Hoogwerkers en Autoladders

Auteur Topic: Hoogwerkers en Autoladders  (gelezen 542759 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #1090 Gepost op: 28 juli 2010, 09:23:19
Bijzonderheden: Heeft ook blauwe flitsers aan de zijkant van het voertuig

Ik zie alleen de meerwaarde niet helemaal van deze flitsers. Ze zijn in het midden van het voertuig op geringe hoogte geplaatst. Welke toevoeging geven ze in het stedelijke verkeer naast de gebruikelijke signalering. Als er een flitser aan de zijkant vooraan het voertuig was geplaatst zag ik de meerwaarde wel. Wellicht is er iemand die het kan aangeven?
Geloof niet alles wat je denkt.


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #1091 Gepost op: 28 juli 2010, 10:55:52
De Led's in de grill vooraan zijn toch ook altijd op die hoogte geplaatst.
Hebben ze dan ook geen toegevoegd waarde?

Mvg,


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1092 Gepost op: 28 juli 2010, 12:27:19
Rijdend wellicht geringe meerwaarde. Echter wel een zeer duidelijke waarschuwingswerking als het voertuig stilstaat, met uitgeklapte arm.

Rijdende functie:

Na het passeren van de cabine, met balk vrij ver vooraan, volgt een vrijwel onbelicht moment. Om te voorkomen dat auto over het hoofd wordt gezien, zijn er dus extra flitsers naar zijkant geplaatst.

In Skandinavische landen heel gebruikelijk dat de voertuigen uitgerust zijn met meer verlichting.
Intersection strobes of leds (aan de voorkant, midden en/of achterzijde van de opbouw is gebruikelijk)
Daarnaast zie je vaak ook meer LED of strobes naar de voorzijde dan in NL gebruikelijk en het gebruik van grootlicht wigwag is er al langere tijd zeer gebruikelijk.


Groeten, Ruud


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #1093 Gepost op: 28 juli 2010, 20:30:42
Ik zie het nut zeer zeker van de verlichting voorop en vooraan (intersection) op een voertuig. De verlichting aan de zijkant verliest zijn waarde door de hoogte waarop het geplaatst is. Als plaats zou de bovenrand van het bakje een betere plek zijn. Het komt dan boven doorsnee obstakels en personenauto's uit, waardoor het zijn signaleringsfunctie behoud. De hoogte waarop het nu geplaatst is gaat het bijna verloren achter een kliko.
Als het voertuig stil staat en de arm wordt gebruikt, dan staan de poten ook uit en dan is de (oranje) verlichting beter zichtbaar als het op deze poten geplaatst is.
Geloof niet alles wat je denkt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1094 Gepost op: 28 juli 2010, 20:39:37
De verlichting aan de zijkant verliest zijn waarde door de hoogte waarop het geplaatst is.

Ben ik niet met je eens, ik kwam regelmatig de hoogwerker van Brandweer Hoofddorp tegen, welke óók vol zat met flitsers aan de zijkant (evenals de inmiddels beroemde HV's van de Haarlemmermeer) en het viel écht stukken beter op dan ''hoge'' signalering omdat deze lampen recht in je gezichtsveld zitten te flitsen.

Brandweer Hoofddorp hoogwerker 351 onderweg naar brandgeruch

Filmpje van Thimo40
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #1095 Gepost op: 1 augustus 2010, 12:29:01
Bij vrij zicht naar een voertuig maakt het niet zoveel uit op welke hoogte ze zitten. Echter, als er iets voorstaat is de uitstraling van zo'n flitser grotendeels geblokkeerd en heb je alleen nog kans dat je de uitstraling indirect ziet. Als de lampen hoger geplaatst zijn, is de kans op blokkeren kleiner en daardoor het zicht op de lampen groter.
Mbt het in het gezichtsveld flitsen: dit kan aangepast worden door de hoek waarin de units geplaatst worden.
Als alle lampen op een wagen op ooghoogte geplaatst zouden worden zou hij bij een Prio 1 toch een stuk later opvallen (en dan niet alleen bij daglicht in druk stedelijk verkeer).
Geloof niet alles wat je denkt.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1096 Gepost op: 2 augustus 2010, 02:32:15
Een nieuwe ambulance van doetinchem heeft op de zeikant zowel flitsers op ooghoogte als op hoogte van het voertuig. als er vraag naar is wil ik van de week wel een paar plaatjes maken!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Svs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 339
Reactie #1097 Gepost op: 2 augustus 2010, 07:52:58
Een nieuwe ambulance van doetinchem heeft op de zeikant zowel flitsers op ooghoogte als op hoogte van het voertuig. als er vraag naar is wil ik van de week wel een paar plaatjes maken!

Uiteraard!  O0
Gebruik mijn foto's niet zonder mijn toestemming


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #1098 Gepost op: 2 augustus 2010, 20:48:05
Probeer dan ook een duidelijk plaatje te schieten met die verlichting aan, op de zijkant van het voertuig.  ;)


Succes en we wachten rustig af op het resultaat in het betreffende topic.  ;) O0
Brandweer Papendrecht


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #1099 Gepost op: 4 augustus 2010, 10:16:28



Regio                : 17 - Rotterdam Rijnmond
Korps               :  Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Post                 :  Noord ( Frobenstraat )
Soort voertuig    : AL
Roepnummer      :  AL 22-1
Merk                :   DAF FFN LF55.250CF380
Fabrikant          :  Metz
Kenteken          :  BN-LH-48
Bouw/dienstjaar :  2003 / 2008
Bijzonderheden :  ex post Groene Tuin


Regio                : 17 - Rotterdam Rijnmond
Korps               :  Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Post                 :  Zuid (Mijnsheerenlaan)
Soort voertuig    : AL
Roepnummer      :  AL 44-1
Merk                :   DAF FFN LF55.250CF380
Fabrikant          :  Hilton - Magirus
Kenteken          :  BT-TF-63
Bouw/dienstjaar :  2008
Bijzonderheden :