Ervaringen met draagbrancard

Auteur Topic: Ervaringen met draagbrancard  (gelezen 10364 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2012, 15:08:38
Knuppel in het hoenderhok: waarom zou een EHBO-vereniging zo'n ding willen hebben?
Je behandelt iemand op de plaats waar hij ligt of zit, volgens één van de vijf regels. Als dat niet kan moet je iemand gaan verplaatsen, maar als iemand niet zelfstandig kan verplaatsen moet je dat als EHBO-er imho niet gaan doen. Dat is dan gewoon simpelweg een indicatie voor een ambulance. Verzin eens een situatie waarbij je iemand moet verplaatsen, mij hij / zij dit niet zelfstandig kan terwijl er géén ambu-indicatie is :)

In de evenementen hulpverlening zijn er veel situaties te bedenken waarbij je een slachtoffer even wilt kunnen vervoeren. Al is het maar om het slachtoffer vervolgens over te dragen aan een ALS/ambulance team. In veel gevallen zitten die 'vast' op de posten. Wanneer je bijvoorbeeld een evenementen hebt met wat flauwtes etc en je wilt die mensen gewoon even ergens laten liggen dan is een brancard vrij handig om ze uit het evenement te halen en naar je post te brengen, waar je vervolgens gewoon professionele hulpverlening beschikbaar hebt. Als alleen ambulances deze slachtoffers uit het evenement zouden halen heb je ineens een heleboel meer ambulances nodig.

Maar inderdaad, regel 5 van de 5 regels is slachtoffer ter plaatsen helpen. Aan de andere kant, regel 3 is zorgen voor beschutting en iemand weghalen uit een evenement en naar een rustigere EHBO post brengen zorgt daar weer voor.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2012, 15:18:40
Delta vat het prima samen. Dan sleep je hem ff een paar met er de andere kant op; daar heb je geen brancard voor nodig.
@auditor: als je dat soort hulpverleningen doet dan ga je op zoek naar een golfkarretje of andere manier om per brancard te kunnen vervoeren, of je huurt een toko in die dat vaker doet ;)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2012, 15:36:12
Delta vat het prima samen. Dan sleep je hem ff een paar met er de andere kant op; daar heb je geen brancard voor nodig.
@auditor: als je dat soort hulpverleningen doet dan ga je op zoek naar een golfkarretje of andere manier om per brancard te kunnen vervoeren, of je huurt een toko in die dat vaker doet ;)

Dit topic ging toch over andere manieren om een brancard te vervoeren  98uiye en toko's die het vaker doen krijgen geen rugklachten van draagbrancards ;-) lijkt me dat ze er juist sneller last van hebben omdat ze het vaker doen  :D


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2012, 18:04:17
Da's een indicatie voor de rautek.
Uiteraard, maar om de uitvoering ging het hier even niet  ;)

@Bart: ik ben geen industrieel ontwerper en ik ken de onderwijsmethoden van de TU Delft niet (in detail), maar ik ben wel ingenieur en ik vraag me af of je aan "jumping to conclusions" doet. Het wordt mij nog niet helemaal duidelijk of er een probleem is met (draag)brancards en hoe dit dan functioneel in elkaar steekt. Toch ben je al bezig met brancards op wielen en dergelijke. Misschien is het een idee om een stap terug te doen om het probleem waarvoor de brancard als oplossing werd aangedragen, nog eens functioneel te beschrijven. De vraag is dan of de brancard als oplossing inderdaad voldoende voldoet aan de gevraagde functionele eisen die uit het probleem naar voren komen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


bbleijerveld

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2012, 10:02:12
Bedankt voor jullie opmerkingen!

@Lt. Col. Me: Je hebt een goed punt, in de 'analyse' fase zoals wij dat noemen probeer je zo breed mogelijk informatie in te winnen over het onderwerp. Een onderdeel daarvan is analyse van de producten die reeds op de markt zijn. Andere bronnen zijn o.a. literatuur en interviews. Om nog even terug te komen op de 'functie', dan zie ik discussie ontstaan over de volgende vraag:

Wanneer besluit je tot transport van de patiënt? (Veiligheid vs stabiliteit patient)  

En daaruit volgend:

In het geval dat je hebt besloten dat de patiënt verplaatst moet gaan worden, wat is er dan belangrijk?

- Patiënt zo min mogelijk bewegen (schokken, tillen, rollen)
- Ademhaling
- Veiligheid patiënt/hulpverlener
- Snelheid (elke seconde telt?)
- Afstand van verplaatsing
- ...

Welke punten zijn er voor jullie belangrijk en waarom?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2012, 10:20:12
Misschien niet heel onbelangrijk, maar de ruimte die het inneemt als je hem niet gebruikt of vervoert.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #26 Gepost op: 18 juni 2012, 17:20:31
Wanneer besluit je tot transport van de patiënt? (Veiligheid vs stabiliteit patient)  

Indien behandeling op de plaats niet goed mogelijk is door:
1) Door een gevaarlijke situatie welke aanwezig is/ kan ontstaan voor jezelf, s.o., derden (punt 1 van de 5)
2) Om goed te kunnen nagaan wat het slachtoffer mankeert, zonder daarbij lastig te worden gevallen door bv opdringerige publiek bij bv een evenement (punt 2 van 5)
3) Om het slachtoffer op een beschutte plaats te kunnen behandelen zonder last van externe invloeden (punt 3 van 5)
4) Om te zorgen dat het s.o. professionele hulp kan krijgen als de professionele hulp niet op de plaats kan komen waar het s.o. zich bevindt. (punt 4 van 5)
5) Om ethische redenen?

In het geval dat je hebt besloten dat de patiënt verplaatst moet gaan worden, wat is er dan belangrijk?
Dat het vervoer dusdanig moet zijn dat het letsel niet verergert en geen gevaar oplevert voor hulpverlener, s.o. en derden.


Het klinkt heel erg algemeen, maar er kunnen legio mogelijkheden zijn waarom je een s.o. wilt gaan vervoeren. Je kan niet zomaar even een rijtje opnoemen, dan de 5 punten van de EHBO.
Veiligheid gaat altijd voorop, maar het heeft ook te maken met het aanvoelen van de situatie.

Voorbeeld.

Onlangs bij een festival besloten een meisje met brancard te vervoeren welke hevig geëmotioneerd was door een vechtpartij welke vlakbij haar plaatsvond. 1 man de omgeving in de gaten gehouden. 2 man het meisje opgepikt en de vierde man de brancard gereed gemaakt.
opladen en wegwezen.
Geen onrust meer bij het meisje, mogelijke slachtoffer uit het zicht van het publiek en weer rust in de tent.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2012, 09:22:20
@Lt. Col. Me: Je hebt een goed punt, in de 'analyse' fase zoals wij dat noemen probeer je zo breed mogelijk informatie in te winnen over het onderwerp. Een onderdeel daarvan is analyse van de producten die reeds op de markt zijn. Andere bronnen zijn o.a. literatuur en interviews.
Dit impliceert volgens mij dat je er vanuit gaat dat er een probleem is met (draag)brancards - en dat sluit aan bij het ontstaan van je idee over een nieuw soort brancard tijdens het kijken van youtube-filmpjes [de constatering dat er mogelijk een probleem is]. Waar je volgens mij, wetenschappelijk gezien, een stap overslaat is het uitwerken en analyseren van deze constatering. Ik vraag me namelijk af of er - in het algemeen - wel een probleem is met (draag)brancards. Een filmpje van een misser op youtube betekent immers niet per definitie dat er alleen maar missers plaatsvinden. En als dat onverhoopt toch zo mocht zijn, is dat dan te wijten aan de (draag)brancard, aan de gebruiker(s) van de brancard [de hulpverlener(s)], de operationele omstandigheden [terrein e.d.] of juist het lijdend voorwerp op de brancard [het slachtoffer]?

Dat voor wat betreft het eerste deel van mijn opbouwende kritiek (is er wel een probleem?). Stel dat je inderdaad hard kunt maken dat er een structureel probleem is met (draag)brancards; dan kom je in een fase waarin je het probleem moet doorgronden en analyseren. Waarom ontstaat dit probleem? Welke functies moet een (draag)brancard vervullen? Doet het dat ook? Welke (rand)voorwaarden zitten er aan het gebruik van een (draag)brancard? Kunnen die ingevuld worden [in de gegeven omstandigheden]?

Stel dat je daarna tot de constatering komt dat een (draag)brancard op zich voldoet voor de functie waarvoor hij is ontworpen (ik gok het dragen van een slachtoffer), maar dat het een voorwaarde is dat het ding met 4 personen wordt gedragen (gelet op comfort, gewicht, weet ik veel). Dan heb je dus een probleem voor die situaties waarin er maar 2 of 3 hulpverleners zijn. Dan is het volgens mij jouw taak als IO'er om dat punt te gaan oplossen, onder de aanname dat je geen blik met hulpverleners kunt lostrekken (en je jezelf dus forceert om een productmatige oplossing te verzinnen  >:D ). Pas dan komen volgens mij andere c.q. vergelijkbare producten om de hoek kijken, zoals een ambulancebrancard op wieltjes, de al genoemde producten in dit topic, etc. Per product ga je dan volgens mij weer kijken naar of het aan de vereiste functies voldoet, en of de voorwaarden worden ingevuld. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat in een ruiger terrein een ambulancebrancard met gymzaalwieltjes niet voldoet, zelfs niet met 2 hulpverleners. En dan kan ik me ook voorstellen dat andere bestaande oplossingen mogelijk niet voldoen, en dus dat je met een fantastische, innovatieve oplossing voor dit probleem komt die (goh, toevallig!) uitkomt tussen de draagbrancard en de ambulancebrancard.

Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat je een voorzet geeft aan je productmarketingafdeling. Omdat jij jouw initiële constatering goed geanalyseerd hebt en daadwerkelijk hebt aangetoond dat er een probleem is, kunnen zij jouw product dadelijk veel beter in de markt zetten. Met alleen de stelling "er moet iets komen tussen de draagbrancard en de ambulancebrancard" overtuig je geen (semi-)professionele gebruikers.

Nogmaals, ik weet niet of dit de geëigende manier is voor de TU Delft, dus doe er mee wat je denkt dat goed is.  ;)

Om nog even terug te komen op de 'functie', dan zie ik discussie ontstaan over de volgende vraag:

Wanneer besluit je tot transport van de patiënt? (Veiligheid vs stabiliteit patient)  
Volgens mij wil je dit als gegeven meenemen. Een slachtoffer c.q. patiënt zal vroeg of laat verplaatst moeten worden. Hoe dan ook komt het verplaatsingsmiddel (bed, brancard, rautekgreep, whatever) dan om de hoek kijken. Met een goede afbakening kun je je dus simpel focussen op jouw eigen deel van de verplaatsing, namelijk de brancard, en is het voortraject niet meer interessant. Je zou zelfs kunnen overwegen om je probleem te starten bij het moment dat het slachtoffer op de brancard ligt en te eindigen bij het moment dat hij/zij er weer af moet. Want van vloer/grond naar brancard en van brancard naar bed is nog weer een verhaal apart.

En daaruit volgend:

In het geval dat je hebt besloten dat de patiënt verplaatst moet gaan worden, wat is er dan belangrijk?

- Patiënt zo min mogelijk bewegen (schokken, tillen, rollen)
- Ademhaling
- Veiligheid patiënt/hulpverlener
- Snelheid (elke seconde telt?)
- Afstand van verplaatsing
- ...

Welke punten zijn er voor jullie belangrijk en waarom?
Wellicht kun je je hier nog afvragen of deze kenmerken van invloed zijn op je eerste probleemanalyse. Volgens mij zijn een deel van deze kenmerken (ongeacht de invulling ervan) namelijk altijd van toepassing voor ieder type (draag)brancard. Op een reguliere draagbrancard telt veiligheid, medische omstandigheden, etc. evengoed als op een ambulancebrancard dan wel geheel nieuw type brancard. Ik denk dat deze vraag aan bod gaat komen zodra je je ontwerpproces ingaat (en dus al hebt aangetoond dat je iets nieuws moet ontwerpen). Iets in de geest van "aan welke medische eisen moet de nieuwe brancard voldoen" (fixeren slachtoffer, vrijhouden ademhaling, weet ik veel) of "aan welke ergonomische eisen moet de nieuwe voldoen" (gewicht, afstand, etc.).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #28 Gepost op: 19 juni 2012, 18:14:53
...ook het aantal misselijke patienten en gebruik anti-mimetica (objectief vastgesteld).

Google wil bij mij niet echt helpen, letterlijk vind google niks, maar hij stelt voor:

-Alfa-sympathico-mimetica, in plaats van anti-mimetica, maar het lijkt me niet dat je van een brancard arteriële vernauwingen krijgt, zal dus wel fout zijn.

- Anti-emeticum, lijkt me ook niet dat je deze bedoelde, want je noemde misselijkheid al apart.

dus zou je ons toch uit de brand willen helpen met het antwoord :) het blijft immers het eerstehulp topic  98uiye

Het is emeticum, niet mimeticum... Ofwel, een middel tegen misselijkheid ;).