Hoogwerkers en Autoladders

Auteur Topic: Hoogwerkers en Autoladders  (gelezen 543433 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #1010 Gepost op: 15 februari 2010, 17:38:43




Soort voertuig: Hoogwerker
Merk voertuig: Volvo
Roepnummer: HW33-1
Korps: Capelle a/d IJssel
Regio: Rotterdam-Rijnmond
Bijzonderheden: Heeft nieuwe led verlichting gekregen op het dak van de cabine (zijn erg slecht zichtbaar bij daglicht)



Soort voertuig: Ladder
Merk voertuig: Daf LF
Roepnummer: AL22-1
Kazerne: Frobenstraat Rotterdam
Regio: Rotterdam-Rijnmond
Brandweer Papendrecht


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #1011 Gepost op: 20 februari 2010, 12:29:05






Soort voertuig: Ladderwagen
Merk voertuig: DAF LF
Roepnummer: 80651
Korps: Den Bosch
Regio: Brabant-Noord
Bijzonderheden: Zelfde ladder als de laatste drie ladders van Rotterdam, zijn tegelijk afgeleverd






Soort voertuig: Hoogwerker
Merk voertuig: Mercedes
Roepnummer: 80652
Korps: Den Bosch
Regio: Brabant-Noord
Bijzonderheden:


Brandweer Papendrecht


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #1012 Gepost op: 20 februari 2010, 15:24:02
Het moet al niet gekker worden!  :o

Een HW en AL van ongeveer dezelfde leeftijd maar op twee verschillende chassis! Waarom nou niet gewoon één chassis (DAF = Nederlands product)???????

Nu stap je in als chauffeur en moet je eerst ff bedenken: "in welk voertuig zit ik ook al weer, oh ja de AL, dus een DAF en zit dit daar en daar en werkt het voertuig zo en zo". Hoezo veiligheid? ???
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #1013 Gepost op: 20 februari 2010, 15:52:05

Een HW en AL van ongeveer dezelfde leeftijd maar op twee verschillende chassis! Waarom nou niet gewoon één chassis (DAF = Nederlands product)???????

Ongeveer dezelfde leeftijd??

MERCEDES-BENZ 954.54; ECONIC 1828 LL/4X2
Omschrijving van de inrichting   hoogwerker
Datum eerste toelating   31-08-2001
Datum aanvang laatste tenaamstelling   10-09-2001
Datum eerste afgifte Nederland   31-08-2001
 
 
DAF FAN LF55 G21
Omschrijving van de inrichting   ladderwagen
Datum eerste toelating   12-02-2008  
Datum aanvang laatste tenaamstelling   12-02-2008
Datum eerste afgifte Nederland   12-02-2008

Bron: www.rdw.nl
Geloof niet alles wat je denkt.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1014 Gepost op: 20 februari 2010, 15:55:28
Het moet al niet gekker worden!  :o

Een HW en AL van ongeveer dezelfde leeftijd maar op twee verschillende chassis! Waarom nou niet gewoon één chassis (DAF = Nederlands product)???????

Nu stap je in als chauffeur en moet je eerst ff bedenken: "in welk voertuig zit ik ook al weer, oh ja de AL, dus een DAF en zit dit daar en daar en werkt het voertuig zo en zo". Hoezo veiligheid? ???

Waarom niet allebei hetzelfde chassis,van Europa moeten we Europees aanbesteden dus krijg je dit soort taferelen,daarom.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #1015 Gepost op: 20 februari 2010, 16:40:36
De tijd gaat snel, ik wordt oud.

Ongeveer dezelfde leeftijd??
Bron: www.rdw.nl
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1016 Gepost op: 21 februari 2010, 11:56:40
wanneer komt daar een nieuwe voor in de plaats te staan...???

Voor welke? Die van Papendrecht is er nog maar vijf jaar volgens mij. Die is afkomstig uit Denemarken en moet nog wel een aantal jaren dienst doen hoor.   :'( :'(

Het voertuig is nog maar 5 jaar in Nederland alleen heeft het ook een paar jaar in Denemarken dienst gedaan.
zie onderstaande gegevens:

Datum eerste toelating     14-11-1988(21,3 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling     25-05-2005(4,7 jaar)
Datum eerste afgifte Nederland     25-05-2005(4,7 jaar)
Status kenteken     Geldig

bron publiek.vwe.nl

Het voertuig is dus al 21,3jaar oud dus kwa leeftijd,voor Nederlandse begrippen,erg oud.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #1017 Gepost op: 21 februari 2010, 16:10:07
21 jaar is niet (erg) oud voor een redvoertuig in Nederland hoor. Ik durf te beweren (= eigen mening) dat 20 jaar oud heel normaal is in Nederland.

Het voertuig is dus al 21,3jaar oud dus kwa leeftijd,voor Nederlandse begrippen,erg oud.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Mdj

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 125
Reactie #1018 Gepost op: 21 februari 2010, 21:25:06
Citaat
1)Zou iemand mij kunnen vertellen waarom het ene korps kiest voor een hoogwerker, en een ander korps kiest voor een ladder met korf?
Mijn ervaring is dat het werken met een hoogwerker praktischer is in krappe omgevingen (zelf voorheen vaak zat met hoogwerker gewerkt in krappe fabriekshallen), toch rijdt bijvoorbeeld het Amsterdamse korps met ladders.
 

2)Wat mij zelf vaak opvalt is dat de ladders veel sneller ter plaatse ingezet zijn. Helemaal de Amsterdamse ladder zie ik hier soms in no-time voor een raam hangen na het ter plaatse komen. Weet niet of dat voor alle ladders geld. Ook heb ik het idee dat ladders vaak hoger zijn.  
 

3)Het maakt weinig uit welke hooger gaat want een Hoogwerker kan vaak ook 30 tot 34 meter de lucht in wat een ladder ook doet.
Rotterdam rijd ook alleen maar met ladder wagens rond maar de omliggende plaatsen rijden alleen maar met Hoogwerkers.    

Theoretische gezien is een Hoogwerker voor de blussing, en een Ladderwagen(redvoertuig) voor het redden. De motivatie daar achter is; als je een aantal mensen tegelijk moet redden, kunnen die via het ladderpaket afdalen, en bij een hoogwerker gaat dat niet. Aan de andere kant iemand die in paniek is zie ik niet afdalen via een ladder op 20 meter bijv. En 9 van de 10 hoogwerkers beschikken over een groot formaat bakje, waar je ook wel een groot aantal mensen in kwijt kan..
Manschap A


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Reactie #1019 Gepost op: 1 maart 2010, 17:53:47
Korps: Almere Stad
Soort voertuig: Redvoertuig (Hoogwerker)
Kenteken: BN-PH-27
Merk & Type: MAN L86; 20 LNLLC
Roepnummer: 25-652
Bronto Skylift 32 meter.

Burgerhulpverlener, AED-bediener.