Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding

Auteur Topic: Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding  (gelezen 28820 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #10 Gepost op: 3 september 2012, 16:19:09
Het is mooi dat dit nu bestaat en verder wordt uitgerolt. Maar ik mag toch hopen dat we nog wel aan onze vakmanschap blijven werken, en we inderdaad nog wel het lef blijven houden om een binnenaanval in te zetten.
Met de juiste trainingen en middelen kun je een hoop bereiken met een binnenaanval. Ik denk zeker dat het kwadrantenmodel als leidraad moet functioneren, maar niet iets om bij voorbaat al in te gaan zetten.

Peter dat zeg je goed! Laten we wel sterk blijven in ons vak en niet op voorhand defensief denken.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2012, 10:47:19
Theorie ontmoet praktijk, de Werkplaats Brandweerdoctrine is gestart

Vanavond start de Werkplaats Brandweerdoctrine op Troned. Op deze avond en op vrijdag bekijkt een groot aantal collega's (bevelvoerders, brandonderzoekers, risicobeheerders, planvormers, opleiders en OvD's), samen met het Procesteam Brandweerdoctrine, of het kwadrantenmodel werkt in de praktijk en wat er nodig is om binnen de korpsen aan de slag te gaan met het model.

Het programma  van de werkplaats bestaat uit twee onderdelen. Op donderdagavond wordt een toelichting gegeven op het kwadrantenmodel, de samenwerking tussen risicobeheersing & repressie en worden praktijkervaringen besproken. Vrijdag staat in het teken van discussie en verdieping met betrekking tot de verschillende thema's rondom het kwadrantenmodel.

Het programma, de thema's en het kwadrantenmodel vindt u onderaan deze pagina.

Volg ons!

Wil je volgen wat de eerste uitkomsten zijn van de werkplaats? Volg ons dan op twitter: @brandweerdoctri of houd de LinkedIn groep Brandweerdoctrine in de gaten.

Kijk voor meer informatie ook op www.brandweerdoctrine.nl.

 http://www.nvbr.nl/actueel/nvbr_nieuws/@33677/theorie-ontmoet/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2012, 10:48:29
Eerste resultaten uit de Werkplaats Brandweerdoctrine

Gisteravond startte de Werkplaats Brandweerdoctrine. De werkplaats bestaat uit twee onderdelen. Donderdagavond werd een toelichting gegeven op het kwadrantenmodel, de samenwerking tussen risicobeheersing & repressie en worden praktijkervaringen besproken. Vandaag staat in het teken van discussie en verdieping met betrekking tot de verschillende thema's rondom het kwadrantenmodel (zie ook: Theorie ontmoet praktijk, de Werkplaats Brandweerdoctrine is gestart).


Kwadrantenmodel

Het kwadrantenmodel houdt stand, maar moet wel verder worden aangescherpt. Er moet eenduidigheid komen over de begrippen, zoals compartiment, offensief en defensief. Ook hebben we commando's en sleutelbegrippen nodig, zodat iedereen ter plaatse weet wat zijn/haar taak is. Dat zijn een paar van de bevindingen van de deelnemers aan de Werkplaats Brandweerdoctrine.

De inbreng van Nederlandse en Belgische collega's met verschillende achtergronden (risicobeheerders, bevelvoerders, planvormers, opleiders, (brand)onderzoekers) leidde tot verschillende inzichten en goede discussies. In ieder geval werd duidelijk dat het kwadrantenmodel niet alleen toepasbaar is binnen repressie. Het is juist ook een model is om aan de voorkant (risicobeheersing) de mogelijkheden en de beperkingen van de brandweer duidelijk te maken aan bestuurders, ontwerpers en gebouweigenaren/gebruikers.

Vanmiddag wordt in groepen gediscussieerd over: verkenning, technieken, samenwerking risicobeheersing & repressie en hoe nu verder met de brandweerdoctrine. Duidelijk is al wel dat het kwadrantenmodel doorontwikkeld wordt op basis van de inzichten van vandaag. Tijdens het NVBR congres op 1 en 2 november wordt de nieuwe versie van het kwadrantenmodel gepresenteerd.


Volg ons!

Wil je volgen wat de uitkomsten zijn van de werkplaats? Volg ons dan op twitter: @brandweerdoctri of houd de LinkedIn groep Brandweerdoctrine in de gaten.

Kijk voor meer informatie ook op www.brandweerdoctrine.nl.

http://www.nvbr.nl/actueel/nvbr_nieuws/?ActItmIdt=33781


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 15 november 2012, 22:02:28
In animatie: binnen of buiten, offensief of defensief



Tijdens het NVBR-congres gaf Gerrit Spruijt, Regionaal Commandant Flevoland, namens de Raad van Brandweercommandanten een uitleg over de brandweerdoctrine en het kwadrantenmodel. Lastige begrippen maar wel zaken die van groot belang zijn voor het brandweervak. De brandweerdoctrine is namelijk de theorie achter het brandweervak. Een eerste product van de brandweerdoctrine is het kwadrantenmodel met vier inzettactieken: defensieve buiteninzet, offensieve buiteninzet, defensieve binneninzet en offensieve binneninzet.

In een animatie wordt op een eenvoudige en beeldende manier weergegeven wat de aanleiding is van de ontwikkeling van het kwadrantenmodel, hoe het model kan worden toegepast en welke rol jij kunt spelen in de ontwikkeling van de brandweerdoctrine.

Bij deze dus de uitnodiging voor een eerste kennismaking:

Het Kwadrantenmodel

http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=34299


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2013, 09:33:52
De volgende stap is gezet. Er is inmiddels een implementatie team en een themateam verkenning opgezet. Ik mag als trainer/adviseur een bijdrage leveren bij het implementatie team.

Zie http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@35329/teams/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Het zal een leuke leerzame tijd worden waarbij kennis overdracht een grote rol gaat spelen. Heb er heel veel zin in
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #15 Gepost op: 20 april 2013, 20:47:47
Afgelopen woensdag een masterclass gevolgd over de brandweerdoctrine. En ik moet zeggen het was leerzaam. We hebben vooral gekeken naar het kwadranten model in relatie tot preventieve maatregelen. Het klinkt leuk als het kwadranten model spreekt over brandcompartimenten maar dan moet je wel weten waar het compartiment is. Hoe kan je herkennen wat een brandscheiding is en welke waarde deze hebben.

We zijn er wel achter gekomen dat er nog veel onderzoeksvragen zijn en dat we het veld (de brandweerman/vrouw) hard nodig hebben. Ik nodig dus ook iedereen uit om lid te worden van de twitter (@brandweerdoctri)  en linkedin groep brandweerdoctrine.

Als er vragen en/of opmerkingen zijn hoor ik die graag. Misschien kan ik het al beantwoorden en anders meenemen naar de verschillende teams
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 20 april 2013, 22:05:41
Het klinkt leuk als het kwadranten model spreekt over brandcompartimenten maar dan moet je wel weten waar het compartiment is. Hoe kan je herkennen wat een brandscheiding is en welke waarde deze hebben.
Zijn er brandweermensen die bekend zijn met compartimentering van gebouwen? Of zijn dit termen die teveel blijven hangen op de afdelingen preventie.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2013, 11:30:40
Zijn er brandweermensen die bekend zijn met compartimentering van gebouwen? Of zijn dit termen die teveel blijven hangen op de afdelingen preventie.

Ik denk dat veel brandweerlieden wel een beetje bekend zijn met compartimentering, maar dat de meeste details niet bekend zijn. Wat is de maximale grootte van een compartiment? Hoe lang zijn deuren brand- en rookwerend? Want ook daar zit per (soort) object weer verschil in. Wij krijgen bij nieuwe panden wel uitleg over de compartimenten en op veel aanvalsplannen staan de compartimenten ook aangegeven, maar het blijft toch vooral iets voor de preventisten.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2013, 11:44:56
Ik denk dat veel brandweerlieden wel een beetje bekend zijn met compartimentering, maar dat de meeste details niet bekend zijn. Wat is de maximale grootte van een compartiment? Hoe lang zijn deuren brand- en rookwerend? Want ook daar zit per (soort) object weer verschil in. Wij krijgen bij nieuwe panden wel uitleg over de compartimenten en op veel aanvalsplannen staan de compartimenten ook aangegeven, maar het blijft toch vooral iets voor de preventisten.
Toch vreemd dat dat zaken als compartimentering nog teveel op de afdelingen preventie blijven liggen, en de afdelingen repressie er weinig mee doen. Tijdens een repressieve inzet kan het handig zijn om te weten tot waar een compartiment loopt, en waar je dus een eventuele stoplijn neer legt. Tot waar geven we een compartiment op, en waar gaan we een offensieve inzet doen. Om de rest van het gebouw te kunnen behouden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2013, 12:21:39
Hoe gaat het met de brandweerdoctrine? [video]

2 mei 2013

Vorig jaar vertelde Lucas de Lange, voorzitter van het procesteam Brandweerdoctrine, voor onze camera over de ontwikkeling van de brandweerdoctrine en het kwadrantenmodel (zie: De brandweerdoctrine, wat is dat?).

Inmiddels zijn we een klein jaar verder en zijn flinke stappen gezet. We vroegen Lucas naar de stand van zaken en de te verwachten resultaten voor 2013.

Brandweerdoctrine: mei 2013

http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=35616