reddingsboot inzetverslagen 2005

Auteur Topic: reddingsboot inzetverslagen 2005  (gelezen 41256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #190 Gepost op: 13 september 2005, 01:13:31
Cube, er is geen censuur op dit forum, lees alleen het bovenstaande wat ik geschreven heb. ;)


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #191 Gepost op: 15 september 2005, 18:38:57
Woensdag 14 september bevond de Noordzeekotter TX 45 “Berend Cornelis”, met 4 personen aan boord, zich ongeveer 5 mijl zuidwest van het lichteiland toen er problemen met de motor ontstonden. Via de kustwachtpost Ouddorp werd de hulp ingeroepen van de “Prinses Margriet” uit Stellendam. De pieper ging 08.50 uur en de reddingboot was een uur later ter plaatse. De golfhoogte was inmiddels opgelopen tot ongeveer 3 meter. De sleepverbinding werd gemaakt, maar bij het eerste zeetje brak de tros. Het zag er niet naar uit dat het weer zou verbeteren en daarom werd de hulp ingeroepen van de “Koopmansdank”, de reddingboot uit Burghsluis. Deze boot is zwaarder en heeft een sterkere sleeptros. Bovendien was deze reddingboot buiten voor een oefening. De schipper van de “Koopmansdank” is sinds kort een ex-visserman uit Den Helder. Hij was 11.15 uur ter plaatse en maakte vast aan de TX 45 en bracht hem het Goereese Gat in. Bij de Kwade Hoek maakte de “Prinses Margriet” weer vast en leverde in de buitenhaven de kotter over aan een sleepboot van de werf, die het schip verder meenam naar de binnenhaven.

De bemanning was nog in het boothuis in verband met deze actie toen iemand kwam melden dat hij op het Haringvliet al een uur geleden een catamaran had zien omvallen en niet meer overeind komen. Telefonisch en in overleg met de kustwacht geïnformeerd of er een catamaran vermist werd. Dat bleek niet het geval te zijn. Toch, na contact en in overleg met de kustwacht, uitgevaren met de “Willemtje”, de reddingboot voor het Haringvliet en een paar zoekslagen gemaakt, waarbij niets werd gevonden.

Dit waren actie 68 en 69 voor station Stellendam.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #192 Gepost op: 16 september 2005, 18:02:04
0703306 13:46:48 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703033 13:46:48 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Gooi en Vechtstreek
0703025 13:46:48 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)
0703306 13:46:12 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703033 13:46:12 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Gooi en Vechtstreek
0703025 13:46:12 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)


Om 13.43 dus hoorde ik hoe over kanaal 16 een melding gedaan werd over een Bavaria 35 voet die aan lager wal geraakt was bij het eiland 't Hoofd op het IJmeer.  De kustwacht gebeld of wij erheen moesten en na een "ga maar" alarm gemaakt. Omdat ik de boot met vooruitziendeblik 's morgens al klaar gemaakt had (op/leeggepomt, sloten eraf, konden we ons al 6 minuten later onderweg melden naar de zeilboot.

Omdat het slecht weer was en wij niet wisten of er wel gevaren kon worden met ons bootje op het IJmeer hebben wij ons van de assistentie verzekerd via 16 van de Johanna Smit, welke onder vrijwel alle omstandigheden kan varen. Om 1459 konden we ons toch ter plaatse melden, bij idd een op de ondiepte stuiterend jacht met 4 opvarenden. Het bleken goede bekenden: De importeur van de Bavaria's welke gelegen is in de jachthaven Marina Muiderzand, die met een paar potentiele kopers "een klein stuurfoutje gemaakt had bij het laveren". Ondertussen kwam ook de Gooijer langszij en de Johanna Smit stoomde inmiddels ook op. De Seeker kon met moeite een verbinding overbrengen en toen die er was moest nog tegen de wind in gedraaid worden. Op laatst lukte dat en konden we gaan trekken. Normaal leggen we een zeilboot "op één wang" door aan de fokkeschoot te trekken, maar dat hoefde niet. Door zoals de Gooijer het noemde "stevige windje" ::)  ;D en de ondiepte werd het schip op het kale tuig al op 20% slagzij gelegd waardoor het bij elke golf even een beetje opgetild werd en beetje bij beetje richting de vaargeul konden trekken.

De Brandweerboot van Bunschoten -dapper ploeterend vanaf het Eemmeer- was inmiddels al tot de Huizer Haven gekomen, maar de assistentie van deze dappere jongens was niet meer nodig, dus konden ze het hele eind weer terug.  Tja, als je het snel zegt klinkt IJmeer net als Eemmeer :( . Ik heb de kustwacht er nog op geattendeerd maar kreeg als antwoorde dat dat de "schipper z'n eigen verantwoording is en dat is natuurlijk ook zo.

Om 14. 10 waren we met de sleep weer voor de haven waar de boot nu weer op een koper ligt te wachten.

Zo, nu ga ik droge sokken aantrekken.

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #193 Gepost op: 16 september 2005, 18:05:36
Zo, nu ga ik droge sokken aantrekken.

Waren alleen je sokken nat? :laugh: :laugh: ;D ;D ;)
Groeten, Colin


duif

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #194 Gepost op: 16 september 2005, 18:12:51
goede actie alleen een beetje onnodig dat er als er een groep uit huizen en een uit naarden opgeroepen wordt er ook nog een ploeg uit bunschoten op vaart toch zonde van tijd en geld.

hoo dat de boot verkocht is ?? ;D ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #195 Gepost op: 16 september 2005, 18:37:14
goede actie alleen een beetje onnodig dat er als er een groep uit huizen en een uit naarden opgeroepen wordt er ook nog een ploeg uit bunschoten op vaart toch zonde van tijd en geld.

hoo dat de boot verkocht is ?? ;D ;D
Ik denk dat het eerste een misverstand was: Eemmeer klinkt een beetje als IJmeer, er zal verkeerd doorverbonden zijn naar de verkeerde meldkamer. De jongens zijn toch dapper gegaan met dat hondeweer, petje af!  We gaan het uitzoeken hoe het heeft kunnen gebeuren, want inderdaad: hoewel het een stukje zekerheid geeft dat Bunschoten schaduwvaart, is het geen toonbeeld van doelmatige inzet van mens en middelen. Ik weet ook niet hoe - bij windkracht 7 pal Noord en aan lage wal- de RIB en de bemanning zich houden op het IJmeer, verstandiger dat eerst maar 'ns met wat rustiger weer proberen lijkt me...

En wat het tweede betreft, ik denk dat ze eerst nog even over de koop na moeten denken, maar ze waren niet echt onder de indruk, hun schipper bleef rustig en dat scheelt!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #196 Gepost op: 16 september 2005, 18:51:12
Waren alleen je sokken nat? :laugh: :laugh: ;D ;D ;)

Nee, mijn onderbenen ook een beetje :) ... 8)

Maar het scheelde niet veel, ik was de sleeplijn aan het pakken toen de boot met een klap tegen de zeilboot aangesmeten werd, ik viel dus tegen de tubes (lekker zacht) en net niet over boord.  Hoewel, ik wil altijd nog een keer aan boord van de Gooijer, dus het was wel een buitenkansje.

Dan was er toch meer nat geweest als mijn sokjes...

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #197 Gepost op: 16 september 2005, 22:54:26
Mooie actie weer. Bij ons was het zeer rustig vandaag.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #198 Gepost op: 16 september 2005, 23:13:51
Mooie actie weer. Bij ons was het zeer rustig vandaag.

Groeten Mark. ;)
Wel altijd weer hetzelfde Mark, Jacht op z'n plek, aktie voorbij...

Shit!! Ik had een foto moeten maken.

Ik neem het me voor, maar vergeet het steeds.

Stel je voor: een 35 voeter zo op z'n wang dat de kiel af en toe boven water komt, dan er weer uit, dan weer met een dreun op de bodem... Vechten om de kop in de wind te houden...

En geen foto...

Shit !!!

(heeft Huizen er geeneen gemaakt?).

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #199 Gepost op: 17 september 2005, 19:56:01
En toen waren wij enkele ogenblikken later als de Gooijer en konden we wel op ons gemak foto's maken. Mooi rustig weer met mooie luchten, helemaal oke dus.

0703307 14:44:31 17-09-05 GROUP HV 1 IJMEER MUID SPOED BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703032 14:44:31 17-09-05 GROUP HV 1 IJMEER MUID SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)
0703025 14:44:31 17-09-05 GROUP HV 1 IJMEER MUID SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)

Waarom een catamaran met en afgebroken mast met windje 3 een prio 1 is en een zeilboot met 7 aan lager wal "geen spoed" ??? Schiet mij maar lek...

Henk

[verwijderd door de admin]