Blauwe en amber led verlichting op fiets

Auteur Topic: Blauwe en amber led verlichting op fiets  (gelezen 15493 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #40 Gepost op: 11 april 2012, 18:08:25
Voor medewerkers in de wegenbouw heeft dat bordje wel degelijk (juridische) betekenis: niet zelden wordt contractueel vastgelegd dat voertuigen in een werkvak moeten zijn voorzien van een retroreflecterend bord(je) werkverkeer. Zonder bordje mag je daar dus niet komen met je (personen)auto.

Dit is dus geen juridische betekenis waar de politie meewerkt. Het staat niet in de WvW of het RVV gemeld. Dat bedoel ik ermee dat er geen juridische betekenis is.

Wat u bedoelt is dat iedereen zo'n bordje kan kopen en dat het voor u als agent geen moer uitmaakt of iemand zo'n bordje heeft of niet, en dat oneigenlijk gebruik van verlichting dient te worden bestraft. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind het wel wat ver gaan dat zoiets dan direct gedemonteerd of in beslag genomen moet worden. En ik vraag me af hoe dat juridisch stand houdt.

Geen moer uitmaken?? Zo heb ik het ten eerste niet gezegd. Ten tweede vind ik het persoonlijk niet erg netjes dat u mij op deze manier weggezet. Wat ik zei is dat het voor mij geen meerwaarde heeft. In de casus zoals besproken rijdt de bestuurder een prive rit heeft. Daarbij voert hij de oranjesignalering om zo de file te kunnen passeren. In zo'n geval heeft het geen enkele meerwaarde of hij wel of geen bordje werkverkeer heeft. Hij is niet in het werkvak en het is ook niet zo dat als je dat bordje wel in je auto hebt liggen (al dan niet zichtbaar), dat je dan ineens wel de ambersignalering mag gebruiken in privetijd om zo niet in de file te hoeven staan.

Het demonteren danwel inbeslagname van de signalering heb ik me niet overuit gesproken. Het demonteren in het geval van een plakpit lijkt me vrij logisch. Gewoon van het dak halen. In de gevallen dat het vast aan het voertuig zit, dan is het andere/ meer verlichting dan wettelijk is toegestaan. De keuze die een agent dan kan maken is of het terplekke laten verwijderen van de verlichting. Of het kentekenbewijs invorderen. Dan heeft de bestuurder 4 weken de tijd om het voertuig ter herkeuring aan te bieden bij de politie. Voldoet hij daar niet aan, dan zal het kentekenbewijs ongeldig verklaard worden. Vervolgens zal hij dan zijn voertuig bij het RDW moeten laten herkeuren. Om goedgekeurd te worden moet het voertuig in orginele staat worden teruggebracht. Dat houd in dat hij zijn ambersignalering zal moeten verwijderen.

Het gebruik van ambersignalering staat omschreven in de Regeling Optische- en Geluidssignalen 2009.
Artikel 6
1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

2.Met ingang van 1 maart 2014 bestaat het geel zwaai-, flits- of knipperlicht uit een set gele signaalverlichting; deze voldoet aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd

De bestuurder voldoet hier niet aan.

Daarnaast kan de bestuurder een boete krijgen:

N650 Het is voorzien van maar lichten of retroreflecterende voorziening dan is toegestaan. Cat. 2 boetebedrag: €120,-.

Gezien het feit dat het hier gaat om permanente eisen en niet om gedrag kan het hierboven beschreven.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #41 Gepost op: 11 april 2012, 19:27:39
Pully, mijn excuses dat u mijn vrije vertaling van uw stelling anders opvat dan dat ik dat heb bedoeld. Wij bedoelen hetzelfde, alleen zei ik het kennelijk iets simpeler dan u daadwerkelijk bedoelde.

Voor wat betreft de rest van de post heb ik al diverse keren aangegeven dat ik het helemaal mee eens ben met het bestraffen van het oneigenlijk gebruik van amber signaalverlichting. Dit wordt geregeld in artikel 30 RVV, met daaraan gekoppeld de Regeling OGS 2009. Amber verlichting zonder daarbij de genoemde werkzaamheden uit te voeren is niet toegestaan. In de gevallen waarin de werkzaamheden wel worden uitgevoerd is het verplicht wanneer het overige verkeer het voertuig mogelijk niet tijdig kan opmerken.

Hier zit mijn bezwaar ten opzichte van de inbeslagname of demontage van amber signalering. Want inderdaad, volgens de Regeling Voertuigen is het niet toegestaan om extra verlichting te hebben. Volgens het RVV moet het wél gebruikt worden. Bij de RDW-keuring wordt een voertuig er niet op afgekeurd (mits separaat in te schakelen e.d.) en tegelijkertijd kan er voor de signalering géén ontheffing worden aangevraagd. Dus dan is nog altijd mijn vraag op welke grond de politie mij kan verplichten om ter plekke amber signalering te verwijderen dan wel mijn kentekenbewijs in te vorderen. Het al of niet aanwezig hebben van de amber signalering vormt bovendien geen ongeoorloofde bedreiging voor de maatschappij (of hoe dat juridisch moge heten).

Ik ben dus ook zeer benieuwd wat er zou gebeuren als iemand zou weigeren de zaak te demonteren. Dan vordert de politie het kentekenbewijs in, en dan laat de eigenaar de auto herkeuren bij de RDW zonder de verlichting te verwijderen. Daar wordt er dus een positieve keuring afgegeven. En vervolgens volgt dus een schadeclaim bij de Staat vanwege gederfde inkomsten vanwege invordering kentekenbewijs? Volgens mij ligt het allemaal niet zo simpel als u het mij vraagt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gast

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 11 april 2012, 21:09:25
.. het ging om blauw en amber op een FIETS he mannen ...  O0


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #43 Gepost op: 11 april 2012, 22:24:18
.. het ging om blauw en amber op een FIETS he mannen ...  O0
En wat nou als ik een werkverkeerbordje op mijn fiets monteer?  098uo

Ik ken ze die dat hebben, overigens.....
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 1 juni 2012, 18:00:23
Ook een leuk setje  ;D
Police Bike Patrol LED emergency lights
 calibikecop


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #45 Gepost op: 1 juni 2012, 18:26:22
Het originele onderwerp van dit topic is trouwens al eens besproken op het forum daar wij hier in de Ijmond een (volwassen) fotograaf hebben rondrijden die ook optische geluidssignalen heeft(of had) gemonteerd op zijn fiets

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=23945.0
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,