Nieuws = Snelheid

Auteur Topic: Nieuws = Snelheid  (gelezen 2937 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 3 juni 2012, 09:38:51
Nieuws is Snelheid.

In deze tijd waarin het internet niet mag ontbreken bij het vergaren van nieuws, het verslaggeven en zorgen dat het gelezen wordt zien we een tendens ontstaan waarbij snelheid een belangrijk punt gaat worden.
Waar haal je je info vandaan als lezer of als nieuwsbrenger? Hoe zorg je dat je berichten gelezen worden, en belangrijker nog welke vormen van verslaggeven zullen in de toekomst nog belangrijker worden?

Op het forum zien we heel veel speurders naar nieuws (en makers), vaak wordt daar P2000 als leidraad voor gevolgd, maar ook wereldnieuws krijgt de aandacht. Zo zijn er niet alleen ongelukken, rampen en branden te vinden, er worden ook politieke discussies gevoerd, innovatieve ideeën besproken en er zijn vakinhoudelijke discussies.  
Topics worden geopend en discussies ontstaan.

Veelal zijn de onderwerpen voer voor nieuwsbrengers, zoals landelijke en locale pers. Schrijvende pers (zoals kranten en internetsites) maar ook tv-zenders.

In hoeverre wordt dit forum gebruikt door de pers? En hoe kunnen we in de toekomst veranderingen zien in het brengen van nieuws? Gaat het nog sneller dan nu? Zien we nog eerder beelden en krijgen we nog sneller de info naar ons (als lezers) toe?

Allemaal vragen die in dit topic beantwoord kunnen worden en waarover gediscusieërd kan worden.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2012, 15:08:35
En wat nog belangrijker is, hoe toets je of je bron betrouwbaar is.
Welke bronnen zijn wel/niet betrouwbaar.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2012, 15:47:21
En wat nog belangrijker is, hoe toets je of je bron betrouwbaar is.
Welke bronnen zijn wel/niet betrouwbaar.

Dat blijkt meestal gauw genoeg. Immers; blijkt een bron niet betrouwbaar, dan gaat ook dat nieuws als een lopend vuurtje, over the internets. ;D

Neem dit forum. Zodra wordt vermoed dat een bericht misschien niet betrouwbaar zou kunnen zijn, wordt er direct actie op ondernomen. Vaak ook door leden zelf...een mooier voorbeeld is er niet.  0098


112-Uitgeest

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • www.112-uitgeest.nl
    • Al het nieuws alleen uit uitgeest!
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2012, 10:07:46
Vooral Twitter wordt veel gebruikt. Ikzelf gebruik het ook voor mijn website om je nieuws onder de aandacht te brengen. Directe informatie gebruik ik niet van Twitter maar kan wel als een leidraad gebruikt worden, om wat meer informatie te verkrijgen of informatie te verduidelijken. Maar zal niet direct info van Twitter publiceren, tenzij het een betrouwbare bron is of verduidelijkt wordt met foto`s.

Wat ik vooral hier zie in de buurt is dat de media wel wat meer research mag doen naar incidenten of de boel wat minder spectaculair mag maken.
Neem ik een voorbeeld dat er laatst hier een auto op zijn zijkant lag. Was als eerste fotograaf ter plaatse. Bestuurster was al uit de auto, en was in een andere auto gaan zitten. Brandweer komt ter plaatse, en duwt de auto weer op zijn wielen. Bestuurster wordt uit een ander voertuig gehaald en naar het ziekenhuis gebracht.

Wat lees je de volgende dag? Auto over de kop, bestuurster uit het voertuig geknipt enzovoorts.

Daarom ben ik ook sinds dit jaar mijn eigen website begonnen, omdat er hier veel verkeerd wordt gemeld over incidenten of gewoon niet gemeld wordt.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2012, 18:10:06
Snelheid in het nieuws wordt bepaald door het medium. Internet is absoluut koploper om het nieuws snel te brengen, maar ook om te halen. P2000 is slechts een tipgever, of het incident daadwerkelijk plaats vindt weet je alleen ter plekke. Indien er geen mogelijkheden zijn om ter plaatse te komen worden eerst collega's of vaste tipgevers gebeld of bericht of zij ter plaatse zijn, temeer omdat zij hun integriteit reeds hebben bewezen. Daarna worden eventuele kennissen in de buurt gevraagd te kijken. Dán pas volgt Twitter, maar dat is een snel medium, dus rekening houden met een verkeerde interpretatie van de Twitteraar of zelfs een hoax. Pas als er meerdere onafhankelijke berichten zijn kun je spreken van een aannemelijk gegeven, maar wel altijd met een slag om de arm dat het gegeven afkomstig is van Twitteraars. Daarna komt een forum als dit in beeld, langzamer, maar wel alles op een rij met informatie wat voor een langere tijd geconserveerd blijft.

De toekomst is dat we live mee kunnen kijken. Dit is technisch al lange tijd mogelijk, maar er is nog geen goede standaardisatie om dit wereldkundig te maken. De één gebruikt UStream, de de ander YouTube Live, en weer een ander gebruikt Qik. Sinds jaar en dag heb ik de mogelijkheid om met de SLR-camera de beelden draadloos te sturen, maar echt optimaal werkt het nog niet. Vaak ben je zo kortstondig bij het incident dat het vrijwel geen zin meer heeft om de beelden te selecteren en te versturen. Om maar te zwijgen over de HD-videobeelden die met 48Mbit worden opgenomen. De techniek evolueert echter, en daarmee ook de snelheid van het nieuws.