Hoogwerkers en Autoladders

Auteur Topic: Hoogwerkers en Autoladders  (gelezen 537363 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1680 Gepost op: 2 mei 2016, 16:10:38
Hoge hoogwerkers en hoge/zware kranen leveren relatief weinig op,daarom moeten de kleinere voertuigen het werk doen en het geld binnen brengen.

Overigens de trend naar groter,hoger,sterker,sneller en zwaarder zal ook hier,zoals bij alles doorzetten.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #1681 Gepost op: 8 mei 2016, 22:54:07
Ik vind het jammer, dat sommige mensen reageren alsof ik een onnozel en onwetend persoon ben, en voel me niet erg serieus genomen. Ben zelf aantal jaren vrachtwagenchauffeur geweest en heb wel eens met kranen en hoogwerkers gewerkt en ze vervoerd, dus weet er wel iets vanaf.

De vraag en verbazing zijn serieus en volgens mij niet geheel onterecht.
Ik heb de afgelopen paar jaar meerdere meldingen gezien in de grote steden, waarbij de brandweer nauwelijks iets kon doen met de hoogwerkers. Bijv. de brand bij het voormalig VROM, daar werd gebouwd en waren de blusvoorzieningen er nog niet. Uiteindelijk bood een torenkraan uitkomst, maar alleen omdat dit overdag was en de machinist aanwezig was.
Nu ook bij het hotel, die hoogwerker had dan van bovenaf kunnen blussen. Lijkt mij geen overbodige luxe.

Die 100m hoogwerker is natuurlijk absurd, maar een 50 of 60m is echt wel haalbaar en zeker wanneer er bijvoorbeeld in elke grote stad met hoogbouw, 1 zou staan. Waarom is dat zo'n gek idee?
Veel gebouwen en industriepanden worden steeds hoger en er gebeurd ook steeds meer op die hoogtes. Een 12m motorwagen met 3 sturende Assen kan nu ook gemakkelijk uit de voeten in de steden, waarom zou een hoogwerker dat dan niet kunnen? In de binnenstad van Delft kan ik dat nog wel begrijpen, maar verder.....
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1682 Gepost op: 9 mei 2016, 09:32:43
50 of 60m hoogwerker in brandweer uitvoering met bluspomp vraagt om een redelijk zwaar chassis.
Antwerpen heeft een 53m voertuig in gebruik op 4 Asser. Dus je levert al een groot deel aan wendbaarheid in. Ik denk dat de veiligheidsregio's een afweging maken tussen aantal geschatte inzetten per jaar versus aanschaf en onderhoud van een 50 of 60 meter voertuig.

Gestandaardiseerd 30m brandweer hoogwerkers zijn via meerdere partijen in de markt verkrijgbaar. 50m en meer zijn er, in Europa, relatief weinig. Hetgeen ook nadelig uitpakt voor de prijsontwikkeling.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,306
Reactie #1683 Gepost op: 9 mei 2016, 09:38:21
Is het ook niet zo dat hoe hoger de werkhoogte, hoe breder je moet afstempelen ? Kan me voorstellen dat dat problemen oplevert in nauwe straten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1684 Gepost op: 9 mei 2016, 09:41:41
Citaat van: André Welten link=msg=1422996 date=1462779501
Is het ook niet zo dat hoe hoger de werkhoogte, hoe breder je moet afstempelen ? Kan me voorstellen dat dat problemen oplevert in nauwe straten.

Afstempelen brandweer hoogwerker met 5 assen



gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1685 Gepost op: 9 mei 2016, 09:51:16
Klopt, naarmate het voertuig groter is, zal hij voor stabiliteit breder moeten afstempelen.
Echter zijn moderne brandweerhoogwerkers zo gebouwd, dat ze variabel kunnen afstempelen. Daarbij wordt wel het werkveld behoorlijk verkleind.

Bij volledig ingeschoven stempels, zal het voertuig alleen maximale hoogte kunnen bereiken aan de voorkant of achterkant van het voertuig. Een zijwaartse beweging zal op grote hoogte zijn beperkt.

Ik verwacht echter bij hoogbouw dat je eromheen voldoende ruimte hebt om af te stempelen.


swex

  • BHV-Ploegleider
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #1686 Gepost op: 9 mei 2016, 20:28:44
iemand enig idee wat er aan de hand is met de hoogwerker van Almelo? Onderhoud? defect?  
Bij alarmeringen wordt nu een wagen uit Hengelo opgeroepen namelijk.


EMG Fotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
    • EMG Fotografie
Reactie #1687 Gepost op: 9 mei 2016, 20:39:40
Citaat van: swex link=msg=1423168 date=1462818524
iemand enig idee wat er aan de hand is met de hoogwerker van Almelo? Onderhoud? defect?  
Bij alarmeringen wordt nu een wagen uit Hengelo opgeroepen namelijk.

Hoogwerker Hengelo staat tijdelijk op Almelo, waarom bij mij onbekend.
EMGFotografie.nl ~ Canon 5DmkIII & 7D ~ @EMGFotografie


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1688 Gepost op: 10 mei 2016, 15:46:39
Citaat
100m hoogwerker is natuurlijk absurd, maar een 50 of 60m is echt wel haalbaar en zeker wanneer er bijvoorbeeld in elke grote stad met hoogbouw, 1 zou staan. Waarom is dat zo'n gek idee?
Veel gebouwen en industriepanden worden steeds hoger en er gebeurd ook steeds meer op die hoogtes
.
Jou idee is niet zo heel gek. Maar een aantal redenen waarom we het niet hebben in Nederland zijn ook al genoemd daarbij komt nog,
- voor redding en ontvluchting bij brand is boven de 20m alles preventief geregeld. Dus veiligheidstrappenhuizen, meerdere ontvluchtingsmogelijkheden en branddetektie. Afgezien van een aanslag waarbij de preventieve voorzieningen falen is daar eeen autoladder of hoogwerker niet voor noodzakelijk.
- blussing. Ja dat soms wel eens handig kunnen zijn. Maar als het nauwelijks voorkomt is het niet te doen om daar een autoladder van 50 of 60 meter in dienst te hebben. Behalve de aanschafkosten zit je ook met de geoefendheid uitwisselbaarheid van personeel. Kijk naar onze grote voorbeelden in bijv. New York, alle redvoertuigen max 100ft, 33 m. Dus als zij het niet nodig hebben waarom wij dan wel.
In het zelfde beeld kun je de grote kraan van Haaglanden zien. Niemand heeft een kraan in Brandweer Nederland, toch wordt hij regelmatig ingezet en staat elke keer het nut en en de noodzaak van die wagen ter discussie.
Leuke feitje is wel dat de eerste optie was om de huidige kraan met een blusleiding met waterkanon te voorzien aan de 50m lange mast, voor het geval er op grote hoogte geblust zou moeten worden. Hadden ze hem in Haaglanden dus al twee keer kunnen inzetten.
Maar ik zou het niet vreemd vinden als er per regio bijvoorbeeld en redvoertuig als deze beschikbaar is
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/1570/Florian_Hamburg_32_TMF_HH-2714/photo/74402
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1689 Gepost op: 10 mei 2016, 17:37:56
Als er grote aantallen personen moeten worden gered is een ladder handiger dan een hoogwerker,tenzij men gaat voor de uitschuifbare hoogwerker/ladder combinatie. Het verschil wordt met de hoogte duidelijker.