd en naar Middelharnis gebracht, waar ze werden afgeleverd aan de politie en aan hun ouders. Er behoefde gelukkig geen medische hulp te worden verleend.  

De beide reddingboten konden weer naar Stellendam terugkeren en waren tegen 22.30 uur weer paraat op hun station.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #28 Gepost op: 12 april 2005, 21:40:46
KNRMark,

Zeggen deze p2000-meldingen jou iets?
0103366 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN KNRM Marken ( Reddingsboot )
0103364 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN Brandweer Waterland ( Staf )
0103362 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN Brandweer Waterland ( Commandant )
0103001 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN Brandweer Zaanstreek-Waterland ( Monitorcode )

Komen met enige regelmaat voor. Zijn dat echte inzetten?

RAdeR


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 12 april 2005, 23:15:46
KNRMark,

Zeggen deze p2000-meldingen jou iets?
0103366 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN KNRM Marken ( Reddingsboot )
0103364 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN Brandweer Waterland ( Staf )
0103362 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN Brandweer Waterland ( Commandant )
0103001 16:39:33 12-04-05 GROUP HV 1 IJSSELMEER MRKN REDDINGSBOTEN Brandweer Zaanstreek-Waterland ( Monitorcode )

Komen met enige regelmaat voor. Zijn dat echte inzetten?

RAdeR

Vind je het erg als ik het beantwoord, het is wat dichter bij mij dan bij KNRMark ;) ? Dit betrof een daadwerkelijke inzet: Jacht met motorpech bij Uitdam op het IJmeer.  Is de haven van Uitdam ingesleept.

Henk