Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?

Auteur Topic: Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?  (gelezen 20724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #40 Gepost op: 4 juni 2012, 17:13:27
In de basis heb ik dit topic gestart alleen voor motorrijders.
De Piaggio is wettelijk gezien gelijk gesteld aan een personenauto, want met een rijbewijs b kan je er al op rijden. Als je de 3-wielers bedoeld  :P .
Daarnaast heb je ook de quads. Daar gelden al andere regels voor. Zo hoef je op een trike of quad geen helm op als je een gordel om hebt...

Maar als er mensen zijn die een mening hebben over de Piaggio's, trikes en quads? Laat ze gerust hier achter.

Hier moet ik even ingrijpen c.q. een correctie op plaatsen. Er zijn 2 soorten Piaggio.
Versie 1 zonder voetrem aan de rechterzijde alleen te berijden met rijbewijs A en tevens te herkennen aan de kleine kentekenplaat.

Versie 2 met voetrem aan de rechterzijde die door aanbrengen van de voetrem onder rijbewijs B valt.
Dit voertuig heeft de grote kenteken plaat echter zijn er een aantal welke met een kleine (motor) kentekenplaat rijden inclusief aantekening op het kentekenbewijs door de RDW.
Deze stammen uit de beginperiode waarbij de RDW op een aantal plaatsen in het land een kleine kentekenplaat heeft afgegeven
omdat zij net als de bestuurders ervan van mening waren dat een grote kentekenplaat die er dus op hoort te zitten geen gezicht was.
Echter doordat er van hogerhand van de RDW intern is ingegrepen zal dit niet meer voorkomen.

Let op !!!
Er zijn bij Versie 2 met voetrem rijbewijs B model aanpassingen gedaan door de 1e eigenaren van dat model.
De voetrem hoort van boven naar beneden te bewegen door de noem het voor het gemak de vloerplaat waar je je voet kan plaatsen.
De voetrem is als extra gemonteerd door de fabriek om als rijbewijs B door te mogen gaan.

Echter zijn er ook eigenaren die omdat men vond dat men de voet niet makkelijk kon plaatsen de voetrem zelfstandig hebben
verplaatst naar de zijkant van die voetplaat zodat men het rechterbeen in een makkelijkere stand konden plaatsen tijdens het rijden.
Verder zijn er ook die mogelijk de voetrem in zijn geheel hebben verwijderd en een afdekplaat op die plaats hebben geplaatst
omdat het verwijderen van de voetrem volgens zeggen geen nadelige gevolgen zou hebben omdat men de handrem altijd nog heeft.

Dus tref je een Piaggio aan let er dan goed op of het systeem aangeeft of het een rijbewijs A of B model betreft en let op
bovengenoemde zaken.
Het zijn er misschien niet veel die de aanpassingen gedaan hebben maar je kan ze wel degelijk aantreffen.
#ookeengewaarschuwdedienderteltvoor2
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #41 Gepost op: 4 juni 2012, 17:20:47
@Enrico

Bedankt voor je uitleg. Hiervan was ik idd nog niet van op de hoogte.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #42 Gepost op: 4 juni 2012, 17:23:46
Graag gedaan dat is het voordeel dat ik dit soort info opzuig als een spons als ik op 2 motorfora zit af en toe  ;)
Verkeer blijft toch wel mijn ding wat een hoop zaken aangaat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 4 juni 2012, 17:34:57
Hier ook een voorbeeld van de voetrem en grote kentekenplaat.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/07/rijtest-piaggio-mp3-lt-met-je-autorijbewijs-op-een-motorscooter

Persoonlijk, zou ik hoe dan ook veiligheidskleding aandoen op een Quad/Piaggio.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #44 Gepost op: 14 juni 2012, 01:31:18
vanaf 19 januari 2013:

Citaat
Voertuigen per rijbewijscategorie
A1 - motorrijwielen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg, motorrijwielen met een volledig elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg en gemotoriseerde driewielers met een maximumvermogen van 15 kW.
A2 - motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2 kW per kg, die niet zijn afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.
A - motorrijwielen met onbeperkt vermogen en gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW.

Citaat
Nieuwe situatie voor rijbewijscategorieën afgegeven voor 19-01-2013:
Trekkend voertuig: drie of vierwielige motorvoertuigen met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg, maximaal 8 personen, exclusief bestuurderLeeftijd: vanaf 18 jaar (vanaf 17 jaar in kader van ‘2toDrive’)Rijbewijs: 10 jaar geldigExamen: theorie- en praktijkexamenAanhangwagen of oplegger: (1) toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg of (2) toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg Opmerking: De tricycle mag nog steeds bestuurd worden met rijbewijscategorie B

Citaat
Nieuwe situatie
voor rijbewijscategorieën afgegeven op of na 19-01-2013
Trekkend voertuig: vierwielige motorvoertuigen met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg, maximaal 8 personen, exclusief bestuurderLeeftijd: vanaf 18 jaar (vanaf 17 jaar in kader van ‘2toDrive’)Rijbewijs: 10 jaar geldigExamen: theorie- en praktijkexamenAanhangwagen of oplegger: (1) toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg of (2) toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kgOpmerking: De tricycle valt niet meer onder categorie B, maar onder categorie A

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/rijbewijscategorieen

En ik heb JA gestemd. Ik schrijf geen bon voor rijden zonder gordel zolang het niet verplicht is om een goedgekeurd motorpak te dragen. (en ik ben zelf motorrijder).

let op: uitzonderingen bevestigen de regel, extreem gedrag kan extreme gevolgen hebben
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Horzel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #45 Gepost op: 27 september 2012, 22:18:40
Hallo,

Ik heb op nee gestemd..
Ik vind het een moeilijke kwestie. Namelijk als ik bv met de fiets 40 km/h rij dan reageert niemand. Rij ik echter 40 km/h op de motor, dan zie je de mensen gewoon denken, " wat een dwaas!"

Als het warm weer is wil ik nog wel eens even lekker uitwaaien op de motor. Ik ben dan niet echt ingepakt, maar rij dan ook over een rustige route met max 50 km/h. Ik kom dan super relaxt thuis.
Als ik op de fiets stap dan rij ik, bijna, de zelfde snelheid en moet altijd super opletten, omdat de mn automobilisten absoluut geen rekening met jou houden. Ik kan wel stellen dat ik met de fiets veel meer risico loop dan op de motor, alleen heb ik op de fiets alleen een helm en handschoenen aan qua bescherming......

Knap als iemand mij dan kan overtuigen dat ik op de motor van top tot teen ingepakt moet zijn voor mijn veiligheid.

Ik vind dat per ongeval gekeken moet worden of iemand een bewust risico heeft genomen door onvoldoende beschermende kleding te dragen.


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #46 Gepost op: 28 september 2012, 10:42:02
Hallo,

Ik heb op nee gestemd..
Ik vind het een moeilijke kwestie. Namelijk als ik bv met de fiets 40 km/h rij dan reageert niemand. Rij ik echter 40 km/h op de motor, dan zie je de mensen gewoon denken, " wat een dwaas!"

Als het warm weer is wil ik nog wel eens even lekker uitwaaien op de motor. Ik ben dan niet echt ingepakt, maar rij dan ook over een rustige route met max 50 km/h. Ik kom dan super relaxt thuis.
Als ik op de fiets stap dan rij ik, bijna, de zelfde snelheid en moet altijd super opletten, omdat de mn automobilisten absoluut geen rekening met jou houden. Ik kan wel stellen dat ik met de fiets veel meer risico loop dan op de motor, alleen heb ik op de fiets alleen een helm en handschoenen aan qua bescherming......

Knap als iemand mij dan kan overtuigen dat ik op de motor van top tot teen ingepakt moet zijn voor mijn veiligheid.

Ik vind dat per ongeval gekeken moet worden of iemand een bewust risico heeft genomen door onvoldoende beschermende kleding te dragen.

Ga maar eens met 40/50 km/h onderuit, denk dat je er dan wel anders over denkt.
Alleen wanneer ben je goed gekleed om de weg op te mogen? Moet daar ook een extra keurmerk voorkomen? En dan zegt de ene diender prima en de andere vindt het matig en dan krijg je toch een PV..


Horzel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #47 Gepost op: 28 september 2012, 14:09:56
Ga maar eens met 40/50 km/h onderuit, denk dat je er dan wel anders over denkt.
Alleen wanneer ben je goed gekleed om de weg op te mogen? Moet daar ook een extra keurmerk voorkomen? En dan zegt de ene diender prima en de andere vindt het matig en dan krijg je toch een PV..

Ben met je eens dat je goed gekleed op de motor moet stappen. Maar waar het mij om gaat is dat je op de motor met 40 km/h, gekleed in korte broek, voor gek verklaard wordt, terwijl je met de zelfde snelheid op de fiets niemand hoort. Terwijl je op de fiets veel meer risico loopt...

Stel je voor dat ik, gekleed in korte broek, rustig een rondje tuf met 50 km/h en in mijn kielzog hangt een wielrenner. Dan zal je mij dus aanspreken op het feit dat ik in korte broek rij?! (gaat even niet om het feit dat de wielrenner geen afstand houdt!)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #48 Gepost op: 28 september 2012, 15:58:22
Voor een deel heb je gelijk, maar vergeet ook niet dat bij een schuiver met de motor er ook een erg grote kans is dat er ledenmaten tussen het wegdek en een deel van de motor komen.
Dan is de wrijving tussen wegdek en je kleding/huid vele malen groter dan met een fiets, en dus lijkt het mij logisch om eerder goede kleding op de motor aan te doen, dan op de fiets.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Horzel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #49 Gepost op: 28 september 2012, 20:46:24
Voor een deel heb je gelijk, maar vergeet ook niet dat bij een schuiver met de motor er ook een erg grote kans is dat er ledenmaten tussen het wegdek en een deel van de motor komen.
Dan is de wrijving tussen wegdek en je kleding/huid vele malen groter dan met een fiets, en dus lijkt het mij logisch om eerder goede kleding op de motor aan te doen, dan op de fiets.

Ik denk niet dat we hier uitkomen. Zet een fiets maar eens naast een motor en kijk eens wie de kortste remafstand heeft.....en kijk maar eens wie het makkelijkste een zg Y-proef rijdt..... De race fiets gaat dit echt verliezen, omdat een race fiets maar voor 1 ding is ontworpen. En dat is hard rijden!

Misschien denk je dat ik een hekel aan fietsers heb.....maar dat is niet zo. Ik zit tussen de 6 en 8 uur per week op de racefiets en mountainbike. Zodoende zie ik dus ook erg veel valpartijen en ongelukken.

En begrijp me goed......een motorrijder die met 80 of meer over de weg rijdt gekleed in T-shirt en/korte broek, mag van mij gerust van de weg gehaald worden voor een goed gesprek....

Ben alleen tegenstander om zwart/wit te kijken naar motorrijders gekleed in onveilige kleding.